پل حافظ

سال‌هاست شهرداری تهران قصد دارد پل حافظ را جمع کند. هرچند این پل از نظر ایمنی و فرسودگی مشکل دارد اما هنوز مدیران شهری به‌دلیل ابهام مدیریت ترافیک خیابان حافظ و طالقانی بعد از جمع‌آوری پل، به این پل ناایمن دست نزده‌اند. اما سرنوشت پلی که به‌گفته مسئولان قرار بود در نوروز ۱۴۰۲ جمع‌آوری شود، چه خواهد شد؟

پل فلزی غیراستاندارد ولی پر رفت‌وآمد!

بهمن‌ماه سال گذشته سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: قدمت پل حافظ ۵۰ تا ۶۰ سال است که عمر مفید آن تمام‌ شده و قرار است که این پل برچیده شود.

پل حافظ براساس استانداردهای موجود نیاز به مقاوم‌سازی دارد و هزینه‌ مقاوم‌سازی پل‌های فلزی بسیار زیاد است. درحالی‌که در مورد کارکرد ترافیکی این پل‌ها هم ابهاماتی وجود دارد.

در همان زمان سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جمع‌آوری پل حافظ اعلام کرد: در عید سال ۱۴۰۲ این پل جمع‌آوری می‌شود. چرا که تعمیر آن مقرون‌به‌صرفه نیست. حال جای پل یا چراغ قرمز گذاشته می‌شود و یا موارد دیگر، این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما این سازه فلزی جمع‌آوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد، اما سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود. ما مجبوریم مدام این پل‌ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد، سریعا مشکل را برطرف کنیم. البته با وجود این صحبت‌ها، برای پل حافظ در نوروز۱۴۰۲ اتفاقی رخ نداد.

پل حافظ روی یکی از پررفت‌وآمدترین معابر تهران قرار دارد؛ چراکه از چهارراه کالج آغاز شده و از روی خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد می‌یابد.

روزانه تعداد زیادی خودرو از روی این پل قدیمی عبور می‌کنند تا به مراکز مهمی همچون بازار موبایل ایران، پاساژ علاالدین، مجتمع چارسو و حتی در امتداد آن بازار تهران و... برسند.

پل حافظ یکی از چند ده پل فلزی پایتخت است که ساخته شده و حالا نه‌تنها استاندارد ساخت آن با آیین‌نامه و دستورالعمل‌های جدید همخوانی ندارد؛ بلکه فلز آن نیز مقاوم‌پذیری خود را از دست داده است، به‌گونه‌ای که به گفته مسئولان مربوطه، تعمیر و نگهداشت این پل اصلا به صرفه نیست.

تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است

چند روز قبل شهردار تهران در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: جمع‌آوری و یا مستحکم‌تر کردن پل حافظ در حال بررسی بوده و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. علیرضا زاکانی همچنین افزود: نتیجه بعد از بررسی نهایی، اعلام خواهد شد.

زاکانی افزود: اگر تصمیم به جمع‌آوری پل گرفته شود، ایام عید بهترین فرصت است.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به سرانجام جمع‌آوری پل حافظ اشاره کرده است و گفت: از نظر سازمان مشاور و حوزه فنی عمرانی، پل حافظ قطعا به مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای نیاز دارد اما در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد. از نظر ما هزینه‌ای که باید در پروژه انجام شود هزینه قابل‌توجهی است؛ چراکه یک پل بسیار قدیمی است و با ویرایش‌های جدید باید مقاوم‌سازی کاملی انجام شود که هزینه سنگینی دارد و به نظر ما توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: اما این که پل باید جمع شود یا نه؟ باید تاثیر جمع‌آوری پل بر شبکه و ترافیک را احصا کنیم و لازم است این موضوع را حوزه حمل‌ونقل و ترافیک به ما بگویند که اگر این پل را جمع کردیم؛ آیا نیاز به جایگزین دارد یا خیر؟ و آیا با کنترل زمان چراغ ها می‌توانند مدیریت ترافیک را انجام دهند؟ و این موضوع باید به حوزه فنی عمرانی به‌صورت قطعی ابلاغ شود و به این دلیل جلسه ای با معاون حمل‌ونقل و ترافیک و همکارانشان برگزار کرده و مکاتبه‌ای با آنها داشتیم و منتظریم که پاسخ نامه داده شود که بدانیم بعد از جمع‌آوری پل، حوزه فنی عمرانی چه اقدامی باید انجام دهد.

همچنین روز گذشته سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور در مورد نظر پلیس راهور مبنی‌بر جمع‌آوری پل حافظ که مدیریت شهری آن را ناایمن می‌داند، گفت: قرار است جلسه‌ای با مدیران شهری برای برچیدن پل حافظ داشته باشیم تا زمان و مکان این کار مشخص شود البته به شرطی که مسیری جایگزین برای تردد خودروها تعیین کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: باید تمهیدات ترافیکی برای این امر اتخاد شود تا مردم را با مشکل روبه‌رو نکند، آن وقت می‌توان برای جمع‌آوری پل اقدام کرد.

سرهنگ مومنی ادامه داد: اگر الان پل را جمع‌آوری کنیم، شاید تقاطع به تنهایی پاسخگوی معضل ترافیک نباشد، موضوع مهم اقدامات بعدی است.

معاون عملیات پلیس راهور تاکید کرد: در این خصوص منتظر ابلاغ زمان جلسه مشترک با مدیریت شهری هستیم که همان شورای ترافیک تهران خواهد بود که رئیس پلیس راهور پایتخت شخصا در این جلسه حضور می‌یابد.

وی در پایان یادآور شد: مدیریت شهری ابتدا مسیر و محور جایگزین یا زیرگذری برای پل حافظ طراحی و مشخص کرده و سپس اقدام به جمع آوری آن کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

آخرین اخبار