حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس

واردات خودروهای کارکرده موضوعی بود دولت و مجلس هر دو به‌دنبال اجرایی کردن آن بودند. در این خصوص مجلس قانونی را به تصویب رساند اما پس از گذشته چندماه از ابلاغ این قانون، دولت در اجرای آن تعلل می‌کند.

قانونی که به اعتقاد بسیاری، در صورت اجرا درست و پایین آوردن تعرفه واردات، می‌تواند نقش موثری در بازار خودرو داشته باشد زیرا قیمت‌های کاذب این خودروها را از بین برده و خودروسازان داخلی را برای رقابت بیشتر تشویق می‌کند. در همین زمینه حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

بازار خودرو دوباره دچار رشد قیمتی شده است. چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

یکی از راهکارهایی که به بازار خودرو و به تبع آن به روحیه و نشاط مردم خون تازه‌ای تزریق می‌کند، اجرای قانون بسیار خوب مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده است. برخی علت عدم اجرای قانون واردات خودرو را منشأ ارز موردنیاز واردات بیان می‌کنند که حتی برای این مانع نیز راهکارهای مناسبی وجود دارد.

واردات خودروهای کارکرده می‌تواند بازار کشور را آرام کند؟

به‌طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار دارد. به‌عنوان‌مثال قیمت سانتافه مدل۲۰۱۸ در کشور امارات حدود ۳۵۰میلیون‌تومان است و حتی اگر برای واردات این خودرو نرخ تعرفه گمرکی را صد درصد در نظر بگیریم، قیمت این خودرو پس از واردات در ایران به ۷۰۰میلیون تومان می‌رسد درحالی‌که بهای این خودرو اکنون در کشور حدود ۴میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان است.

چرا این قانون اجرایی نشده است؟

دولت اگر قصد ندارد این قانون را اجرایی کند، چرا با ارائه لایحه، زمان مجلس را هدر داد؟ این قانون علاوه‌بر اینکه در صحن علنی مجلس موردبررسی بسیار قرار گرفت، در کمیسیون تخصصی صنایع و معادن نیز زمان بسیاری برای بررسی آن صرف شد. در صورتی که دولت تمایلی به اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده دارد، چرا تعلل کرده و بهانه‌های مختلف را مطرح می‌کند؟ با اجرای درست این قانون بسیاری از گلایه‌های مردم برطرف می‌شود زیرا با اجرای دقیق و درست آن بازار خودرو ساماندهی خواهد شد و از آنجاکه قیمت خودرو بر بهای سایر کالاها موثر است، می‌تواند بر کاهش التهاب دیگر بازارها نیز اثر مثبت داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =