کد خبر: 245909
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
آلودگی هوای تهران

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « آلودگی هوا » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند صد سال قبل، وقتی سعدی در دیباچه کتاب گلستان نوشت «هر نفسی که فرو می‌رود، ممد حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات» هرگز گمان نمی‌کرد روزی در شهرهای بزرگ ایران و به‌خصوص تهران، آلودگی هوا به حدی برسد که نفس‌ کشیدن عامل بیماری‌های بسیاری از جمله ایسکمی قلب(کمبود اکسیژن در سلول‌های قلب)، سکته مغزی، انسداد مزمن ریه، مسمومیت، عفونت دستگاه تنفسی و سرطان شود.

درحال‌حاضر آلودگی هوا در تهران به یکی از معضلات اساسی جامعه تبدیل شده است. بررسی آمارهای چند سال اخیر نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۷ شمار روزهای هوای پاک تهران به «۲۸روز» و سال ۱۳۹۸ نیز به «۲۹روز» رسید. اما این روند صعودی حفظ نشد و در سال ۱۳۹۹ تعداد روزهای پاک پایتخت به «۱۷روز» در سال کاهش پیدا کرد. اما قسمت ترسناک این روند اینجاست که تعداد روزهای پاک سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با روند نزولی زیادی روبه‌رو بوده و به ترتیب تنها «۲ و ۳ روز» شد.

سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی، راهکارهای کم‌هزینه و زودبازدهی را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد تا از تاثیر خسارت حدود ۲/۳میلیارد دلاری بر سلامتی مردم تهران کاسته شود.

در این گزارش ضمن هشدار نسبت به عبور میزان غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استانداردهای ملی، تاکید شد با احتساب تاثیر پدیده ریزگردها برآورد می‌شود بیش‌از نیمی از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند.

در این گزارش تصریح شده است این مشکل نه‌تنها سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، بلکه هزینه‌های زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه سلامت -به علت افزایش نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت‌تاثیر آن انجام می‌شود- و همچنین سایر حوزه‌های اقتصادی تحمیل می‌کند. همچنین بار مالی زیادی به علت مرگ‌ومیرهای زودرس بر سیستم بهداشتی نیز تحمیل می‌شود، به صورتی که در صورت رخداد مرگ‌های زودهنگام، سال‌های زیادی از عمر افراد و نیروی کار یک کشور از دست می‌رود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به گزارش وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا می‌افزاید آلودگی هوا، سالانه حدود ۳‌هزار و ۷۵۱ نفر در شهر تهران قربانی می گیرد و همچنین میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کل کشور به سالانه ۱۱ هزار و ۱۵۹ نفر می‌رسد.

کارشناسان این مرکز با یادآوری این نکته که آمار مرگ‌ومیر ناشی‌از آلودگی هوا در کشور تقریبا با آمار تلفات جاده‌ای برابری می‌کند، تاکید کردند خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران حدود ۲/۳میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این میزان برای کل کشور به ۷میلیارد دلار می‌رسد.

این روزها ساکنان پایتخت امیدوارند با واردات مناسب و سریع خودرهای نو و کارکرده، حجم قابل‌توجهی از خودروهای فرسوده و آلاینده از چرخه حذف شوند تا در کنار اجرای سایر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا، تهران دوباره شاهد روزهای پاکی باشد که در آنها «هر نفسی که فرو می‌رود و بر می‌آید، واقعا ممد حیات و مفرح ذات باشد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =