تویوتا لندکروز Se کانسپت

سال 2023 میلادی با معرفی نسل جدید محصولات محبوب برخی خودروسازان آغاز شد. اگرچه در صنعت‌خودرو همواره کفه ترازو به‌سمت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سنگینی می‌کند، اما در سال جاری میلادی خودروسازان آسیای جنوب شرقی نیز توانستند با معرفی محصولات جدید خود، توانایی دستیابی به‌فناوری‌‎های نوین و کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی را به‌نمایش بگذارند.

در ادامه این مطلب تویوتا لندکروز Se کانسپت که نمونه تمام‌الکتریکی اس‌یووی آفرودی محبوب تویوتاست، هوندا Prologue و کیا EV4 را بررسی خواهیم کرد.

تویوتا لندکروز Se کانسپت

20 اکتبر سال جاری میلادی بود که کمپانی تویوتا از نخستین لندکروز تمام‌الکتریکی رونمایی کرد. لندکروز سه ردیفه فعلا در حد یک کانسپت با جزئیات اندک است؛ اما از آینده درخشانی برای این خودرو خبر می‌دهد. نکته مهم این‌که اس‌یووی پرچمدار تویوتا با نگاهی متفاوت به‌ آینده در حرکت است. همان‌طور که می‌دانیم، لندکروز در چند سال اخیر دستخوش دگردیسی‌های فراوانی شده است.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

این اس‌یووی جان‌سخت و خوشنام، امروزه دیگر در قالب یک اس‌یووی 4 سیلندر و سبک‌سازی شده و به‌شدت مدرن، روانه بازار می‌شود. این خودرو در چند نسخه به‌بازار جهانی عرضه می‌شود. بیش از هر مدلی از لندکروز، مدل Se کانسپت بسیار مورد توجه قرار گرفته که این خودرو نشان LC را نیز به‌همراه دارد.

مدیران تویوتا 20 اکتبر سال جاری میلادی در ایالات‌متحده، Se کانسپت را با ارائه جزئیاتی مختصر معرفی کردند. آن‌چه تویوتا اعلام کرده این است که این خودرو فعلا در فرمت یک کانسپت معرفی می‌شود؛ اما قرار است تجربه رانندگی الکتریکی با باتری ظرفیت بالا و موتوری پرتوان با گشتاور بالا را ارائه دهد. بر این اساس لندکروز Se کانسپت دارای سه ردیف صندلی خواهد بود. کانسپت فوق از طراحی پلت‌فرم مونوکوک بهره گرفته که براساس ادعای تویوتا در مسیرهای ناهموار کاملا پاسخگوی نیازهای صاحبش خواهد بود.

با نگاهی به‌طراحی کلی بدنه این اس‌یووی، به‌نظر می‌رسد ابعاد لندکروز LC در طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب حدود 5130، 1981 و 1701 میلی‌متر باشد که با این حساب، این خودرو با رشد ابعاد مواجه بوده است. بر این اساس ارتفاع این کانسپت با گرند هایلندر یکسان بوده و ابعادی جالب توجه دارد. از آن‌جا که کمپانی تویوتا جزئیات دیگری درباره این خودرو منتشر نکرده، بنابراین اطلاعاتی درباره موتور این خودرو، قدرت یا حتی اندازه و ظرفیت باتری آن در دست نیست. این کانسپت برای رقابت با خودرویی مانند ریویان R1S، تولید خواهد شد.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

لندکروز Se کانسپت LC برخی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های بسیار قوی و متمایزی داشته و البته قیمت آن نیز رقابتی خواهد بود. با این وجود و بر اساس کانسپتی که مشاهده می‌شود، به‌نظر می‌رسد نسخه برقی تولیدی لندکروز، خودرویی عضلانی و به‌اصطلاح خوش‌تیپ و خوش استایل باشد و می‌توان گفت احتمالا یک تویوتای محبوب در راه بازار است.

هوندا Prologue؛ نخستین تجربه خاص تمام‌برقی

حرکت هوندا به‌سمت ساخت خودروهای برقی و سازگار با محیط‌زیست به‌عنوان خودروسازی که از دهه 1990 میلادی در حال ساخت خودروهای هیبرید بوده است، کمی کند است. با این حال نخستین تلاش جدی این کمپانی صاحب‌نام و خوش‌آوازه در اوایل سال آینده میلادی با نام Prologue و در قالب یک کراس‌اوور سایز متوسط و با برد 300 مایل (480 کیلومتر) به‌بازار عرضه خواهد شد.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

هوندا Prologue بر اساس پلت‌فرم بهینه‌سازی‌شده Ultium محصولات تمام‌الکتریکی EV جنرال‌موتورز طراحی و توسعه یافته است. این خودرو در دو نوع تک‌موتور و دو موتور عرضه می‌شود که در نسخه چهارچرخ‌محرک آن قدرتی معادل 288 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 450 نیوتون‌متر تولید می‌شود.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

طراحی هوندا Prologue توسط تیمی از طراحان در استویودی طراحی این برند در لس‌آنجلس، به‌همراه ابزارهای واقعیت مجازی انجام شده و این نوع طراحی با هدف ارائه پیکره‌ای مینیمال صورت گرفته است.

کیا EV4؛ کانسپت جدیدی از کره‌ای‌ها

این روزها بازار خودرو در تملک بلندقامتان، کراس‌اوورها و پیکاپ‌ها قرار دارد. البته سدان‌ها فعلا در این بازار حضور چندان درخشانی ندارند؛ اما بی‌شک فرم‌های بدنه کلاسیک چهار جعبه‌ای (یا حتی هاچ‌بک پنج در) در دنیای خودروهای الکتریکی با مدل‌هایی نظیر پولستار 2، ب‌ام‌و i4، هیوندای آیونیک 6 و البته تسلا مدل 3 و مدل S در قالب‌ سدان‌های برقی، همچنان در بازار پرطرفدار هستند.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

این موضوع به‌معنای زنده نگه داشتن سدان‌ها در بازار است. جدیدترین کانسپت کیاموتورز یعنی EV4 خودرویی با تناسبات طراحی فوق‌العاده خاص و زیباست. این موضوع ثابت می‌کند که همه خودروسازان حاضر نیستند سدان‌ها را کنار بگذارند. حال در این میان، کیاموتورز امیدوار است بتواند بر رقبایش پیروز شود.

کانسپت EV4 که 9 اکتبر سال جاری میلادی در مراسم معرفی خودروهای برقی کیاموتورز در سئول رونمایی شد، یکی از دو خودرو جدیدی است که برای نخستین‌بار از این خودروساز کره‌ای معرفی شده است. از نظر طراحی کانسپت EV4 شباهت زیادی به‌کراس‌اوور EV6 دارد. البته این خودرو از ارتفاعی کم‌تر و ابعادی کوچک‌تر برخوردار است.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

کیا EV4 از نظر ارتفاع تقریبا مابین یک سدان و کراس‌اوور قرار می‌گیرد؛ یعنی مشابه آن‌چه در تویوتا کراون 2024 یا پولستار 2 می‌بینیم. پیش از این کیاموتورز تصمیم به‌حذف سدان اسپرت فست‌بک خود یعنی استینگر گرفته بود؛ چرا که این خودرو فروش چندان جالبی را برای این کمپانی ثبت نکرده بود. درحقیقت سدان‌-‌کراس‌اوور EV4 به‌نوعی جایگزین استینگر می‌شود که البته با قلب تمام‌برقی تولید خواهد شد.

کریم حبیب، مدیر طراحی کیاموتورز در توصیف پروژه جدیدش می‌گوید: «کیا تجربه‌ای درخشان در طراحی خودروهای پرفورمنسی مانند استینگر و استینگر GT داشته و ما نمی‌خواهیم آن را در آینده از دست بدهیم.»

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

طراحی EV4 جسورانه و بدیع و با تمرکز بر عملکرد و تاثیر بصری بالاست. تناسبات پوزه یا همان دماغه EV4 شباهت زیادی به EV9 و EV5 دارد. همچنین چراغ‌های جلو کشیده و ایستاده است. LED باریک با جلوپنجره معروف به‌پوزه ببر که با فاصله‌ای پایین‌تر از چراغ‌ها قرار دارد، در کنار شیب کاپوت کوتاه کیا، تناسباتی زیبا و متفاوت را خلق می‌کنند.

فرم کلی بدنه در قسمت انتهایی خودرو و صندوق بار اندکی باریک می‌شود و فرمی فست‌بک (مانند استینگر) به‌ارمغان می‌آورد. مدیر طراحی کیا، یعنی کریم حبیب می‌گوید: «مانند سایر مدل‌های الکتریکی کیا، فضای داخلی در طراحی مفهومی EV4 در اولویت قرار داشته است. معماری کلی خودرو که همانند اس‌یووی فاصله بیشتری از سطح زمین دارد، به‌طراحان این امکان را می‌دهد که چیدمان داخلی زیبایی طراحی کنند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این کانسپت صرفا یک سدان با تناسباتی همیشگی و معمولی نیست. تلاش و سعی ما این بوده تا تناسباتی جدید در طراحی سدان‌های آینده با هدف ماندگاری و تداوم این کلاس جذاب خلق کنیم.»

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

او با اشاره به‌نوعی جبری‌گرایی کلی در بازار و درخصوص خودروهای سدان، تاکید می‌کند که در سراسر جهان، چند سالی است فروش این کلاس خودروها رو به‌کاهش بوده و جای خود را به‌کراس‌اوورها و اس‌یووی‌ها داده‌اند. البته بر اساس بازاریابی‌ها و تاکید مدیران کیاموتورز، بسیاری از مشتریان همچنان خواهان خودروهای سدان هستند و اتفاقا این افراد در اقلیت نیستند که بخواهیم آن‌ها را رها کنیم.

طراحان کیاموتورز در راستای تبدیل این خودرو به‌خودرویی با محوریت راننده، کنترل تهویه مطبوع آن را روی یک پنل کشویی قرار داده‌اند که در صورت عدم نیاز، پنهان می‌شود. همچنین دریچه‌های هوا با جانمایی خاصی که دارند، می‌توانند هوا را به‌شیوه جدیدی در سراسر کابین به‌گردش در آورند.

نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

طراحان EV4 کانسپت می‌گویند در خودروهای امروزی، دریچه‌های هوا کوچک‌تر می‌شوند (علت این اتفاق صفحه‌های نمایشگر کنسول میانی هستند که روز به‌روز بزرگ‌تر می‌شوند)؛ بنابراین در بخش مهندسی گردش هوای کابین باید به‌روشی جدید، خلاقانه و اصولی برسیم که هوای خنک یا گرم در تمام فضای اتاق به‌خوبی گردش داشته باشد.

کریم حبیب دراین‌باره تاکید می‌کند: «پنل کنترل سیستم تهویه‌مطبوع یا ارکاندیشن کشویی شاید فعلا جنبه مفهومی داشته باشد؛ اما به‌دنبال ارائه نمونه تولیدی آن هستیم.»

وی همچنین با تاکید بر فروش پایین‌تر از انتظار استینگر در سال‌های حضورش در بازار سدان‌های قدرتی، بر موفقیت کانسپت جدیدش البته در قالب یک سدان برقی برای آینده‌ای نزدیک بسیار امیدوار است. به‌اعتقاد وی خودروهای اس‌یووی و دو جعبه‌ای به‌زودی از دیدگاه عموم خسته‌کننده خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاه طلب IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    سلام این شما و اینم کره‌ای و ژاپنی بعد هی بیاین بگین چینی بابا بخدا ماشینای چینی اگه به زودی گندش در نیومد که فقط اپشنال هستن و هدفشون همینه آقا جون مادرتون دست از چینی بردارین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

آخرین اخبار