باشگاه مهر عظام

علی کفاشیان: ما در مناطق برخوردار مانند تبریز و رشت هم بخش‌های محروم منطقه مثل حاشیه شهرها را شناسایی کرده و پوشش داده‌ایم

همواره شرکت‌های صنعتی و تولیدی بزرگی که در کشور فعالیت دارند، دارای مسئولیت‌های اجتماعی هستند و ضروری است که به‌آن‌ها عمل کنند. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه پیشگام بوده، گروه عظام است که در صنعت قطعه‌ یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود. این گروه با راه‌اندازی باشگاه مهر عظام، فعالیت‌های گسترده‌ ورزشی را در سطح نوجوانان و جوانان در رشته‌های گوناگون آغاز کرده و از سوی دیگر، در زمینه تجهیز زیرساخت‌های ورزشی در بسیاری از استان‌های کشور پیش‌قدم شده است.

علی کفاشیان، رئیس هیات‌مدیره باشگاه مهرعظام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌تشریح اقدامات گروه عظام در این زمینه پرداخته است.

۱۸ هزار نوجوان در ۲۴ استان تحت پوشش باشگاه مهر عظام هستند

با توجه به گستردگی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی گروه عظام در سطح کشور، شما به‌عنوان مسئول ورزشی این گروه بزرگ چه فعالیت‌هایی را برعهده دارید؟

من حدود ۴۰ سال در مدیریت ورزش کشور فعال بودم؛ در کسوت‌هایی مانند رئیس فدراسیون دو و میدانی، معاونت وزارت ورزش، دبیرکل کمیته المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال. از این رو،‌ در بخش ورزش تجربه بسیار زیادی داشته‌ام. بر این اساس، وقتی مسئولیت‌های دولتی را کنار گذاشتم، با توجه به‌آشنایی قبلی بنده با مدیران عظام، این‌ عزیزان از من خواستند که یک‌سری فعالیت‌های ورزشی را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی گروه قطعات خودرو عظام راه‌اندازی کنیم. ایده اولیه این بود که عظام یک تیم لیگ برتری و یک تیم لیگ یک داشته باشد و در لیگ‌های کشور شرکت کند؛ اما من به‌هیچ‌عنوان با این تفکر موافق نبودم و تاکید کردم که نباید یک بودجه کلان را بین چند تیم و یک تعداد خاص و کم تقسیم کنیم.

درحال‌ حاضر بعضی از صنایع تیم‌های لیگ برتر دارند و هزار میلیاردتومان خرج آن می‌کنند؛ اما این پول به‌توسعه ورزش نمی‌انجامد و به‌جیب یک عده خاص می‌رود. اما طرح بنده که مبتنی بر تجارب شخصی است، می‌تواند الگویی برای کل صنعت باشد. ما استادیوم‌ها و اماکن ورزشی غیرفعال را شناسایی کردیم که نخستین آن‌ها در اسلامشهر بود. پس از اجاره یک استادیوم که زمین‌های فوتبال، فوتسال، استخر شنا و پیست دو و میدانی داشت، یک فراخوان برای بچه‌های آن محله دادیم که حدود ۸۰۰ نفر از آن‌ها ثبت‌نام کردند و ما این ۸۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دادیم و مربی‌های خاص برایشان گذاشتیم.

این بچه‌ها در چه رشته‌هایی مشغول به فعالیت شدند؟

فوتبال، فوتسال، دو و میدانی، شنا و ژیمناستیک. وقتی فراخوان می‌دهید، همه برای فوتبال می‌آیند. اما بعد از داخل این‌ها می‌توان افرادی را جذب رشته‌های دیگر مانند دو و میدانی و شنا و... کرد. در فراخوان اول ۸۰۰ نفر شرکت کردند که حدود ۲۵۰ نفر دختر بین ۷ تا ۱۵ سال و بقیه پسر بودند. ما بهترین مربی‌ها را برای این‌ها گذاشتیم؛ حتی پس از شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰، یکی از جلسات ده‌گانه ما به‌صورت هفته‌ای سه‌روز برقرار ماند.

زمین ورزش موجب دور ماندن و مصونیت نوجوانان ما از ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی شد و اکنون دو سال است که تمرینات این بچه‌ها ادامه دارد. از میان همین بچه‌ها افرادی جذب تیم‌های ورزشی حرفه‌ای شده‌اند و دو سه نفر به‌تیم ملی دختران دعوت شدند.

همین‌طور به تیم فوتسال راه یافتند و در سوپرلیگ حضور پیدا کردند و چند تیم در لیگ‌های نوجوانان و نونهالان تهران شرکت کردند. مدیران عظام با مشاهده این دستاوردها، از ادامه و گسترش کار حمایت کردند؛ به‌طوری ‌که امروز ما در ۲۴ استان، ۱۸ هزار نفر نوجوان دختر و پسر را پوشش داده‌ایم و تا پایان سال این تعداد به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

۱۸ هزار نوجوان در ۲۴ استان تحت پوشش باشگاه مهر عظام هستند

در چه استان‌هایی حضور دارید؟

در شهرها و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان، ایلام، بیرجند، خرمشهر، رشت، زنجان، شیراز، مشهد، قزوین، گرگان، کاشان، تبریز، بندرعباس، بندر انزلی، بم، اسلامشهر، ارومیه، قم، بجنورد و... . هم‌اکنون ۴۴۰ نفر مربی به‌استخدام کادرهای فنی ما درآمده‌اند. در شیراز و کازرون دو تیم فوتبال فعال هستند که ‌آقای غلام پیروانی مدیر فنی آن‌هاست. فستیوالی را نیز در این خصوص راه‌اندازی کرده‌ایم. ۶ نفر از دختران ما جذب تیم ملی زیر ۱۷ سال شده‌اند. یعنی با دو سال فعالیت و بها دادن به‌دختران می‌توان آن‌ها را به‌چنین بالندگی‌هایی رساند. این درحالی است که ما شاید ۱۰ درصد برای یک واحد صنعتی هزینه کردیم؛ اما با این ۱۰ درصد ۱۸ هزار نفر را پوشش دادیم. هر سال نیز به‌تمام بچه‌ها دو دست لباس، یک دست لباس تابستانی و یک دست لباس زمستانی، دو جفت کفش و لوازم‌التحریر اهدا می‌کنیم. هم‌اکنون اخذ مجوز برای راه‌اندازی یک مدرسه ورزشی به‌نام یک تیم صنعتی، ۲۰۰ میلیون‌تومان برای باشگاه هزینه دارد و هزینه‌های دیگر مانند اجاره زمین و... هم بر آن مترتب است. ولی ما با کمترین هزینه، تنها در اسلامشهر به ۹۰۰ نفر از بچه‌ها شنا یاد دادیم. این درحالی است که شهریه کلاس‌های شنا برای ۱۰ جلسه به ۴ میلیون‌تومان رسیده است. ما لباس و عینک شنای رایگان در اختیار این بچه‌ها قرار دادیم و برای آموزش از آقای حشمت‌الله اجاق، سرمربی سابق تیم ملی شنای ایران بهره گرفتیم که در سال ۸۸ از تیم باشگاهی «یوریک» نروژ دعوت به‌همکاری شده بودند. بدیهی است که چنین کارهایی در آینده به‌یک تحول بزرگ در ورزش کشور می‌انجامد.

۱۸ هزار نوجوان در ۲۴ استان تحت پوشش باشگاه مهر عظام هستند

برنامه آتی شما چیست؟

برنامه بعدی ما ایجاد یک آکادمی است. ما باید از بین پسران و دختران، نفرات برتر را شناسایی کنیم و تیم‌های ورزشی حرفه‌ای تشکیل دهیم. هم‌اکنون تیم دختران ما در سوپرلیگ حضور دارد و پسران ما نیز در لیگ‌ یک بازی می‌کنند و کم‌کم به‌لیگ‌ برتر می‌رسند. صحبت‌هایی نیز با باشگاه‌های خارجی داشتیم که نفرات نخبه را به آن‌جا بفرستیم تا با بورسیه ما تعلیم و آموزش ببینند.

آیا شما قصد تیم‌داری به‌شکل حرفه‌ای و مرسوم را دارید؟

بله؛ ما برای ایجاد انگیزه‌های بزرگ باید تیم‌های حرفه‌ای نیز ایجاد کنیم.

آیا این تیم‌ها صرفا در طیف سنی نوجوانان و جوانان خواهند بود؟

بله؛ اما تا دو سه سال دیگر بحث تیم‌های بزرگسالان و ورود به‌رقابت‌های قهرمانی را نیز خواهیم داشت.

تیم‌های بزرگسالان نیز در همین رشته‌ها فعالیت خواهند کرد؟

بله؛ در رشته‌های دو و میدانی، شنا، ژیمناستیک، ورزش‌های پایه، فوتبال و فوتسال.

آیا بیشترین رویکرد شما در مناطق محروم و کم‌برخوردار بوده است؟

ما درمناطق برخوردار مانند تبریز و رشت هم بخش‌های محروم منطقه مثل حاشیه شهرها را شناسایی کرده و پوشش داده‌ایم. به‌عنوان مثال در فراخوانی که در گرگان داشتیم، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از بچه‌های محله‌های ضعیف شرکت کردند. من بعد از ۴۰ سال مدیریت در ورزش، اکنون احساس می‌کنم که بیش از هر وقت در حال خدمت به‌ورزش هستم. باید دست عزیزانی که بانی این مهم شدند را بوسید. ما باید این کار را الگو قرار دهیم تا دولت به‌جای تیم‌خواهی از صنایع، از آن‌ها بخواهد تا یک‌دهم هزینه راه‌اندازی تیم را حداقل در استان خودشان به‌این کار اختصاص دهند.

درحال‌ حاضر سه واحد صنعتی در کرمان هستند که شاید ۱۴۰۰ میلیارد تومان هم برای تیم‌داری هزینه کنند؛ اما کهنوج، بم و... زیرساخت ندارند. آن‌ها باید این مسائل را مدیریت کنند. این را هم بگویم که در بسیاری شهرها در حال توسعه استادیوم‌های موجود هستیم که یک کار زیربنایی است و توسط گروه عظام انجام می‌شود.

شما به‌برگزاری فستیوال ورزشی اشاره کردید؛ امسال آیا این جشنواره نیز برگزار خواهد شد؟

بله؛ در این زمینه سال گذشته جشنواره خود را با حضور ۱۲ تیم در بخش پسران و ۹ تیم در بخش دختران برگزار کردیم که امسال این تعداد به ۱۸ تیم پسران و ۱۵ تیم دختران افزایش پیدا کرده و از ۳۱ مرداد رقابت‌های آن‌ها آغاز شده که تا ۹ شهریور در مجتمع گردشگری کوثر البرز (کردان) ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =