آفرود

تغییر در خودروهای آفرودی باید به‌گونه‌ای باشد که خودرو را از حالت استاندارد خارج نکند؛ زیرا در غیر این صورت پلیس با این خودروها برخورد کرده و البته معاینه‌فنی هم برای آنها صادر نمی‌شود. اما از نظر پلیس و ستاد معاینه‌فنی چه تغییراتی در خودروهای آفرودی، غیراستاندارد است؟

لزوم ساماندهی خودروهای آفرودی

رئیس پلیس راهور فراجا در این باره گفت: «تبدیل وسائل‌نقلیه با کاربری شهری به خودروهای آفرود خلاف مقررات است و با آن برخورد خواهد شد.»

سردار سیدکمال هادیانفر با تاکید بر اینکه خودروهای آفرود در دنیا دارای استاندارد مخصوص به خود هستند، اظهار کرد: این خودروها برای فعالیت خارج جاده‌ای ساخته شده‌اند که می‌توان خریداری و از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تبدیل خودروهای شهری به آفرود خلاف قانون است و از لحاظ معاینه فنی هم نباید تاییدیه دریافت کنند، افزود: طبق استاندارد خودروهای آفرود قابلیت استفاده شهری ندارند، ولی به‌دلیل گرانی این خودروها و ممنوعیت واردات، علاقه‌مندان به این حوزه دست به تغییر و تبدیل خودروهایی می‌زنند که شهری هستند و برای شهر پلاک شده‌اند.

سردار هادیانفر ساماندهی خودروهای آفرودی را به دلیل افزایش استقبال، یک ضرورت عنوان کرد و گفت: می‌توان این مجموعه را نیز مانند موتورسیکلت‌های سنگین؛ زیرمجموعه فدراسیون اتومبیلرانی ساماندهی و برای آنان مجوز تردد صادر کرد.

وی یادآور شد: حضور خودروهای آفرودی در حوادث طبیعی و غیرمترقبه برای تردد در مسیرهای صعب‌العبور همواره در بخش خدمات امداد و نجات موثر بوده است و نمی‌توان همراهی آفرودسواران را در بحران‌ها مانند سیل و زلزله نادیده گرفت.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: به طور حتم با مدیریت مناسب، می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا در استفاده از خودروهای آفرودی هم شاهد ناهنجاری و تخطی از قانون نباشیم و هم فرصتی برای علاقه‌مندان این حوزه ایجاد شود تا از خودروهای آفرود به عنوان وسیله ای برای تفریح سالم استفاده کنند.

چندی پیش سرهنگ عبداله اکبری، فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه نیز در این باره گفت: باتوجه به انجام تغییرات غیرقانونی در ظاهر این خودروها و انجام حرکات نمایشی آفرودی در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای این طرح، ماموران انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی این شهرستان در اقدامی عملیاتی ۱۳خودرو را که در آن تغییرات وضعیتی ایجاد شده بود، شناسایی و توقیف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه تصریح کرد: خودروهای موردنظر متوقف و رانندگان آنها به مرجع قضایی معرفی شدند. وی با اشاره به بند ۹۸ ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تصریح کرد: هرگونه تغییر در وضعیت ظاهری خودرو، نقص فنی محسوب و در صورت مشاهده چنین خودرویی متوقف خواهد شد.

عدم تغییر نور به‌کاررفته در خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا نیز با تاکید بر اینکه تغییرات ایجادشده در خودروهای آفرود ایمنی این خودروها را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: خودرو، بر اساس فرمول و محاسبات ریاضی و با توجه به نقطه گرانیگاه آن طراحی و بقیه قسمت‌ها بر همین اساس روی هم سوار می‌شوند. با تغییراتی که اشخاص در خودروها ایجاد می‌کنند، این نقطه را بر هم می‌زنند و عمدتا چنین خودروهایی فرمان‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

سردار سیدتیمور حسینی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین رانندگی، نورهای به‌کار رفته در خودروها نباید تغییر کنند، اضافه کرد: از این جهت یکی از نکاتی که به همکاران ما در سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم این است که اگر با خودرویی مواجه شدند که تغییرات غیراصولی در وضعیت آن ایجاد شده بود، با راننده برخورد لازم صورت گیرد. این برخورد هم شامل جریمه و هم برگرداندن وضعیت خودرو به شکل قبلی و استاندارد آن است.

وی ادامه داد: برخی تغییرات مثل صدای ناهنجار اگزوز، تنها کسی را که آزار نمی‌دهد؛ راننده خودرو است اما برای دیگران ایجاد مزاحمت می‌کند. همچنین استفاده از نورهای غیراستاندارد مثل چراغ‌های زنون و نورهای غیرقرمز که برای بخش عقب خودرو استفاده می‌شود، باعث خیره شدن و دستپاچگی رانندگان دیگر شده و احتمال خطا و تصادفات را بالا می‌برد.

سردار حسینی در ادامه افزود: به طور حتم چراغ‌های زنون، این ویژگی را دارند و برای رانندگان مقابل مساله‌ساز شوند. درباره‌ سایر چراغ‌ها نیز ملاک خیره‌بودن یا نبودن‌شان است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، یادآور شد: براساس آنچه در آیین‌نامه مشخص شده، یک چراغ استاندارد باید بتواند در سرعت مجاز با نور بالا ۱۵۰متر را برای راننده‌ها روشن و قابل‌دید کند. به این ترتیب چراغ‌های نصب‌شده روی خودورها این ویژگی را دارند و نیازی نیست از نور قوی‌تری در خودرو استفاد شود.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد در جایی که سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر است، با سرعت غیرمجاز ۱۵۰ کیلومتر رانندگی کنیم، به طور حتم به نوری تا ۳۰۰کیلومتر نیاز داریم که این نور و سرعت غیرمجاز، می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. از طرفی مسئولان ستاد معاینه‌فنی می‌گویند خودرویی که ایمنی آن با الصاقات نصب‌شده تحت‌تاثیر قرار بگیرد، برای اخذ معاینه فنی با مشکل مواجه خواهد شد. به طور مثال بعضی شرکت‌های تولیدکننده روی خودرو، گلگیر فابریک با ظاهر اسپرت نصب می‌کنند که این کار محاسبه‌شده است و برای اخذ معاینه‌فنی مشکلی ندارد؛ اما بعضی راننده‌ها از گلگیرهای آفرود برای خودرویشان استفاده می‌کنند که این گلگیر هنگام تصادف باعث آسیب می‌شود. این گلگیرها در شرکت‌های تولیدکننده تعریف نشده‌اند، بنابراین به خودروهایی که گلگیرهای سخت یا غیراستاندارد روی آنها نصب شده باشد، معاینه‌فنی داده نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =