پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال‌انرژی

در بحبوحه بحث درباره قیمت بنزین در فرانسه؛ پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال‌انرژی اوایل ماه اکتبر یک ایستگاه صددرصد برقی را در لیون افتتاح کرد که پنجمین ایستگاه شارژ در فرانسه به‌شمار می‌رود. باتوجه به این موضوع رئیس توتال‌انرژی، قدرتمندترین شرکت در CAC ۴۰ (کَک۴۰ یا CAC quarante یکی از شاخص‌های بازار بورس فرانسه است) مسائل جاری صنعت سوخت را بررسی می‌کند.

پاتریک پویانه ضمن اشاره به سقف ۱.۹۹‌یورو در هر لیتر بنزین، به سوالات نیکلاس زائوگرا، سردبیر سایت Actu Sud-est (لیون، مارسی، نیس، گرنوبل و سنت‌اتین) درباره چالش‌های فروش با ضرر، مالیات، توسعه خودروهای الکتریکی و سهم سوخت فسیلی در بازار جهانی پاسخ می‌دهد که در ادامه آن را می‌خوانید.

روز گذشته یک ایستگاه خدماتی صددرصد برقی را در لیون افتتاح کردید که پنجمین مورد در فرانسه است. هدف شما از توسعه چنین خدماتی در کشور چیست؟

اینها ایستگاه‌های صددرصدی برقی هستند که به اصطلاح به آنها هاب می‌گویند. برنامه ساخت ۳۰۰ ایستگاه در مراکز مختلف شهری را تا سال ۲۰۲۶ داریم. البته این علاوه‌بر کارهایی است که پیش‌تر در ایستگاه‌های شارژ (برای پیمایش مسافت طولانی) در بزرگراه‌ها انجام داده‌ایم. در حال حاضر ۱۲۰دستگاه داریم اما هدف ما ۱۵۰مرکز است و البته به همان تعداد برای جاده‌های اصلیِ داخلی برنامه‌ریزی کردیم تا فرانسوی‌ها بتوانند پایانه‌های کارآمدی در جاده‌ها پیدا کنند. این یک تغییر واقعی برای ماست. درواقع کاربران ابتدا خودرویشان را در خانه یا محل کار و سپس در این ایستگاه‌ها شارژ می‌کنند. درحال‌حاضر مخاطبان ما عمدتا حرفه‌ای هستند، به‌عنوان‌مثال رانندگان تاکسی که وسایل نقلیه الکتریکی دارند. از این رو موقعیت مد نظر ما مراکز شهر است.

به‌هرحال این ایستگاه برقی جایگزین یک ایستگاه سوخت می‌شود، تغییر کاربری ایستگاه‌ها برای شما دشوار نیست؟

به‌هرحال فضا گران است، پس باید انتخاب کنیم. در لیون، ایستگاه‌های دیگر توتال‌انرژی را داریم پس باید به آن عادت کنید. به‌هر حال این یک گذار است. البته متقاعد کردن فرانسوی‌ها برای روی آوردن به خودروهای الکتریکی در صورتی که ایستگاه‌های شارژ در دسترس نباشند، دشوار خواهد بود. این تصمیم توسط اروپا برای سال ۲۰۳۵ گرفته شد، یعنی فروش انحصاری خودروهای برقی و پایان استفاده از انرژی حرارتی. سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌دهیم حتی اگر روزانه ۳۰تا۵۰ مشتری وجود داشته باشد. به‌هرحال بخشی از این انتقال هستیم.

آیا دانستن اینکه توتال قیمت سوخت را به ۱.۹۹یورو محدود می‌کند، از نظر اقتصادی برای مشتری جالب است؟

بله، چون ارزان‌تر از ایستگاه‌های توتال با بهای با ۱.۹۹یورو است. اما وقتی بدون خالی شدن کامل باتری، بنزین می‌زنید، حدود ۱۰یورو برای شما هزینه خواهد داشت. البته گازوئیل ۱۷ یورو است. در بحث قیمت سوخت مشوق‌هایی هم مطرح می‌شود. اگر این را با کمک ۱۰۰یورویی دولت به ازای هر خودرو ترکیب کنید، باید مصرف کنندگان را تشویق کند تا به سمت وسایل نقلیه الکتریکی حرکت کنند.

سودآوری یک ایستگاه برق پیچیده به نظر می‌رسد ...

بله، پیچیده است! هرچند امروزه مشتری کافی نداریم اما با ساخت این تجهیزات موافقت می‌کنیم. به همین دلیل است که دولت به ایجاد ایستگاه‌های شارژِسریع کمک می‌کند. توتال‌انرژی پیشرفت می‌کند ولی اگر از این کار استقبال نشود، هرچند ما به حرکت خود ادامه می‌دهیم ولی نمی‌توانیم دوران گذار را سپری کنیم. حضور در بازار به‌معنی پیشرفت است. امسال در فرانسه خودروهای برقی بیشتری نسبت‌به بنزینی‌ها خواهیم فروخت.

قیمت ۱.۹۹ یورو در هر لیتر بنزین، تا چه زمانی در جایگاه‌های توتال ثابت خواهد بود؟

ما این قیمت را برای سال ۲۰۲۳ اعلام کردیم که البته دولت درخواست تمدید آن را دارد. اما اگر بخواهد برای پالایش نیز مالیات اخذ کند، نمی‌دانم این قیمت را تمدید می‌کنیم یا نه.
تصمیم گرفتیم از حقوق مصرف‌کنندگان خود (فرانسوی‌ها)‌ محافظت کنیم به‌هرحال ۲۵۰۰ ایستگاه تحت تاثیر قیمت ۱.۹۹ یورویی سوخت به‌فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما چگونه این کار را انجام می‌دهیم؟ نه به این دلیل که از پالایش پول درآورده‌ایم.

این کار را انجام می‌دهیم چون دفتر مرکزی توتال‌انرژی در فرانسه است و در سطح شرکت تصمیم گرفتیم از خودمان محافظت کنیم زیرا به اینجا دلبستگی داریم. ناگفته پیداست این کار را در همه کشورها انجام نمی‌دهیم. شاید این حرف‌های من کمی عجیب به نظر می‌رسد اما فکر می‌کنم این تصمیم یک اقدام موثر است، بنابراین تا زمانی که بتوانیم آن را حفظ خواهیم کرد. ولی اگر دولت مالیات‌های ما را افزایش دهد، در این زمینه تجدید نظر خواهیم کرد. به‌هرحال متقاعد شده‌ام روش درست این است که در مجموع در توتال تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم به جای مالیات، مستقیما برای مصرف‌کننده سودآور باشد. معیار ما درست است چون دقیقا همان چیزی است که در نظرسنجی‌ها می‌بینم.

شما به درخواست توزیع‌کنندگان نسبت‌به فروش با ضرری که الیزابت بورن (نخست وزیر) درخواست کرده بود، پاسخ منفی دادید. امانوئل مکرون نیز خواستار تلاش برای فروش به قیمت تمام‌شده است. آیا جایگاه‌های توتال، سوخت را با قیمت تمام‌شده بدون حاشیه می‌فروشند؟

قیمت قطعی فروش ۱.۹۹ یورو است اما می‌توانم به شما بگویم در تعداد معین فروش پولی در نمی‌آورم. این دادوستد خوشایندی نیست. در اقتصاد، فرانسوی‌ها می‌دانند ما (شرکت‌ها) قصد فروش با ضرر را ندرایم، من هم این را می‌دانم. بنابراین «حاشیه صفر» یا «حاشیه مازاد» ایجاد کنیم. اقتصاد زمانی کارکرد دارد که شرکت‌ها حاشیه سود مناسبی داشته باشند، در غیر این صورت پایدار نیست. من قصد ندارم موضوع TIPP شناور (مالیات مصرف داخلی بر محصولات انرژی) را باز کنم، اما فکر می‌کنم در بحث قیمت بنزین می‌توان موارد زیادی را بررسی کرد.

در واقع برخی احزاب سیاسی خواستار کاهش مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بنزین هستند. در این زمینه چه نظری دارید؟

نمی‌دانم این یک راه‌حل است یا نه، اما با توجه به شرایط متقاعد شده‌ام گزینه TIPP شناور که در آن مالیات‌ها را بر اساس قیمت قطعی کنیم، گزینه درستی است. البته فرانسوی‌ها برای ۲یورو هم شروع به فریاد زدن با صدای بلند می‌کنند. به‌همین‌دلیل توتال‌انرژی ۱.۹۹ یورو را انتخاب کرد. ازسوی‌دیگر می‌دانم بودجه دولتی محدودیت‌هایی دارد اما بحث انتخاب‌های جامع و کاراست. هرچند مطمئن نیستم برای تامین بودجه نیازی به مالیات‌های پرداخت‌شده توسط مصرف‌کنندگان و همچنین افزایش مالیات بر مشاغل داشته باشیم.

هرچند شما درحال افتتاح ایستگاه‌های برق هستید اما برخی اقلیم‌شناسان مانند ژان ژوزل معتقدند توتال‌انرژی بیش‌از حد روی سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری می‌کند و به‌اصطلاح اشتباه بازی می‌کند، در این مورد چه نظری دارید؟

من در توتال‌انرژی هر دو انرژی موردنیازتان را فراهم می‌کنم شاید برخی از شما با یک وسیله‌نقلیه با سوخت فسیلی آمده ‌باشید. نباید فراموش کرد هنوز ۸۰درصد انرژی موردنیاز فسیلی است. پس باید این انرژی را تامین کنیم و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم، قیمت‌ها بیشتر افزایش می‌یابند زیرا تقاضای جهانی درحال رشد است. جمعیت نیز به‌سادگی درحال افزایش است. کشورهای نوظهور نیز به آن نیاز دارند پس انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین وقتی ما آن را تولید ‌کنیم، نه‌تنها برای فرانسوی‌ها بلکه برای بقیه جهان نیز مناسب خواهد بود.

دومین استراتژی ما، ساخت یک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر در داخل توتال‌انرژی است. سالانه چندمیلیارد یورو در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌شود. با سرمایه‌گذاری ۵میلیاردی امسال طی پنج سال آینده، جزو ۵ شرکت برتر جهان خواهیم بود. ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم. باید هم امروز به مشتریان خود انرژی بدهیم و هم برای فردا آماده باشیم. این فرصتی برای ماست تا به آنچه آنها از شرکتی مانند توتال در منطقه انتظار دارند، پاسخ دهیم. به‌هرحال بسیاری از شرکت‌ها به پلت‌فرم ما وابسته هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

آخرین اخبار