qx55

اینفینیتی به‌عنوان برند لوکس زیرمجموعه کمپانی نیسان، اواسط سال 2021 میلادی از جدیدترین محصول خود رونمایی کرد. این محصول جدید اینفینیتی که برپایه کراس‌کوپه شکل گرفته با نام QX55 شناخته می‌شود.

درواقع می‌توان گفت یک بلندقامت جدید به‌خانواده این برند لوکس اضافه شده است. کراس‌کوپه QX55 با هدف نفوذ هرچه بیشتر به‌بازار رو به‌گسترش کراس‌اوورهای کوپه، از بهار سال 2022 وارد بازارهای جهانی شده است.

نگاهی به طراحی خارجی اینفینیتی

در طراحی QX55، منحنی‌ها حرف اول را می‌زنند؛ چراکه در همه‌جای بدنه، خط سقف، گلگیرها و جزئیات چهره خودرو، خطوط و احجام منحنی و مواج، عناصر غالب سازنده محسوب می‌شوند. فرم و هندسه کلی اتاق، یادآور اینفینیتی FX مدل 2003 البته با جزئیاتی مدرن است. به‌عنوان مثال در طراحی بافت جلوپنجره از الگویی شبیه به اوریگامی الهام گرفته شده است.

جلوپنجره عریض و پهن و چراغ‌های کوچک جلو، بخشی از مد و خواست امروز بازار است که در QX با غلظت بیشتری به‌چشم می‌خورد. طراحی نمای عقب به‌ویژه گرافیک و فرم سه‌بعدی چراغ‌ها که امتداد آن‌ها در طرفین و روی گلگیرهای متورم و خوش‌تراش خودرو خودنمایی می‌کند، زیبا و جذاب‌ به‌نظر می‌رسند. ترکیب دو رنگ سپر نیز جلب‌توجه می‌کند.

QX55؛ کراس‌ اوور زیبای ژاپنی

طراحی داخلی خاص

برخلاف استایل خاص و خوش‌تراش بدنه، در کابین خودرو با حس و حالی نه چندان مدرن و تا حدی مشابه خودروهای فعلی اینفینیتی روبه‌رو می‌شویم. در ادامه این احساس به‌بیننده القا می‌شود که خودرو شخصیتی دوگانه و مجزا در بخش‌های طراحی بدنه و کابین دارد.

البته کیفیت مواد مصرفی، ترکیب جذاب چوب و چرم و امکانات رفاهی کاملی نظیر پورت‌های تایپ A و C برای شارژر تلفن‌همراه، صندلی‌های راحت و نمایشگرهای دوتایی 8 اینچی و 7 اینچی لمسی داشبورد، درِ پنجم (صندوق) با مکانیزم اتوماتیک باز و بسته شدن، سیستم صوتی فوق حرفه‌ای Bose و گرم‌کن صندلی‌های جلو، تقریبا جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمی‌گذارند.

به‌نظر می‌رسد طراحان اینفینیتی می‌توانستند حس و حال مدرن‌تری را در داخل کابین ایجاد کنند. اینفینیتی QX55 را در سه سطح امکانات و با نام‌های ESSENTIAL، LUXE و SENSORY عرضه کرده است.

QX55؛ کراس‌ اوور زیبای ژاپنی

قلب تپنده‌ قدرتمند با مهندسی نیسان

در بخش فنی، مهندسان این برند لوکس نیسان، در هر سه نسخه از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی به‌حجم 2 لیتر با 16سوپاپ و مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ استفاده کرده‌اند.

این پیشرانه توانایی تولید حداکثر 268 اسب‌بخار قدرت را در 5600 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 380 نیوتون‌متر گشتاور را در 4400 آرپی‌ام (دور در دقیقه) دارد. این موتور توربوشارژ نه‌تنها به‌سیستم پرخوران تجهیز شده، بلکه سیستم پاشش سوخت مستقیم در سیلندر و جرقه‌زنی مستقیم نیز راندمان موتور را افزایش می‌دهند.

در محصولات کمپانی نیسان شاهد نصب گیربکس CVT هستیم و بر این اساس، در اینفینیتی QX55 نیز گیربکس CVT نصب شده که به‌کمک مکانیزم الکترومکانیکی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی، قدرت را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند.

باتوجه به‌نصب پیشرانه قدرتمند و کوپل شدن و هماهنگی آن با گیربکس CVT تنها 8.6 ثانیه زمان نیاز خواهد بود تا این کراس‌کوپه تهاجمی ژاپنی از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.

اینفینیتی QX55 مزین به‌سیستم چهارچرخ‌محرک هوشمند نیسان است که در شرایط مختلف رانندگی و انتخاب یکی از 6 حالت رانندگی اکو، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس، بارانی و مسابقه‌ای (ریس) گشتاور و توان مختلفی را به‌چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

این ساختار به‌کمک سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی خودرو می‌تواند به‌خوبی شرایط خودرو را با محیط دینامیکی آن هماهنگ کند. از سوی دیگر پروگرامینگ TCU به‌دلیل به‌روز بودن و استفاده از قطعات کاملا جدید منطبق بر طراحی نوین مهندسی قوای محرکه، می‌تواند شتاب خوبی را با در نظر گرفتن گیربکس CVT به‌ارمغان آورد.

همچنین ECU موتور با در نظر گرفتن 6 حالت رانندگی با TCU هماهنگ شده است. به‌عنوان مثال زمانی که حالت رانندگی روی گزینه اسپرت قرار دارد، دریچه‌ گاز بیشتر باز شده و پاشش سوخت نیز افزایش می‌یابد.

همچنین به‌لطف فشار هیدرولیکی بیشتر که توسط روغن گیربکس ایجاد می‌شود، تعویض دنده‌ها تسریع پیدا می‌کند. برای این‌که شتاب این کراس‌کوپه بهبود یابد، نسبت چرخ‌دنده‌های دیفرانسیل یعنی پینیون به کرانویل نیز اصلاح شده تا شتاب بهتری فراهم شود.

QX55؛ کراس‌ اوور زیبای ژاپنی

کیفیت سواری و هندلینگ

اینفینیتی QX55 در محور جلو از ساختار دابل‌ویشبون و دامپرهای قابل تنظیم هیدرولیکی بهره می‌گیرد که به‌لطف سایز تایرهای 45/255 اینچی، سواری بسیار باکیفیتی را به‌سرنشینان ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که محصولات برند لوکس نیسان همواره به‌سواری نرم و باکیفیت معروف هستند.

در محور عقب نیز ساختار فایولینک به‌همراه دامپرهای قابل تنظیم و فنر لول‌هایی که به‌کار رفته، میزان ارتعاش وارده به بدنه را کاهش می‌دهند. از دیگر عوامل ارتقای کیفیت سواری این خودرو، طراحی رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن اینفینیتی است که با توجه به‌شکل هندسی و قرارگیری قطعات، سواری باکیفیتی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد.

همچنین به‌دلیل توزیع وزن مناسب که نسبت آن ۴۵ به ۵۵ است و مرکز ثقل نسبتا بالای خودرو، خودرو کمی به‌بیش‌فرمانی تمایل دارد. این مساله به‌لطف سیستم فرمان الکتریکی و سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی، به‌خوبی برطرف شده است.

QX55؛ کراس‌ اوور زیبای ژاپنی

امکانات رفاهی کراس‌کوپه اینفینیتی

رینگ‌های 20 اینچی، سیستم خودران نیسان موسوم به ProPilot، هداپ‌دیسپلی، سیستم فوق هوشمند کمکی‌ پارک، دوربین 360 درجه، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و راکب موتورسیکلت و دوچرخه، سیستم کنترل فواصل هوشمند، هشدار انحراف از مسیر، سیستم پارک هوشمند و سیستم هوشمند استارت و راه‌اندازی خودرو با قابلیت اجرا روی گوشی‌های هوشمند از جمله تجهیزات مهم در QX55 به‌شمار می‌روند.

سیستم‌ هوشمند خودران اینفینیتی

مهندسان کمپانی اینفینیتی با تعیبه 6 دوربین و 12 عدد سنسور، توانسته‌اند سیستم خودران هوشمندی را برای QX55 به‌ارمغان آورند. در حقیقت این سیستم عملکردی مشابه یک سیستم نیمه خودران داشته؛ با این تفاوت که تمام اطلاعات دینامیکی خودرو از چند سنسور دریافت شده و به‌واسطه این ساختار، خودرو می‌تواند در شرایط خاص و نامساعد جوی عملکرد مناسبی داشته باشد و این سیستم، به‌نوعی کمکی پیشرفته رانندگی محسوب می‌شود.

این سیستم که منطبق بر نسل دو خودران سطح دو است، تا پیش از وقوع حادثه به‌کمک سیستم ترمز اضطراری خودکار، مانع از برخورد شده و همین مساله سبب شده است QX55 نسبت به‌رقبای خود، در سطح بالاتری قرار گیرد.

از سوی دیگر سیستم ترمز اضطراری خودکار منطبق بر عملکرد سیستم پایش نقاط کور و حفظ حرکت خودرو بین خطوط نیز فعال بوده و درصورت لزوم وارد مدار می‌شود تا خودرو با عابرپیاده یا راکبان موتورسیکلت و دوچرخه برخوردی نداشته باشد. ناگفته نماند که سیستم کروزکنترل تطبیقی نیز در این پکیج قرار دارد و این پکیج با نام پروپایلوت شناخته می‌شود.

براساس گزارش مجله خودرو، کمپانی اینفینیتی مدل QX55 را با قیمت پایه 39 هزار دلار به‌بازار عرضه کرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تعارف ایرانی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 0
    وقتی این ماشینها به ایران نمیاد چرا تعریف میکنی
  • محمد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    4 0
    واقعا به این میگن خودرو،نه خودروهایی ایرانی که همش یه مدل ،فقط چراغهای ماشین عوض میشن میشه پلاس نه موتورجدیدی نه کارایی بهتری نه طراحی درست و حسابی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =