حمل‌ونقل عمومی

شهرداری تهران در مساله برقی‌سازی، چند حوزه ازجمله اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی را در دستور کار قرار داده است.

این روزها دولت از طرفی مشغول پرداخت یارانه‌های سنگین برای سوخت خودروهای کشور است و برخی طرح‌ها نیز برای اصلاح شیوه‌های پرداخت این یارانه‌ها مطرح شده و از طرف دیگر، برنامه‌هایی برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها درحال اجرایی شدن است. مسئولان می‌گویند ایران از نظر منابع انسانی و فناوری‌های مرتبط، وضعیت خوبی دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند اما دولت‌ها کمی دیر به این موضوع پرداخته‌اند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم.

احتمال تخصیص سهمیه بنزین برای هر کد ملی

رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در نشست «توسعه حمل‌ونقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در ایران به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

مجید جلیلی افزود: از این رقم ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه می‌پردازد. جلیلی تصریح کرد: در مورد خودرو برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر دستگاه در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کند، بر اساس تعرفه برق خانگی، سالانه هزینه آن ۱۵میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۴ونیم میلیون تومان باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

محمد وحیدی افزود: با این شیوه تخصیص عملا بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کمتر برخوردار که وسیله‌نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، عدالت نسبی برقرار می‌شود ولی درحال‌حاضر کسانی یک خودرو یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

وحیدی در ادامه بیان کرد: درحال‌حاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی‌از یارانه که هم‌اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغی را برای این پرداخت می‌کند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود.

برقی‌سازی در دستور کار شهرداری تهران

مشاور و مجری طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران درخصوص برنامه‌های برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ا سوی شهرداری تهران، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شهرداری تهران با عزم و اراده جدی به سمت برقی‌سازی ناوگان پرمصرف و عمومی پیش خواهد رفت.

محمد شمسی‌پور با بیان اینکه موضوع برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با قوت توسط شخص رئیس‌جمهور، وزیر صمت، وزیر نیرو و شهردار تهران در حال پیگیری است، افزود: اعلام کردیم تهران می‌تواند به عنوان پیشروی برقی‌سازی بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد عمل شود و امیدواریم در سال آینده شاهد باشیم بخش زیادی از حمل‌ونقل عمومی‌ ما به سمت برقی شدن رفته است بدین‌ترتیب نه‌تنها آلودگی صوتی و هوا را به شدت کاهش می‌دهد؛ بلکه مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

مشاور و مجری طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با تاکید براینکه از محل تبصره ۱۲ که مربوط به صرفه‌جویی در مصرف سوخت است، می‌توانیم بسیاری از هزینه‌های خودروهای بنزینی را به خودروساز بدهیم و علاوه‌بر آن، تسهیلات مورد نیاز خریداران را نیز تامین کنیم، ادامه داد: براساس تبصره ۱۲ قانون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای هر خودرو برقی حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ دلار به صورت هفت‌ساله پرداخت می‌شود که عدد قابل‌توجهی است و باید این ظرفیت را فعال کنیم.

شمسی‌پور در تشریح برنامه‌های شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت، گفت: شهرداری تهران در مساله برقی‌سازی، چند حوزه ازجمله اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی را در دستور کار قرار داده است.

افزایش تولید بنزین؛ تنها با سرمایه‌گذاری‌های سنگین!

مشاور امور فناوری وزارت کشور نیز در این زمینه گفت: در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم؛ این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که درنتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. شرایط ما در تولید بنزین به گونه‌ای است که نمی‌توانیم افزایش تولید بنزین داشته باشیم مگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این زمینه صورت گیرد.

حمیدرضا طهوری به پرداخت یارانه انرژی اشاره کرد و گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می‌شود، رقم بسیار بالایی بوده و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است پس اگر پرداخت این یارانه انجام نمی‌شد، شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یک سال می‌توانستیم تمام حمل‌ونقل عمومی کشور را به روز کنیم. اما در حال حاضر نه می‌توان مصرف بنزین را کم و نه می‌توان یارانه سوخت را حذف کرد.

وی اظهار کرد: در طول سال آلودگی وجود دارد، اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل‌مشاهده است. این موضوع نیز خسارت و زیان‌هایی دارد ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شوند که این موضوع نیز اثراتی بر آلودگی هوا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =