صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

چهارشنبه هفته گذشته بود که وزارت صمت، همایشی را در حوزه خودروهای الکتریکی برای اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی برگزار کرد. این همایش که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، میزبان هفت مدل خودرو چینی بود.

در این مراسم، شش مدل خودرو تمام‌الکتریکی و یک مدل خودرو پلاگین-هیبرید به‌نمایش درآمد. هدف از این همایش، نمایش رویکرد متفاوت وزارت صمت و خودروسازان داخلی نسبت به الکتریزه شدن صنعت‌خودرو و البته رونمایی از فناوری مبدل‌های شارژ توسط گروه مپنا بود. در این همایش، مدیران‌ خودرو، گروه بهمن (با برند BM CARS)، کرمان موتور و گروه مپنا حضور داشتند.

این همایش به‌نوعی تبیین‌کننده دستاوردهای وزارت صمت در حوزه خودروهای الکتریکی بود. همچنین این همایش با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور برگزار شده است. سیاوش قدوسی، کارشناس ارتباط با رسانه و فضای مجازی وزارت صمت درباره این همایش گفت: «رویکرد ما درحال حاضر رفع دلنگرانی‌های مردم بابت گذار از دوران مصرف انرژی‌های فسیلی به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.

خوشبختانه این روزها پذیرش جامعه در این زمینه بسیار خوب است و این مساله به‌پیشبرد اهداف وزارت صمت در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک زیادی می‌کند. برای برگزاری این همایش، فراخوان کلی برای خودروسازان منتشر کردیم که در ادامه، گروه مپنا، کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و مدیران خودرو برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند.»

در بخشی از محل اجرای این مراسم، خودروهای حاضر در نمایشگاه مقابل مبدل‌های شارژ قرار داشتند. در ادامه خانم همتا، کارشناس خدمات پس از فروش گروه مپنا اطلاعاتی درباره شارژرهای این گروه صنعتی به «دنیای خودرو» ارائه کرد.

این کارشناس خدمات پس از فروش گروه مپنا گفت: «میانگین توانی شارژرهایی که توسط گروه مپنا توسعه پیدا کرده از ۳.۷ کیلووات تا ۶۰۰ کیلووات که شارژرهای اتوبوس‌ها هستند، متغیر است. شارژرها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ شارژرهای AC که توان پایین‌تری دارند و فرآیند شارژ توسط آن‌ها کندتر انجام می‌شود و شارژرهای DC که توان بالاتری دارند. معمولا شارژرهای ۳۰ کیلووات به‌بالا، شامل شارژرهای DC می‌شوند که درمجموع، شارژرهای سه فاز را تشکیل می‌دهند.

شارژرهای ۳.۷ کیلوواتی نیز به‌عنوان شارژرهای پرتابل شناخته می‌شوند که با اتصال‌پذیری به‌برق شهری، فرآیند شارژ را انجام می‌دهند و برای استفاده از آن‌ها، نیاز به‌زیرساخت خاصی وجود ندارد. این شارژرها به‌دلیل برخورداری از توان شارژ پایین، پرتابل هستند و در هر بخشی از خانه می‌توان آن‌ها را به‌برق متصل کرد و فرآیند شارژ را انجام داد.

لازم به‌ذکر است این شارژرها قابلیت تنظیم داشته و می‌توان شدت جریان ۱۶ آمپر، ۳۲ آمپر و... را از آن‌ها دریافت کرد. مدل بعدی، شارژرهای AC دیواری هستند. شارژرهای AC دیواری، توان ۷.۴ کیلوواتی دارد که از طریق کارت‌‎های RFID و اپلیکیشن مربوطه می‌توان فرآیند شارژ را به‌وسیله آن‌ها انجام داد. این شارژر می‌تواند از یک کنتور ۱۶ یا ۳۲ آمپر برق ۲۲۰ ولت خانگی برق مورد نیازش را دریافت کند. ما پروتکل‌های AC تایپ ۱، AC تایپ ۲ و AC تایپ GB را پوشش می‌دهیم. اگر مشتریان بخواهند می‌توانند تنها یک پروتکل را دریافت کنند.

البته اگر خودرویی دارای دو پروتکل مختلف شارژ باشد، برای شارژ آن می‌توان به‌راحتی از مبدل استفاده کرد. پس از این مدل، شارژرهای ایستگاهی AC وجود دارد که در نمایشگاه هم قابل مشاهده هستند. شارژرهای ایستگاهی توان ۷.۴ کیلووات به ۱۱ و ۲۲ کیلووات دارند. تمام شارژرهای ما به‌جز نوع پرتابل که توجیه اقتصای ندارد، از نوع کانکت هستند.

این شارژرها یک پروتکل OCPP دارند که از طریق اینترنت دیتا را منتقل می‌کنند و ما به‌صورت آنلاین می‌توانیم همه مبدل‌ها را رصد کنیم. به‌عبارت دیگر اگر ایرادی در کارکرد شارژر به‌وجود آمده باشد یا در زمان شارژ کردن باتری ایرادی به‌وجود آمده باشد، ما همه را به‌صورت آنلاین در یک داشبورد الکترونیکی رصد می‌کنیم و در همان داشبورد می‌توانیم ایرادهای ایجادشده را برطرف کنیم.
بعد از مدل‌‎های AC شارژرهای DC وجود دارند که توان‌های ۳۰، ۶۰، ۱۲۰، ۲۴۰ و ۶۰۰ کیلووات دارند.

شارژرهای ۲۴۰ کیلووات، همان شارژرهای دیسپنسری می‌شود که اساس استفاده از این نوع شارژرها به‌این شکل است که منبع اصلی آن را دورتر از مبدل‌ها می‌گذارند و دیسپنسرها را نزدیک محل شارژ خودروها نصب می‌کنند. هر دیسپنسر می‌تواند دو کانکتور داشته باشد که درحال حاضر در این نمایشگاه، دو دیسپنسر و چهار کانکتور وجود دارد.

در این بخش شارژرهای ۳۰ کیلووات دیواری نیز وجود دارند. همچنین شارژرهای ۶۰ کیلووات و ۱۲۰ کیلووات دارای دو یا سه کانکتور هستند. این مبدل‌ها قابلیت لود شرینگ (به‌صورت هم‌زمان شارژ شدن) دارند. به‌عبارت دیگر شارژر با BMS خودرو ارتباط برقرار می‌کند و اگر سه خودرو هم‌زمان برای شارژ مراجعه کرده باشند، می‌توانند به‌راحتی با توجه به‌فناوری که پایش کننده میزان انرژی موجود در باتری خودرو است، شارژ شوند.

البته میزان جریان الکتریکی میان خودروها تقسیم می‌شود تا بر اساس نیروی مورد نیازشان شارژ شوند. اپلیکیشنی هم برای شارژ باتری‌ها وجود دارد. در حالت Safe Mode یا وضعیت ایمن، هر فردی که شارژ را از طریق کارت RFID یا با اپلیکیشن شروع کرده باشد، همان شخص می‌تواند به‌شارژ خاتمه دهد.

به‌عبارت ساده‌تر اگر شخصی که شارژ را آغاز کرده، وضعیت پایان را برای شارژ انتخاب نکند، کانکتور در جای خود قفل شده و امکان جداسازی آن از خودرو وجود ندارد. به‌عنوان مثال جک جی ۴ با مبدل ۶۰ کیلووات DC تقریبا در مدت‌زمان ۴۰ دقیقه صفر تا ۹۰ درصد شارژ می‌شود.

تمام فناوری مبدل شارژرها توسط گروه مپنا و توسط مهندسان ایرانی و براساس استاندارد و پروتکل‌های جهانی طراحی و ساخته شده است.

ما در حال حاضر در کشور روسیه شارژر داریم. با توجه به این‌که در کشور روسیه تعداد خودروهای برقی بیشتر است، تعداد شارژهای که انجام می‌شود، بیشتر بوده و ما توانستیم دو پروتکل را در روسیه با نام‌های چادمو و AC پوشش دهیم. نکته جالب این‌که یک مدل از خودروهای تسلا با مبدل خود توانسته در ایستگاه شارژ ما شارژ شود.»

در محوطه مدنظر در نمایشگاه بین‌المللی دائمی تهران ۷ مدل خودرو وجود داشت که یکی از آن‌ها پلاگین-هیبرید بود. در ادامه ویژگی‌های این خودروها را بررسی می‌کنیم.

BM E۵

این خودرو یک کراس‌اوور جمع‌وجور از کمپانی DFM (دانگ‌فنگ موتور) است. BM E۵ درحقیقت همان فنگنون E۵ است که نسخه نسبتا فیس‌لیفت‌شده از فردا T۵ بوده که این بار قرار است با برند BM Cars در ایران عرضه شود.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

این کراس‌اوور درواقع یک خودرو پلاگین-هیبرید است که به‌یک موتور ۴ سیلندر بنزینی خطی به‌حجم ۱.۵ لیتر تنفس‌طبیعی مجهز شده تا با هماهنگی یک موتور برقی نسبتا پرتوان به‌صورت ترکیبی ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این نیرو و گشتاور به‌کمک گیربکس e-CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مطابق آن‌چه اعلام شده BM E۵ می‌تواند ۹۴ کیلومتر مسافت را به‌صورت کاملا برقی طی کند و به‌دلیل ساختار سری بودن این خودرو، به‌صورت پیوسته و دائم، موتور برقی در مدار به‌کمک موتور بنزینی می‌آید. در حال حاضر اطلاعاتی درباره زمان عرضه و قیمت دقیق این خودرو در دسترس نیست.

جک EJ۷

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

جک EJ۷ در حقیقت نمونه تمام‌برقی از سدان فست‌بک کرمان‌خودرو یعنی J۷ است. این خودرو از نظر طراحی تنها در بخش‌هایی همچون گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره تغییراتی را تجربه کرده که البته شکل و ظاهری جدید پیدا کرده است.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

این سدان تازه‌نفس کرمان خودرو دارای یک الکتروموتور نسبتا پرتوان است که ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. EJ۷ تنها با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی برابر با ۴۰۲ کیلومتر را طی کند.

جک J۴ برقی

سال گذشته بود که قرار شد کرمان خودرو با همکاری گروه مپنا، سدان جمع‌وجور این کمپانی یعنی جک J۴ را به‌صورت تمام‌برقی و در قالب یک پروژه مشترک به‌بازار عرضه کند. نسخه برقی این خودرو به‌صورت آزمایشی در محوطه نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شده بود.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

این خودرو درحقیقت دارای یک موتور تمام‌برقی روی محور جلو است که حداکثر می‌تواند ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌چرخ‌های جلو برساند. جک J۴ برقی تنها با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید.

هونگچی E-QM۵ EV

سدان خاص این روزهای چشم‌بادامی‌ها که با طراحی متفاوت خود نظرها را جلب کرده هونگچی E-QM۵ EV است که از نظر طراحی بسیار خاص به‌نظر می‌رسد. در این خودرو چراغ‌های جلو مشابه بال باز شده پرنده است. چهره خودرو با وجود جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا و یک قطعه کروم برجسته، زیبا به‌نظر می‌رسد.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

در نمای عقب نیز چراغ‌های L شکل بزرگ مزین به LED زیبایی خاصی را به‌نمایش می‌گذارد. هونگچی E-QM۵ EV قرار است محصول دیگر تمام‌برقی از BM Cars باشد.

در نسخه پایه این خودرو یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتون‌متری وجود دارد که توان و گشتاور تولیدی را به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. هونگچی E-QM۵ EV با یک بار شارژ کامل ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کند.

چری آریزو ۵ برقی

این سدان تمام‌برقی قرار است در بازار ایران توسط مدیران خودرو به‌بازار عرضه شود. چری آریزو ۵ برقی از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد و تنها جلوپنجره فاقد منافذ در جلو آن طراحی شده تا برقی بودن خود را ثابت کند.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

این خودرو از نظر فنی دارای یک موتور الکتریکی به‌قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۷۶ نیوتون‌متری است که با باتری لیتیوم-یون ۵۳.۶ کیلووات-ساعت ۴۰۱ کیلومتر مسافت را می‌پیماید. چری آریزو ۵ برقی به ۹ ساعت زمان نیاز دارد تا با استفاده از شارژرهای استاندارد AC انرژی لازم را برای ۴۰۱ کیلومتر حرکت ذخیره کند.

اسکای ول ET۵

اسکای ول ET۵ نیز در میان سایر خودروها در نمایشگاه حضور داشت. این خودرو که پروژه مشترک دیگری میان کرمان موتور با گروه مپناست، از نظر طراحی مشابه محصولات دانگ‌فنگ است؛ با این تفاوت که در طراحی چراغ‌های جلو و عقب نهایت ظرافت به‌کار گرفته شده است.

صف‌آرایی برقی های چینی در تهران

در بخش فنی این کراس‌اوور، شاهد یک موتور الکتریکی در محور جلو هستیم که حداکثر ۲۰۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌ارمغان می‌آورد. این خودرو با توجه به‌باتری ۷۲ کیلووات-ساعتی‌اش، می‌تواند مسافتی برابر با ۵۲۰ کیلومتر را طی کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    1 2
    کاش زنده بود و می دید که وزارتخونه کشورش با ماشینهای چینی پز می دن!
  • سعید DE ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    2 2
    سیاستمداران مردمانی مستأصل هستند که مردم را ساده لوح فرض می کنند. و مستاصل کسی است که واردات خودروی چینی را دست آورد ملی بداند!
  • علی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 1
    لعضی ها دچار خود تحقیری هستند .خودرو با مشارکت کشورهای دیگر چ ایرادی داره شما نمیپیندی برو از ایران خودرو ویایپا بخر بازن نمیپیندی برو خودروهای وارداتی بخر .همش نق میرنید خسته نشدید. گروه مپنا وکرماندموتور و... درحال تولید خودروهای برقی هستند حالا نق زدنت چیه دیگه
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    همش چین چین چین...اینم برنامه آقای وزیر جدید.
  • جواد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    الان تو این گزارش وزارتخونه داره با ماشین های چینی پز میده؟ کلا در مورد شارژ ماشین های برقی بود. زرت و پورت الکی نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

آخرین اخبار