حجت عبدالملکی

دولت سال گذشته واردات خودروهای هیبرید و برقی به مناطق آزاد را مصوب کرد، اما این امر مشکل مناطق آزاد را بر طرف نکرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این خصوص گفت: «واردات خودروها می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار شود، توقع داشتیم خودروهای عادی هم در کنار خودروهای هیبرید و برقی وارد شوند که در این زمینه به‌دنبال اخذ موافقت دولت و وزارت صمت هستیم.»

آزادسازی واردات خودرو چه میزان در تثبیت قیمت‌ها بازار خودرو موثر است؟

واردات خودروها به بازار خودرو کشورها تاثیر قابل‌توجهی دارد. این تاثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. ازیک‌سو، واردات خودروها می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار شود و قیمت خودروها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مزیت باشد و باعث افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی شود. ‌ازسوی‌دیگر، واردات خودروها می‌تواند موجب کاهش تولید خودروهای داخلی و در نتیجه باعث افزایش بیکاری در این صنعت می‌شود. برای حفظ خودروسازی داخلی و حفاظت از محیط‌زیست، باید با برنامه‌ریزی مناسب، واردات خودرو را مدیریت کرد.

آیا با واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی موافق هستید؟

طرح واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج کشور به مناطق آزاد و دیگری واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم. در زمینه واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم. برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفتیم.

دستورالعمل واردات خودرو که توسط هیات وزیران مصوب شد، چه میزان از انتظارات متقاضیان خودرو در مناطق آزاد تجاری را پاسخگو خواهد بود؟

مساله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است. آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد. ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبرید و برقی وارد شود، در حالی که توقع ما این بود که خودروهای عادی هم وارد شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =