کد خبر: 246491
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
دکتر امیرحسین شامخی ، عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

امیرحسین شامخی * کارشناس صنعت خودرو

سیاست‌های انقباضی در صنعت خودرو موجب افت تولید خودرو و حذف صنعت خودرو از صنایع پیشران شده، واقعیت این است که طی سال‌های گذشته صنعت خودرو از انواع حمایت‌های مادی و معنوی دولتی و از همه مهم‌تر بازار انحصاری برای فروش محصولات خود برخوردار بوده اما تاکنون موفق به ارائه محصولات قابل رقابت با خودروسازان جهانی نشده است.

بقای خودروسازی و حضور این صنعت در میان صنایع پیشران مستلزم ورود آن به عرصه بازار رقابت جهانی است. در سال‌های گذشته هزینه این کاستی‌ها به لحاظ مادی و معنوی توسط مصرف‌کنندگان پرداخت شده است.

متاسفانه امروزه به محض مطرح شدن موضوع واردات خودرو آن هم با عوارض گمرکی قابل‌توجه که قیمت خودرو را تا دوبرابر افزایش می‌دهد، صنعت خودرو کشور با بحران مواجه می‌شود. با ادامه شرایط فعلی، یعنی تولید خودرو در بازار بی‌رقیب عملا صنعتی به نام صنعت خودرو نخواهیم داشت.

مادامی که صنعت خودرو وارد عرصه رقابت جهانی نشود مورد انتقاد مردم خواهد بود، چراکه مصرف کنندگان خودرو دائما درحال مقایسه محصولات داخلی و خارجی هستند.

متولیان صنعت خودرو باید با اتخاذ تصمیمات جدی، یک‌بار برای همیشه به منظور تولید خودرو باکیفیت در سطح استانداردهای جهانی زمینه ورود و صادرات خودرو به بازارهای جهانی را فراهم کنند، در غیر این صورت وضعیت صنعت خودرو به همین صورت باقی خواهد ماند.

سیاستگزار هم نباید به بهانه انتقال تکنولوژی، مصرف کننده داخلی را از دسترسی به فناوری‌های مدرن و واردات خودروهای خارجی که به لحاظ ایمنی، مصرف سوخت، آلایندگی و قیمت در شرایط بهتری قرار دارد، محروم کند. واقعیت این است که بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا به دلیل محرمانه بودن اطلاعات خود و هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه، تکنولوژی را که با تلاش فراوان به دست آورده‌اند، به‌راحتی در اختیار سایر خودروسازان قرار نخواهند داد.

در دنیای امروز همه کشورها، صاحب فناوری و صنعت خودرو نیستند چراکه ممکن است سرمایه‌گذاری و احداث کارخانجات خودروسازی در هر کشوری توجیه فنی و اقتصادی نداشته باشد، بنابراین بسیاری از کشورها تنها مصرف‌کننده خودرو هستند. از این رو سیاستگزار نباید به بهانه انتقال فناوری، مصرف‌کننده داخلی را از دسترسی به فناوری‌های مدرن و واردات خودروهای خارجی که به لحاظ ایمنی، مصرف سوخت، آلایندگی و قیمت در شرایط بهتری قرار دارد، محروم کند. چه بسا در صورت انتقال فناوری نیز امکان داخلی‌سازی تکنولوژی خودروهای وارداتی در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =