کد خبر: 246834
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
سعید مدنی

سعید مدنی *

قیمت‌های دستوری و کاهش قدرت خرید مردم در ایجاد رکود در بازار تاثیرگذار بوده است. آنچه بیش‌از همه بازار خودرو را از شرایط رکود خارج و زمینه‌ساز رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود نزدیکی قیمت کارخانه و بازار است که می‌تواند با کنار زدن انگیزه سوداگری، ضمن انتفاع مصرف کننده، از زیان خودروساز هم جلوگیری کند.

اگر خودروسازان بتوانند خودروهایشان را با هزینه تمام شده به علاوه سود معقول راهی بازار کنند، از زیان‌دهی خارج خواهند شد. خودروسازان و وزارت صمت باید متولیان قیمت‌گذاری را درخصوص رشد بهای محصولات قانع کنند.

مسلما هیچ یک از مسیرهای فروش محصولات خودروسازان، راهکار اساسی بازار خودرو نیست چراکه این راهکارها نه‌تنها تعهدات خودروسازان را بالا برده‌اند بلکه با هر تغییری در نرخ ارز و افزایش تورم باز هم شاهد افزایش تقاضای کاذب و هجوم جدیدی به بازار خودرو خواهیم بود.

امروز به دلیل تاثیر اخبار سیاسی و نوسانات ارزی، قیمت‌ها در بازار خودرو با وضعیت بی‌ثبات و البته رکود تقاضا همراه شده‌اند. مسلما در چنین سیستمی نه خودروساز و نه مصرف‌کننده هیچ کدام امکان تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری را نخواهند داشت بنابراین در چنین شرایطی انتظار می‌رود دولت با رفع موانع و تصمیمات منطقی متولیان در به‌روزرسانی قیمت، امکان افزایش تولید خودروسازان را فراهم کنند تا با افزایش عرضه و نزدیکی نرخ بازار به قیمت کارخانه، شاهد خروج از وضع کنونی در بازار باشیم.

شورای رقابت هم باید براساس قیمت واقعی نهاده‌های تولید اقدام به تعیین نرخ محصولات خودروسازان کند، ازسوی‌دیگر خودروسازان هم باید شورای رقابت را در قبال رشد قیمت نهاده‌های تولید قانع و مطلع کنند.

تنها راهکار اساسی بازار خودرو را حذف سود آنی از بازار است. به طور قطع این جریان جز با نزدیکی قیمت کارخانه به بازار و خروج از قیمت‌گذاری دستوری میسر نخواهد شد.

با آزادسازی قیمت خودرو، چنانچه نرخ دلار هم افزایش یابد و خودرو نیز متاثر از این جریان افزایش قیمت داشته باشد اما این بار، بازار خودرو حاشیه سود چندانی برای خریداران نخواهد داشت و در این صورت با کاهش تقاضا در بازار، خودروساز ناگزیر می‌شود دو راهکار کاهش قیمت یا فروش تسهیلاتی را دنبال کند.

چنانچه خودروسازان بتوانند تولیداتشان را با هزینه تمام‌شده به علاوه سود معقول راهی بازار کنند، از زیان‌دهی خارج خواهند شد. ضمن اینکه در صورت سوددهی خودروسازان، بورس و بازار سرمایه نیز رونق خواهند گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =