روغن‌موتور

اگر روغن موتور متناسب با نوع موتور نباشد، شرایط فعالیت موتور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و مشکلات زیادی در روانکاری قطعات به وجود می‌آید.

روغن موتور یکی از مهم‌ترین لوازم مصرفی در خودرو است که نقش مهمی را در روانکاری و خنک‌کاری قطعات موتور را برعهده دارد. استفاده از روغن‌موتور باکیفیت برای حفظ سلامت سیستم موتوری خودرو بسیار حائز اهمیت است، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از روغن‌های موتور معتبر استفاده کنید. سازندگان خودروهای خاص به‌ویژه برندهای خارجی در دفترچه راهنمای خودرو توصیه می‌کنند رانندگان از یک روغن‌موتور خاص استفاده کنند.

روغن‌موتور دارای تنوع بالایی از نظر غلظت و ویسکوزیته است و باید متناسب با موتور انتخاب شود. اگر روغن موتور متناسب با نوع موتور نباشد، شرایط فعالیت موتور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و مشکلات زیادی در روانکاری قطعات به وجود می‌آید. بنابراین باید از روغن موتور مناسب با موتور خودرویتان استفاده کنید که این موضوع به طور کامل در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. اما نکته اصلی این است که آیا همیشه باید از یک نوع روغن موتور استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت این شرایط ممکن است باعث تداخل در افزونه یا ادتیوهای موجود در روانکارها شود.

البته توصیه کارشناسان متخصص برای خرید لوازم مصرفی این است که همواره سطح کیفیت روغن‌های موتور را حفظ کنید. یعنی اگر یک بار از یک برند معتبر اقدام به خرید روغن موتور کردید، بهتر است با همان کیفیت از روغن موتور جدید استفاده کنید تا مشکلی برای سیستم موتوری خودرویتان به وجود نیاید.

یکی از موضوعاتی که همواره مورد ابهام صاحبان خودروهاست، این است که می‌توانند دو نوع روغن موتور را با هم مخلوط کرده و از آن استفاده کنند اما پاسخ این است در صورتی می‌توان این کار را انجام داد که هر دو روغن موتور یکسان باشند یا ترکیب آن‌ها باعث ایجاد گرانروی مناسب شود که البته دانش ایجاد این ترکیب صرفا در اختیار کارشناس‌هاست.

در غیر این صورت موتور آسیب می‌بیند. با اینکه توصیه می‌شود کیفیت روغن موتور همواره حفظ شود، اما به هر حال تعویض روغن موتور هر چند وقت یکبار ضروری است. بسته به کارکرد خودرو زمان تعویض روغن موتور نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی توصیه می‌شود هر ۵۰ هزار کیلومتر یا هر ۶‌ماه یکبار با تغییر فصل روغن موتور خودرو را تعویض کنید تا خنک‌کاری و روانکاری قطعات به درستی انجام شود.

روغن‌موتور زمستانه و تابستانه برای برخی خودروها متفاوت است. اگرچه لزومی به تعویض روغن موتور برای فصل زمستان و تابستان نیست؛ اما اگر در دفترچه راهنمای خودرو توصیه است که حتما روغن موتور در این دو فصل تعویض شود، بهتر است که این کار را انجام دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =