عبداله توکلی‌لاهیجانی

عبداله توکلی‌لاهیجانی *

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه حدود ۹۹۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که البته درحال‌حاضر این میزان از مرز یک‌میلیون دستگاه گذشته است بنابراین می‌توان گفت شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم به‌گونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد. البته با عملی شدن واردات به سمت رقابتی شدن بازار خودرو پیش رفته‌ایم.

با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها دربازار، بهای خودروهای تولید داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۲۶درصد و خودروهای مونتاژی حدود ۴۳درصد کاهش داشته است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال نیز شاهد نزدیک شدن قیمت بازار به نرخ کارخانه باشیم.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که وزارت صمت با گذر و غلبه بر مسایل کوتاه‌مدت و روزمره صنعت خودرو بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است به‌خصوص با تاکیدات وزیر استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی‌سازی و اتصال‌پذیری می تواند زمینه‌ساز تحول در صنعت خودرو کشور باشد.

سال جاری حدود ۸۳۷ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده است که در مقایسه با ۷۶۱هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. در مدت یادشده ۱۲۱هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از رشد ۳۶درصدی برخوردار است.

تولید حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۲۱درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. در مدت یادشده ۴۳۶ هزاردستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷درصد رشد برخوردار بوده است.

علاوه بر این در ۹ماهه امسال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۳۲ هزار دستگاه طی مدت مشابه پارسال، حدود ۶۹درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ درصد بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =