مقایسه اُپل موکا با هیوندای الانترا

با دو خودرو ۴ سیلندر مجهز به‌گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک طرفیم. اما پیش از هر چیزی باید گفت الانترا یک خودرو سدان سایز کامپکت بوده که ابعاد بزرگ‌تری نسب به‌موکا داشته؛ اما موکا به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز کوچک و به‌لطف سیستم چهار چرخ محرک قابلیت‌های رانندگی در مسیرهای خارج جاده‌ای را داشته و ابعاد کوچک‌تر آن به‌درد رانندگی در شهرهای شلوغ نیز می‌خورد

این روزها اگر با بودجه ۱.۵ تا زیر ۲ میلیارد تومان به‌دنبال خرید خودرو خارجی دست‌دوم باشید، قطعا یکی از گزینه‌های انتخابی‌تان برای بررسی، هیوندای الانترا مدل ۲۰۱۵ خواهد بود. اما اگر بگوییم با همین بودجه می‌توانید یک کراس‌اوور آلمانی بخرید، باورتان می‌شود؟ لطفا برندهای پرمیوم و لوکس خودروسازی آلمان همچون ب‌ام‌و، مرسدس، پورشه و آئودی را از سرتان بیرون کنید. حتی به‌تیگوان از برند معمولی فولکس‌واگن هم فکر نکنید. چراکه حداقل قیمت سر به‌فلک کشیده این کراس‌اوور در ایران بیش از دو برابر بودجه فعلی ماست. خلاصه گزینه پیشنهادی ما برای این بازه قیمتی، گمنام‌تر از این حرف‌هاست که بتوانید حدس بزنید.

حدود یک دهه پیش، تلاش یک شرکت در ایران برای عرضه خودروهای برند آلمانی اوپل ناکام ماند؛ اما حاصل این تلاش، گرفتن پلاک ملی چند مدل از خودروهای اوپل به‌تعداد بسیار محدود بود. یکی از همین مدل‌های کمیاب در بازار ایران موکاست.

اوپل موکا مدل ۲۰۱۶ اکنون قیمتی تقریبا برابر با یک الانترا ۲۰۱۵ داشته و در این نوشتار قصد داریم ضمن معرفی، این دو خودرو هم‌قیمت را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

سه برابر تجربه بیشتر!

اوپل موکا برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در کلاس کراس‌اوورهای سایز کوچک تولید شد. در آن زمان اوپل تحت مالکیت جنرال‌موتورز قرار داشت و موکا نیز جزو پروژه‌های مشترک این گروه خودرویی به‌حساب می‌آمد که تحت برندهای مختلفی همچون واکسهال و همچنین با نام بیوک انکور نیز تولید و عرضه شد.

در سال ۲۰۲۱ نسل دوم موکا زمانی معرفی و تولید شد که برند اوپل جزو گروه خودروسازی استلانتیس محسوب می‌شد. این خودرو تا به‌امروز در بازار جهانی عرضه شده و تحت برند واکسهال نیز مونتاژ می‌شود. موکاهای عرضه‌شده در ایران همگی از نوع نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل اول هستند. ۲۲ سال قبل از آن‌که موکا متولد شود، هیوندای برای نخستین‌بار مدل الانترا را به‌جمع محصولات خود افزود.

الانترا تاکنون تولید بی‌وقفه‌ای داشته و ۶ نسل را پشت سر گذاشته است. نسل هفتم این سدان کامپکت کره‌ای از سال ۲۰۲۰ وارد خط‌تولید هیوندای شده است. نسخه سدان نسل سوم الانترا به‌صورت مونتاژ، نسخه سدان از نسل پنجم به‌صورت وارداتی و نسل ششم هم به‌صورت مونتاژ و هم وارداتی در کشورمان عرضه شده که الانترای مورد نظر ما در این نوشتار به‌نسل پنجم تعلق دارد.

موکای ناشناخته، الانترای جذاب‌تر!

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید به‌طور کلی الانترا را از نظر طراحی، برتر از موکا دانست. با وجود این‌که موکا یک خودرو آلمانی بوده و خودروهای آلمانی همیشه در ذهن مخاطبان ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، اما درخصوص طراحی موکای مورد نظر که متعلق به ۱۱ سال پیش است، باید بی‌تعارف گفت که عاری از هرگونه جذابیت و زیبایی بوده که بتواند توجه مشتری امروزی را به‌خود جلب کند.

با وجود این‌که موکا یک خودرو کمیاب در کشورمان محسوب می‌شود، اما هنگام تردد با آن در خیابان هرگز به‌عنوان صاحب یک خودرو کمیاب، جلب‌توجه نخواهید کرد. هرچند طراحی الانترا نسل پنجم هم بعد از گذشت ۱۳ سال هیچ تازگی برای بیننده ندارد، اما حداقل طراحی آن زیبا بوده و می‌توان به‌این موضوع دلخوش بود.

در بخش کابین اما اختلاف سطح طراحی به‌اندازه نمای بیرونی خودروها نبوده و هر دو خودرو از طراحی نسبتا قدیمی برخوردارند که به‌صورت دو رنگ دیزاین شده‌اند. البته باز اگر مجبور به‌انتخاب یکی از طراحی‌های داخل کابین باشیم، شاید انتخاب باز هم الانترا باشد. درمجموع وضعیت الانترا از نظر طراحی را می‌توان بهتر از رقیب هم‌قیمت آلمانی‌اش ارزیابی کرد.

امکانات

سدان کره‌ای یا کراس‌اوور آلمانی؟

سدان کره‌ای یا کراس‌اوور آلمانی؟

موکا در ایران از نظر آپشن و امکانات در یک تیپ عرضه شده و همه آن‌ها به‌صورت استاندارد مجهز به‌امکاناتی از قبیل کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، رانندگی تک‌حالته شامل اکو، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و هندزفری، مانیتور ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، MP۳، iPod و AUX، نمایشگر صفحه‌کیلومترشمار، مجموع ایربگ‌ها ۶ عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم برقی، صندلی عقب تاشو دو تکه، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، اینورتر ۲۳۰ ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و ... هستند.

اگر بخواهیم نسخه استاندارد و پایه الانترا را از نظر آپشن با موکا مقایسه کنیم، باید گفت برنده بازی، حریف آلمانی است؛ اما اگر نسخه فول‌آپشن الانترا مد نظر باشد، ورق به‌سمت کره‌ای‌ها برمی‌گردد.

الانترا در نسخه پایه به‌امکاناتی همچون رانندگی تک‌حالته اکو، مدیریت پایداری خودرو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر ۳۶۰ واتی و هندزفری، مانیتور ۴.۳ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP۳، iPod و AUX، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها ۲ عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، خروجی ۱۲ ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده و ... مجهز است.

موکای توربو، الانترای اتمسفریک

سدان کره‌ای یا کراس‌اوور آلمانی؟

سدان کره‌ای یا کراس‌اوور آلمانی؟

درنهایت به‌بخش فنی می‌رسیم. جایی که با دو خودرو ۴ سیلندر مجهز به‌گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک طرفیم. اما پیش از هر چیزی باید گفت الانترا یک خودرو سدان سایز کامپکت بوده که ابعاد بزرگ‌تری نسب به‌موکا داشته؛ اما موکا به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز کوچک و به‌لطف سیستم چهار چرخ محرک قابلیت‌های رانندگی در مسیرهای خارج جاده‌ای را داشته و ابعاد کوچک‌تر آن به‌درد رانندگی در شهرهای شلوغ نیز می‌خورد.

همچنین موکا یک سال جدیدتر از الانترا بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. علت مصرف سوخت کمتر، حجم موتور کمتر موکا بوده که به‌لطف استفاده از توربوشارژ، قدرتی نزدیک به‌الانترا تولید می‌کند و گشتاور آن هم به‌مراتب بیشتر از آن است.

درنهایت باید گفت هر دو خودرو از نظر شتاب، حرفی برای گفتن نداشته و هر دو شتابی بالای ۱۰ ثانیه دارند که با متر و معیارهای امروزی خودروهایی کند محسوب می‌شوند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، باید به‌این نکته اشاره کرد که فراوانی قطعات و خدمات موکا هرگز به‌پای الانترا نمی‌رسد و موتور توربوی آن به‌مراتب حساسیت بیشتری نسبت به‌سوخت موجود در کشور داشته و دردسر های خاص خود را دارد.

حال انتخاب با شماست که یک سدان با سایز بزرگ‌تر، موتور کم‌دردسرتر، زیباتر و با خدمات گسترده‌تر یا یک کراس‌اوور آلمانی مجهز به‌موتور توربو، کمیاب و با مصرف سوخت کمتر را انتخاب کنید.

نام و مدل Hyundai Elantra ۲۰۱۵ Opel Mokka ۲۰۱۶
کلاس سدان کامپکت کراس‌اوور کوچک
نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ
حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار ۱۴۰ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۱۷۶ نیوتون‌متر ۲۰۱ نیوتون‌متر
نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور متحرک دیفرانسیل‌جلو چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در بازار ایران ۱.۵۰۰ تا ۱.۹۰۰ میلیارد تومان ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰

هر دو خودرو از نظر شتاب، حرفی برای گفتن نداشته و هر دو شتابی بالای ۱۰ ثانیه دارند که با متر و معیارهای امروزی خودروهایی کند محسوب می‌شوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =