کد خبر: 247343
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
تایرهای بایاس

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « بازار تایر » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بازار تایر در ایران بیمار است. تایرسازان کشور فارغ‌از هرگونه رقابت درگیر بازار سیاهی شده‌اند و به‌همین‌دلیل از منظر توسعه، پیشرفت و حضور در بازارهای جهانی آینده مبهمی را پیش رویشان قرار داده است اما دولت سنگ اصلی را بر سر راه آنها انداخته؛ سنگی بزرگ تحت‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری و بازاری بدون رقابت.

مهم نیست تایر با تکنولوژی روز تولید شود یا با تکنولوژی ده‌ها سال قبل ولی همه قیمت یکسانی دارند و به دلیل کمبود کالا، در اغلب موارد بازار سیاه است.

حتی این روزها که زمزمه آزادسازی قیمت‌ها هم به گوش می‌رسد بازهم امیدی به اصلاح بازار نیست. البته چرایی آن مربوط به قیمت‌گذاری یکسان برندهای مختلف است، خواه توسط دولت انجام شود یا توسط انجمن صنفی صنعت تایر.

بازاری‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی خود به‌ خوبی تایرهای تولید داخل را از نظر کیفی رتبه‌بندی کرده‌اند و تایر با کیفیت‌تر همواره با قیمتی بالاتر معامله می‌شود. در شرایط فعلی هم اگر قرار باشد قیمت‌گذاری بر اساس سایز تایر و فارغ‌از برند و تکنولوژی تولید تعیین شود؛ هیچگاه قیمت‌های عجیب و غریب از بازار رخت بر نخواهند بست چراکه بازهم تمایل مردم به خرید برندی خاص بیشتر است و در نتیجه برای آن محصول بازار سیاه ایجاد می‌شود.

پس به‌نظر می‌رسد برای تنظیم این بازار باید رقابت را زمینه‌ساز قیمت‌گذاری کرد تا هر کارخانه‌ای بر اساس کشش محصول خود برای آن قیمت‌گذاری کند. با این شیوه شرکت‌هایی با توان فنی پایین‌تر نیز برای ارتقای سطح کیفی کالای خود تلاش می‌کنند و بدین‌ترتیب با یک تیر، دونشان زده می‌شود یعنی هم بازار وارد فاز رقابت می‌شود و هم تمایل مصرف‌کننده برای خرید و انبار کردن تایر از کارخانه‌هایی خاص به حداقل می‌رسد.

در بازار رقابتی دیگر خبری از کمبود کالا، احتکار و قیمت‌گذاری‌های عجیب نیست و تولیدکننده برای بازارسازی دست به توسعه شبکه فروش، تبلیغات و دیگر راهکارهای توسعه بازار خواهد رفت.

در چنین بازاری صادرات حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و دیگر نیازی به نظارت‌های سختگیرانه بر بازار نیست. پس یک‌بار برای همیشه بازار تایر را تحت جراحی اصولی قرار دهید تا تایرساز، مصرف‌کننده و درنهایت اقتصاد کشور از این اتفاق منتفع شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

آخرین اخبار