ابراهیم احمدی

ابراهیم احمدی *

به عقیده کارشناسان اتهام احتکار به خودروسازان باتوجه به پایش آمار روزانه تولید، عرضه و تحویل خودروها توسط مراجع ذیربط بی‌پایه و اساس است. هرچند شایعات مطرح‌شده مبنی‌بر احتکار خودرو توسط برخی خودروسازان با هدف اخذ مجوز افزایش قیمت خودرو در سطح برخی رسانه منتشر شده است اما فعالان این صنعت در این خصوص می‌گویند اتهام احتکار در شرایطی که خودروسازی کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و خودروسازان نیز قادر به پرداخت مطالبات زنجیره تامین نیستند، تاسف برانگیز است.

دلایل منتشر شدن شایعاتی درخصوص احتکار محصولات توسط خودروسازان چیست؟

جو سنگینی بر صنعت خودرو کشور حاکم است، خودروسازان در حالی متهم به احتکار شده‌اند که هیچ‌گونه اختیاری در امر تولید، فروش و تعیین قیمت محصولات خود ندارند و از طرفی به سبب جو ناشی از واردات خودرو شاهد رکود در بازار خودرو هم هستیم.

تولید روزانه محصولات در خودروسازان چه سرنوشتی دارند و آیا اجازه نگهداری این محصولات توسط خودروسازان وجود دارد؟

درخصوص یکی از خودروسازان که اطلاعات کافی وجود دارد باید گفت روزانه بیش‌از 2هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تولید می‌شود، البته خودرو کالایی حجیم است و قاعدتا با این حجم از تولید روزانه در ایران‌خودرو عملا امکان دپو خودرو در پارکینگ‌ها وجود ندارد.

برخی مدعیان احتکار محصولات خودروسازان معتقدند فعالان این حوزه می‌توانند به دور از چشم ناظران محصولات تولیدی را به بهانه‌های نقص فنی و کمبود قطعات به متقاضیان عرضه نکنند، این ادعا چقدر امکان‌پذیر است؟

با توجه به اینکه آمار روزانه تولید، عرضه و تحویل خودروها براساس اسناد و شواهد موجود به مراجع ذیربط اعلام می‌شود بنابراین شایعاتی مبنی‌بر احتکار خودرو توسط خودروسازان، ادعایی بی‌پایه و اساس است. دستگاه‌های نظارتی دولتی در این خصوص طبق برنامه تولید خودروسازان میزان عرضه محصولات را پایش می‌کنند، این فرضیه که امکان دارد وسایل نقلیه تولیدی در انبارها و پارکینگ‌های خودروسازان دپو شود درحال‌حاضر محال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =