کد خبر: 245956
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو

موردی که هنوز در کشور به طور شفاف بیان نشده، این است که قرار است در حوزه خودروهای برقی چه جایگاهی داشته باشیم.

صنعت خودرو به سمت برقی شدن حرکت می‌کند. همزمان با تولید خودروهای جدید، باتری و فناوری مربوط به آن در حال تغییر و بهینه شدن بوده ضمن اینکه زیرساخت این خودروها نیز با سرعت از سوی دولت ها و با حمایت آنها در حال رشد است. از سیستم شارژ خانگی تا سیستم شارژ سریع همگی در حال توسعه هستند. در این بخش کشورها دارای سیاست مشخصی هستند و طبق آن پیش می‌روند. موردی که هنوز در کشور به طور شفاف بیان نشده، این است که قرار است در حوزه خودروهای برقی چه جایگاهی داشته باشیم.

در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخته است.

وضعیت زیرساخت شارژ خانگی خودروهای برقی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جهان شرایط شارژ خانگی فراهم است و شارژهای خانگی بیشتر از مراکز شارژ عمومی کاربرد دارند. هرچند فناوری‌های سوپرشارژ هم آمده، اما به دلیل این که زمان‌بر است خارج از ایران هم کمتر استفاده می‌شود و بیشتر از شارژکردن در منازل زمانی که بار شبکه پایین است، استفاده می‌شود. کارکرد باتری‌ها هم به‌گونه‌ای است که با یک بار شارژ می‌تواند مسافت‌های ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. ما با این زیرساخت‌ها خیلی فاصله داریم، یک‌سری ایستگاه‌های شارژ راه افتاده که در گام اول بد نیست، اما باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا شارژ خودروهای برقی در منازل اتفاق بیفتد.

تولید خودروهای برقی در کشور را چگونه می‌بینید؟

برنامه‌ای برای تولید اعلام نشده است. باید این کار افزونه‌هایی داشته باشد تا به‌عنوان یک کار ارزنده آن را پذیرفت. این که با چه قیمتی خودروهای برقی را وارد کنیم، خدمات پس از فروش چگونه باشد، جایگاه‌های شارژ به صورت عمومی و یا در منازل چگونه باشد بر میزان استقبال مردم تاثیر خواهد داشت. خودروهای هیبرید هم اختلاف قیمت زیادی داشتند اما مورد استقبال برخی واقع شدند،

در حوزه سیاستگزاری برای خودروهای برقی چه مسیری باید پیش روی کشور باشد؟

واقعیت این است که خودرو برقی تاثیر بسیار بسیار اندکی در پاکسازی هوا دارد، مصرف سوخت خودروهای برقی با مدل‌های درون‌سوز تفاوت چندانی ندارد. همچنین تفاوت رانندگی با این دو نوع خودرو آنقدر برجسته نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =