کد خبر: 247046
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

چگونه باتری خودرو را سالم نگه داریم؟

تعویض باتری از جمله عباراتی‌ست که رانندگان را می‌ترساند. حتما متوجه شدید که اگر بیمه خودرو با افزونه امداد جاده ای داشته باشید، خرابی در حین رانندگی یا سفر جاده ای به راحتی قابل مدیریت است. اما اگر با باتری مرده‌گیر کرده باشید چه؟

تنها با تعمیر و نگهداری منظم باتری خودرو می‌توان از چنین وضعیتی جلوگیری کرد. عمر باتری خودرو بین 3 تا 5 سال است، اما عواملی مانند عادات رانندگی، شرایط آب و هوایی و تعمیر و نگهداری تعیین می‌کنند که چقدر عمر می‌کند.

چرا حفظ سلامت باتری خودرو ضروری است؟

باتری نبضی است که ماشین شما برای ادامه کار به آن نیاز دارد. باتری انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و آن را برای تامین انرژی تمام اجزای الکتریکی خودرو ذخیره می‌کند. درواقع باتری نه تنها منبع تغذیه مرکزی خودرو شما است، بلکه ولتاژ را برای کارکردن خودرو حفظ می کند.

در ادامه دلایل حفظ و بررسی باتری ماشین توسط راننده را برای شما شرح می‌دهیم:

اولین و مهم ترین دلیل این است که باتری ضعیف فشار بیشتری را به سایر اجزا وارد می کند و باعث می‌شود که به دلیل کمبود برق ذخیره شده شروع به کشیدن ولتاژ اضافی کنند. این می تواند باعث نقص عملکرد یا کاهش کارایی سایر قطعات شود.

دوم اینکه رانندگی در مسافت های کوتاه، شرایط آب و هوایی یا نگهداری ضعیف می تواند باتری ماشین شما را تخلیه کند و باعث خاموش شدن کامل ماشین شما شود. در چنین شرایطی، برای شارژ باتری مرده از منبع خارجی استفاده کرد یا باید به یک متخصص مراجعه کرده و از او کمک بگیرید.

سومین دلیل برای اینکه رانندگان موظفند باتری را بررسی کرده و سالم نگه دارند این است که بررسی و حفظ سلامت باتری خودروی شما باعث افزایش طول عمر باتری و مشخصا خودرو شده و همین موضوع هزینه های احتمالی را کاهش می‌دهد. چراکه بیمه خودرو شما تعویض باتری یا خرابی ‌های ناشی از فرسودگی مبتنی بر استفاده را پوشش نمی‌دهد. بنابراین برای استفاده طولانی مدت از باتری و جلوگیری از خرابی، در حفظ سلامت باتری تلاش کنید. هم‌چنین در نظر داشته باشید که استفاده از باتری با برندهای معتبر مثل سپاهان باتری و صبا باتری طول عمر بیشتری خواهند داشت.

برای حفظ سلامت باتری راه حل های ساده ای وجود دارد که برخی از این راه حل ها به این شکل هستند:

باتری خود را به طور منظم بررسی کنید

توصیه می شود باتری خود را دو بار در سال چک کنید تا احتمال خرابی کاهش یابد. همچنین سطح اسید را هر شش ماه یکبار بررسی کنید. اگر کمتر از سطح بهینه باشد، باتری شما به طور کامل شارژ نمی‌شود.

در این قسمت باید یاداوری کنیم بهتر است که باتری خود را هر 3 تا 4 سال یا زودتر در صورت بروز علائم هشدار تعویض کنید.

ولتاژ باتری را یک مرتبه در ماه چک کنید.

چک کردن ولتاژ باتری هر ماه از شارژ کامل باتری اطمینان حاصل می کند. یک باتری شارژ شده باید حداقل 12.7 ولت یا بیشتر شارژ داشته باشد. ولتاژ کمتر از این بدان معنی است که باتری کاملاً شارژ نشده و نیاز به شارژ دارد.

از استفاده از برق در هنگام خاموش بودن موتور خودداری کنید

استفاده از چراغ‌های خودرو، سیستم موسیقی یا لوازم جانبی که هنگام خاموش بودن موتور از برق استفاده می‌کنند می‌تواند باعث تخلیه و خرابی زودهنگام باتری خودرو شوند.

باتری خود را عایق نگه دارید

گرمای موتور می تواند عمر باتری ماشین شما را کمتر کند. عایق نگه داشتن باتری، از آن در برابر گرمای اضافی موتور محافظت می‌کند

سطح آب مقطر باتری را مرتب بررسی کنید

اگر باتری آب بندی نشده دارید، مطمئن شوید که سطح آب مقطر را در باتری خود به طور مرتب چک کنید. در طول تابستان، تبخیر سریعتر است و گرمای بیش از حد می تواند به باتری آسیب برساند.

ماشین خود را به طور منظم به حرکت دربیاورید

خودرو ها برای راندن هستند. اگر وسیله نقلیه خود را برای مدت طولانی در حالت بیکار رها کنید، باتری قدرت خود را از دست می دهد. یک باتری برای شارژ کامل به فاصله رانندگی بهینه نیاز دارد. اگر اغلب رانندگی نمی‌کنید باتری شما سریعتر تخلیه می‌شود.

باتری را تمیز نگه دارید

با گذشت زمان و با استفاده، گرد و غبار روی باتری جمع می شود، پایانه‌های آن فرسایش می‌یابد و باعث تخلیه الکترولیت می‌شود.

درکل باید عرض کنیم که نگهداری از باتری خودرو برای کارکرد روان خودرو بسیار مهم است. چک کردن و بررسی مداوم باتری باعث جلوگیری از خرابی زودرس می‌شود. با این حال، اگر باتری شما به اندازه کافی قدیمی است و علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. سعی نکنید عمر آن را بیشتر از آنچه باید باشد افزایش دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =