امدادخودروهای متفرقه

جولان امدادخودروهای متفرقه و بی‌نام و نشان در جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سطح شهرها در غفلت دستگاه‌های نظارتی همچنان رو به افزایش است.

در سال‌های اخیر و با افزایش تولید خودرو در کشور و همچنین افزایش تقاضا برای خدمات خودرو، شرکت‌های امدادخودرویی جعلی و متفرقه با رشد قارچ‌گونه در کشور زمینه سوءاستفاده از اعتماد مشتریان و رانندگان درراه‌مانده را فراهم کرده و در بسیاری از موارد منشأ تهدیدهای مالی و حتی جانی مردم بوده‌اند. جولان امدادخودروهای متفرقه و بی‌نام و نشان در جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سطح شهرها در غفلت دستگاه‌های نظارتی همچنان رو به افزایش است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

سرقت در پوشش امدادخودرو!

دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش در این باره گفت: «متاسفانه امدادخودروهای متفرقه در ارائه خدمات هم از قطعات غیراصل استفاده می‌کنند و هم گاه دیده شده قطعات کارکرده را به عنوان نو به مشتریان فروخته‌اند. این نکته را هم در نظر بگیرید که این افراد معمولا قیمت‌های بالاتری را برای خدمات و قطعات از مشتری طلب می‌کنند و اصلا مشخص نیست از نظر فنی صلاحیت لازم را برای خدمت‌رسانی داشته باشند.»

عباسعلی غیاثی در ادامه تاکید کرد: «نمی‌توانیم به طور مستند بگوییم همه قطعات مورداستفاده توسط امدادخودروهای متفرقه، غیر اصل و تقلبی هستند اما شواهد نشان می‌دهد درصد بالایی از این قطعات، اصلی نیستند. با توجه به اینکه معمولا رانندگان درراه‌مانده با امدادخودروها تماس می‌گیرند، پس عملا مشتری به هر شکلی می‌خواهد خودرویش تعمیر شود، اما بعد متوجه می‌شود قطعه یا تقلبی بوده یا کارکرده. این را هم در نظر داشته باشید که قیمت اعلامی توسط این امدادخودروها بسیار بالاست.»

دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش، همچنین گفت: «مردم سعی کنند در مواقع اضطراری با امدادخودروهای رسمی و معتبر تماس بگیرند. امدادخودرو ایران، امدادخودرو سایپا و امدادخودرو کانون ازجمله امدادهای رسمی هستند که مردم می‌توانند با اطمینان‌خاطر از آنها خدمات بخواهند. همچنین شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو هم خدمات امدادی مخصوص خود را دارند که مردم می‌توانند مستقیم با آنها تماس بگیرند.»

عباسعلی غیاثی با اشاره به اینکه در برخی موارد بعضی امدادخودروهای متفرقه، خود را به دروغ نماینده شرکتی خاص معرفی کرده‌اند، بیان کرد: «این اتفاق سبب شده است علاوه بر خسارت مالی، گارانتی خودروها هم باطل شود. در گذشته حتی یک شرکت کارت گارانتی می‌فروخت. وقتی رسانه‌ها به این موضوعات نمی‌پردازند و متولی این بخش، یعنی وزارت صمت اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد، از این موارد پیش می‌آید. رسانه ملی باید به این موضوع ورود کند اما متاسفانه همکاری در این خصوص با ما نداشته است. احتمالا شنیده‌اید که متاسفانه در سال‌های اخیر افرادی در پوشش امداد از برخی مالکان سرقت کرده‌اند. ازسوی‌دیگر موضوع ریختن گازوئیل در جاده‌ها را هم مطرح شده بود. اگر سازوکار درستی در این خصوص نداشته باشیم چنین اتفاق‌هایی باز هم رخ می‌دهند. در این زمینه وزارت صمت به عنوان متولی و رسانه‌ها به عنوان عنصر آگاهی‌دهنده می‌توانند موثر واقع شوند.»

صدور فاکتورهای نجومی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز در این زمینه گفت: «امدادخودروهای متفرقه در اتوبان‌ها و جاده‌ها بر سر راه خودروهایی که خراب هستند و در گوشه‌ای پارک شده‌اند، سبز می‌شوند و فرد مستاصل نیز به‌ناچار به آنها اعتماد می‌کند.»

علیرضا نیک‌آیین در ادامه بیان‌ کرد:‌ «با توجه به عدم‌آشنایی اکثر صاحبان خودروها با مسائل فنی، آنها به‌طور معمول به حرف‌ها و توصیه‌های این امدادخودرویی‌ها اطمینان کرده و با بوکسل کردن خودرویشان به مراکز مد نظر آنان موافقت می‌کنند. بخش زیادی از شکایت‌های واصله به اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران را همین مورد تشکیل می‌دهد زیرا در بسیاری موارد منجر به صدور فاکتورهای نجومی برای تعمیر خودرو یا عدم تعویض قطعاتی است که باید تعویض می‌شدند، این موارد مخارج زیادی روی دست مردم و صاحبان خودرو می‌گذارد.»

وی، ضمن توصیه به مردم در عدم اعتماد به این خودروبرها، تصریح ‌کرد: «اقداماتی برای مقابله با این متخلفان در دستور کار قرار گرفته است.»

ناوگان امداد شرکت‌های خودروساز داخلی منقوش به دورنویسی مشخص با برچسب کد امدادگر، شماره تماس و چراغ‌گردان بوده و پیش از رسیدن امدادگر، مشخصات خودرو امدادی و کد امدادگر از طریق پیامک برای امدادخواه ارسال می‌شود.

هشدار مقام‌های دادگستری

چندی پیش، معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به آمار تاسف‌بار فعالیت امدادخودروهای غیرمجاز در این استان اظهار کرد: «به لحاظ تعمیر غیراصولی و تحمیل خسارات، دریافت وجوه خارج از تعرفه، ایجاد نارضایتی و درگیری و حتی وقوع جرایمی چون مزاحمت، سرقت و ... در پوشش اینگونه فعالیت‌های غیرمجاز شاهد تشکیل پرونده‌های قضایی متعددی هستیم.»

وی با اعلام اینکه ملاک عمل، پروانه کسب و فعالیت صادره از سازمان صنعت، معدن و تجارت است و افراد باید کارت شناسایی آن سازمان را ارائه دهند، ضمن تاکید بر مراقبت در قبال امدادخودروهای غیرمجاز، از نیروی انتظامی خواست در جهت شناسایی و جلوگیری از تردد و فعالیت چنین اشخاص و خودروهایی که حتی با نصب علائم، ولی بدون صلاحیت قانونی و آزادانه فعالیت می‌کنند، اقدام کند. جلال آفاقی همچنین از شرکت مخابرات درخواست کرد نسبت‌به حذف تمامی شماره‌های امدادخودروهای غیرمجاز از سامانه که درپی تماس مردمی ارائه می‌شود، اقدام کند و برای تقاضای جدید نیز تنها پروانه کسب قانونی را ملاک عمل قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =