کد خبر: 245629
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
خط تولید هایما

نامه دو روز گذشته وزارت صمت به‌خودروسازان شاید طی چند ماه آینده اثر خوب یا بد خود را بر صنعت و بازار خودرو بگذارد.

گفته می‌شود درحالی که همگان منتظر مشخص شدن راهی بودند تا ارز برای واردات خودرو تامین شود، وزارت صمت نه تنها راهکاری برای این موضوع ارائه نکرد، بلکه آب پاکی را روی دست مدافعان واردات ریخت که درحال حاضر حتی ارزی برای واردات قطعات منفصله و مونتاژ خودرو از طریق سامانه نیما وجود ندارد و مونتاژکاران و تولیدکنندگان خودرو خود باید به‌فکر تامین ارز مورد نیازشان باشند.

با این اوصاف علاوه‌بر مبهم شدم موضوع واردات خودرو احتمالا برای مدتی نیز باید شاهد کاهش تیراژ تولید و عرضه خودروهای مونتاژی در نیمه دوم سال باشیم.

گفته می‌شود غیر از دو سه مونتاژکننده اصلی خودروهای چینی این روزها بقیه مونتاژکاران به‌ارز نیمایی برای واردات قطعات وابسته هستند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال احتمالا شاهد تغیرات میزان تولید و قیمت خودروهای تولید داخل به‌خصوص مدل‌های مونتاژی چینی باشیم.

عاقبت طرح‌ های احساسی به‌ جای کار کارشناسی!

از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو حدود یک سال می‌گذرد و در این مدت پای خودرو های وارداتی آن‌طور که باید به‌مراکز شماره‌گذاری باز نشده است. لازم به‌ذکر است وانت‌پیکاپ‌های تحویلی وارداتی یک شرکت هم جزو نمونه‌های اولیه بودند که طبق مجوز موافقت اصولی مونتاژ یک خودرو، تولیدکننده درنخستین مرحله مجاز به‌واردات باید ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه از آن مدل را به‌طور ساخته‌شده یا CBU جهت عملیات بازاریابی وارد کند که البته این رویه همیشگی درمورد خودروهای مونتاژی بوده و هست و ربطی به‌واردات خودرو ندارد.

حال با نامه وزارت صمت به‌خودروسازان مشخص شد که مشکل محدودیت ارزی به‌موضوع واردت قطعات خودروهای مونتاژی هم سرایت کرده، چه‌رسد به‌واردات خودروهای نو و دست‌دوم! بهتر است طراحی و تصویب قوانین به‌جای این‌که بر مبنای مسائل احساسی صورت بگیرد، بر مبنای کار کارشناسی، اصولی و براساس واقعیت‌های اقتصادی موجود مملکت باشد تا عاقبت آن همانند طرح ساماندهی بازار خودرو و واردات خودرو این‌گونه نشود .

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاوید IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    1 0
    مافیا وزیر عوض میکنن، حالا دوس داری وزیر خلاف منفعت مافیا بیاد نظر بده! خودشون آوردن
  • حسن سلیمی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    آخه کسی به نظر مردم اهمیت میده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =