ابوالفضل خلخالی، عضو هیات‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت

مصرف سوخت در کشور روند افزایشی به خود گرفته است. راهکار کاهش مصرف سوخت صرف در تولید خودروهای برقی و توسعه این خودروها در کشور دنبال می‌شود. با توجه به افزایش تولید خودرو و تقاضای بالا برای خرید خودرو در کشور، تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر هم نمی‌تواند دوای درد مصرف سوخت باشد. بنابراین ضرورت تغییر تولید و حرکت به سمت خودروهای برقی احساس می‌شود.

در همین زمینه ابوالفضل خلخالی، معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت مصرف سوخت و راهکارهای کاهش آن را در چه می‌بینید؟

میانگین انتشار آلایندگی و دی‌اکسیدکربن (CO۲) خودروهای سواری در ایران حدود ۱۷۰ و در اروپا حدود ۹۵گرم در کیلومتر است و در آینده نزدیک به ۵۹گرم در کلیومتر کاهش پیدا خواهد کرد. سرانه مصرف سوخت در ایران ۱۰برابر ژاپن و ۲برابر چین است. در شرایط فعلی بهینه‌سازی مصرف سوخت باتوجه به افزایش سرانه مصرف سوخت در کشور یک الزام و البته رشد و توسعه خودروهای هیبرید و برقی از راهکارهای کاهش مصرف سوخت در کشور است.

به نظر شما توان تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد؟

تغییر رویکرد وزارت صمت حاکی از اتخاذ سیاست‌های مثبت در حوزه برقی‌سازی است. سیاست‌های مرتبط با نظام تعرفه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مناسب و حمایت از توسعه محصولات برقی در کشور ازجمله راهکارهایی است که باید در دستور کار سیاستگزار قرار بگیرد. دانش‌فنی تولید خودروهای برقی در دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان وحود دارد.

دولت به طور مشخص در برقی‌سازی صنعت خودرو چه وظایفی دارد؟

حمایت‌های ویژه دولت به منظور ایجاد زیرساخت‌های برقی‌سازی در کشور ضروری است. به‌عنوان‌مثال در حوزه باتری خودروهای برقی مطالعات خوبی در دانشگاه‌های کشور انجام شده و موسسه توان با سرمایه‌گذاری‌های هرچند محدود به این حوزه ورود پیدا کرده و ساخت باتری‌ها در مرحله نمونه‌سازی قرار دارد اما تجاری‌سازی آنها مستلزم بالاترین سطح بلوغ فناوری (TRL) در این حوزه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =