خودروهای آتش نشانی در ترافیک

برخی مواقع ممکن است به‌خاطر چند لحظه دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل ماموریت، خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حادثه‌دیدگان وارد شود که از رانندگان انتظار می‌رود حتی در زمان‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است، مسیر را برای عبور خودروهای آتش‌نشانی خالی کنند

۷مهرماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق ازسوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق، آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند و در حین اطفای حریق، بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند. ۲۰سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد. به بهانه این روز به بررسی برخی معضلات خودرویی و ترافیکی آتش‌نشان ها برای رسیدن به موقع به محل حوادث می پردازیم.

از خودروهای احتیاط آتش‌نشانی چه می‌دانید؟

خودروهای آتش‌نشانی مانند سایر خودروها دچار اشکال می‌شوند. وقتی ایرادی در کارکرد خودرو پیدا شود قطعا آن‌را به تعمیرگاه اعزام می‌کنند. با اعزام خودروهای آتش‌نشانی به تعمیرگاه و کاهش تعداد خودروهای مستقر در ایستگاه آتش‌نشانی، کارکرد ایستگاه کاهش پیدا می‌کند، بنابراین هنگامی که یک خودرو به تعمیرگاه اعزام می‌شود، آتش‌نشانی برای ارائه مستمر خدمات، خودرو جایگزینی را به ایستگاه اعزام می‌کند. مدیرفنی، خودرویی و تجهیزات آتش‌نشانی تهران در این باره اظهار کرد: «خودروهای آتش‌نشانی خودروهای استراتژیک است و هر ایستگاه تعداد مشخصی خودرو دارد.»

وی افزود: «اگر خودرویی نیاز به تعمیر داشته باشد قطعا باید به تعمیرگاه اعزام شود و همین اعزام خودرو به تعمیرگاه موجب کاهش تعداد خودروهای یک ایستگاه می‌شود. طبیعتا اگر تعداد خودروهای یک ایستگاه کاهش پیدا کند، کارآیی آن ایستگاه هم افت می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از کاهش کارآیی در زمانی که ایرادی برای یکی از خودروها به وجود می‌آید بلافاصله برای ایستگاه، خودرو جایگزین اعزام می‌شود.»

مدیرفنی، خودرویی و تجهیزات آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه به این دسته از خودروهای سازمان آتش‌نشانی، خودروهای احتیاط یا پشتیبانی گفته می‌شود؛ اظهار کرد: «با اعزام خودرو جایگزین پتانسیل یک ایستگاه برای انجام عملیات حفظ می‌شود. ازسوی‌دیگر باید برای تعمیرات خودرو نیز زمان مناسبی اختصاص داد و اگر کاهش خودرو در ایستگاه موجب شود با سرعت بیشتری یک خودرو را تعمیر کنیم، بعدا دچار چالش‌هایی خواهیم شد. برای تعمیر یک خودرو باید زمان کافی وجود داشته باشد تا تعمیرات با دقت و وسواس انجام شود.»

مازیار کربلایی با بیان اینکه درخصوص تعمیرات خودروهای آتش‌نشانی باید وسواس زیادی به خرج داد، گفت: «اگر خودرویی دچار مشکل شود و با دقت تعمیر نشود، بعدا حادثه‌ساز خواهد شد. به عنوان مثال اگر ترمز یکی از خودروها دچار اشکال باشد حتما باید توسط مهندسان بازدید، تعمیر و سپس تست شود و پس از انجام تست‌های مربوطه در خدمت عملیات قرار بگیرد.»

سرعت گسترش آتش، پنج‌متر بر ثانیه است!

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران می‌گوید سرعت گسترش آتش، پنج‌متر بر ثانیه است و هرچه نیروهای امدادی، آمبولانس و آتش‌نشانی دیرتر به محل حادثه برسند، بدان معناست که آتش گسترش بیشتری پیدا می‌کند و خسارات بیشتری برجای می‌گذارد. جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز درباره اهمیت به‌موقع رسیدن خودروهای آتش‌نشانی به محل حادثه، گفت: «رانندگان هنگام مشاهده خودروهای آتش‌نشانی باید واکنش درست و به‌موقع نشان دهند و وسیله‌نقلیه خود را به منتهی‌الیه سمت راست هدایت کنند؛ چراکه سد کردن مسیر و دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل می‌تواند عمق حادثه را بیشتر کند.»

محسن پناهی در ادامه افزود: «عملیات اطفای به‌موقع آتش از سوی آتش‌نشانان، نیازمند باز کردن هرچه سریع‌تر مسیرها برای عبور خودروهای آتش‌نشانی است. زمان برای عوامل آتش‌نشانی به منظور انجام عملیات امداد و نجات و اطفای آتش، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده دارد و آنان سعی دارند وقت و فرصت را برای آغاز هرچه سریع‌تر عملیات از دست ندهند.»

وی ساعات پیک ترافیک را نیز مانعی جدی برای تردد سریع خودروهای آتش‌نشانی دانست و افزود: «برخی مواقع ممکن است به‌خاطر چند لحظه دیر رسیدن آتش‌نشانان به محل ماموریت، خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حادثه‌دیدگان وارد شود که از رانندگان انتظار می‌رود حتی در زمان‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است، مسیر را برای عبور خودروهای آتش‌نشانی خالی کنند.»

جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با تاکید براینکه زمان طلایی برای رسیدن آتش‌نشانان به عنوان فرشتگان نجات به محل وقوع حادثه آتش‌سوزی برابر استاندارد جهانی سه تا پنج دقیقه است، گفت: «با گذشت هر یک دقیقه از زمان حریق، قدرت و گسترش آن نیز چندبرابر شده و کار برای عوامل آتش‌نشانی سخت و عمق فاجعه نیز بیشتر می‌شود.»

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی برخی رانندگان به صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی بی‌اعتنایی می‌کنند، افزود: «آتش‌نشانان برای نجات جان و مال مردم همواره تهدید و خطر را به‌جان می‌خرند و تنها درخواست از رانندگان این است که با مشاهده یا شنیدن صدای آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی به سرعت مسیر را باز کنند.»

جانشین معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان افزود: «برخی مواقع درحالی‌که نیروهای آتش‌نشانی مشغول اطفای آتش هستند، برخی رانندگان کنجکاو، وارد محل شده و با توقف خودرو و ایجاد ترافیک، مانع رسیدن سهل و سریع خودروهای کمکی می‌شوند که باید از این کار پرهیز کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =