فورد موستانگ مک‌-ای GT

کمپانی فورد، نسخه موستانگ مک‌-ای GT را با قیمت ۵۹ هزار دلار و نسخه GT پرفورمنس-ادیشن آن را با قیمت ۶۹ هزار و ۸۰۰ دلار به‌بازار ایالات‌متحده عرضه کرده است.

موستانگ همواره کوپه‌ای با عملکرد بالا و افسارگسیخته‌ محسوب می‌شود که ما را با مهندسی فورد بیشتر آشنا می‌کند. موستانگ که از سال ۱۹۶۴ پا به دنیای خودرو گذاشت، سعی در ایجاد هیجان و تزریق آدرنالین بیشتر به اسپرت‌دوستان داشت. حال اگر این اسطوره اسپرت فورد به‌عرصه بی‌صدای الکتریکی پا بگذارد، آیا می‌تواند همچنان هیجان ایجاد کند؟ پاسخ بی‌تردید مثبت است. اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بود که فورد تصمیم گرفت موستانگ را به دنیای بلندقامتان بفرستد و با قلب تمام‌برقی‌اش، کارزار جدیدی را با رقبا به‌وجود آورد. سرانجام پس از آرام گرفتن شرایط ایجادشده توسط ویروس کووید-۱۹ این خودرو در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به‌بازار عرضه شد. این کراس‌کوپه، نسخه های-پرفورمنسی نیز دارد که با پسوند GT معرفی می‌شود. در ادامه موستانگ مک-ای GT را معرفی می‌کنیم که از سوی مجله خودرو به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۳ معرفی شده است.

فرمول جاودانه فورد برای موستانگ چه بود؟

طراحی آشنای فورد با امضای هیجان‌انگیز موستانگ

۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۹ بود که کمپانی فورد از نخستین کراس‌کوپه کامپکت سگمنت C خود با نام موستانگ مک-ای رونمایی کرد. هدف از تولید موستانگ مک-ای حفظ میراث با ارزش فورد و تولید نخستین محصول تمام‌الکتریکی این خودروساز مطرح آمریکایی بود. موستانگ مک-ای برپایه و پلت‌فرم GE۱ شکل گرفته که با زبان جدید طراحی فورد استایل جذاب و زیبایی دارد.

در طراحی در نمای جلو موستانگ مک-‌ای نخستین چیزی که به‌چشم می‌آید، جلوپنجره به‌اصطلاح بسته آن است. زمانی که از نمای سه رخ یا نمای روبه‌رو به‌خودرو نگاه می‌کنید، همان حس قدیمی موستانگ به‌شما القا می‌شود. تنها پارامتری که در این خودرو اس‌یووی متفاوت است، جلوپنجره بسته آن است؛ چراکه خودرو از نوع الکتریکی است و نیازی به‌خنک‌کاری موتور از طریق جلوپنجره ندارند.

با این وجود که جلوپنجره بسته است، فرم چراغ‌ها، باند دور جلوپنجره و لوگوی اسبی که وسط قرار گرفته، هنوز حس همان موستانگ‌های نوستالژی را به‌بیننده‌ منتقل می‌کند. در کنار این موارد زمانی که به‌سپر می‌نگرید، روی سپر مجموعه‌ای از Air intake یا همان ورودهای هوا فعال دیده می‌شود که قابلیت باز و بسته شدن دارند تا عملیاتی همچون خنک‌کاری سیال موجود برای موتورهای الکتریکی و خنک‌کاری دیسک ترمز را در شرایط مناسب انجام دهند. این مساله منجر به‌بهبود وضعیت آیرودینامیک خودرو هم می‌شود.

در نمای جلو خودرو، چراغ‌های باریک با نوارهای عمودی که داخل چراغ قرار گرفته‌اند، جلوپنجره بسته با لوگوی اسب و یک زیر سپر پهن و عریض، حس یک خودرو برقی تهاجمی را ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر در پروفیل بدنه نخستین پارامتری که جلب‌توجه می‌کند، دماغ یا پوزه بلند موستانگ مک‌-‌ای است. همه می‌دانیم که مک‌-ای خودرویی برقی است و یک خودرو الکتریکی، پیشرانه‌ احتراق‌داخلی ندارد که به‌چنین فضایی نیاز داشته باشد! طراحان فورد درباره دلیل این نوع طراحی می‌گویند: «این سبک طراحی به‌استایل خودرو مربوط می‌شود. طراحی دماغه بلند و دراز برای مک-ای بحث زیبایی‌شناختی دارد؛ نه بحث عملکردی و فانکشنال!»

هدف اصلی طراحان این بوده که حس قدیمی موستانگ را در ذهن بیننده تداعی کنند و برای ایجاد این حس، وجود پوزه پف‌کرده لازم بود در نمای جانبی به‌چشم بیاید. نکته‌ دیگری نیز در نمای جانبی مک-ای وجود دارد.

سقف این خودرو به‌سمت عقب شیب دارد و این نوع طراحی، حس کوپه را به بیننده منتقل می‌کند و می‌توانیم مک-ای را اس‌یووی کوپه هم صدا کنیم! اما نکته جالب‌تر این‌که خط سقف در ناحیه ستون C از دو خط برخوردار است؛ یک خط مشکی‌رنگ و بک نوار رنگی که با رنگ خودرو مطابقت دارد. به‌عبارت دیگر اگر خودرویتان قرمز باشد، یک خط قرمز در ناحیه خط سقف می‌بینید و یک نوار مشکی هم بالای آن مشاهده می‌شود.

فرمول جاودانه فورد برای موستانگ چه بود؟

درواقع خط مشکی‌رنگ سبب شده است فضای بهتری در داخل کابین، به‌ویژه برای فضای سر سرنشینان ایجاد شود. همچنین طراحان کمپانی فورد از دستگیره‌های مدرن های-تک برای این خودرو استفاده کرده‌اند.

دکمه‌ای روی ستون B طراحی شده که با توجه به‌کد دیجیتالی، امکان باز شدن درها را برای سرنشینان فراهم می‌کند. هدف از این طراحی خاص، دیده شدن محصول جدید الکتریکی فورد و به‌رخ کشیدن تکنولوژی بالای این کمپانی است.

از طرفی در نمای عقب، مولفه‌ای که مک-ای را جذاب می‌کند، وجود دو هانچ یا برجستگی گلگیرها در دو طرف بدنه است. این دو حجم برجسته گلگیرهای عقب، حس عضلانی به‌خودرو می‌بخشند. همچنین چراغ‌های عمودی خودرو در نمای عقب، حس برند موستانگ را به‌خوبی در بیننده تداعی می‌کنند. این نوع طراحی چراغ یکی از نمادها در طراحی موستانگ به‌شمار می‌رود و بسیار مهم است.

فضای بار مناسب ۸۲۱ لیتری در عقب و ۱۳۶ لیتری در جلو، موردی موثر در رضایت مشتریان فورد از مک‌-ای خواهد بود. تنها نکته‌ای که در طراحی خارجی موستانگ مک-ای وجود دارد این است که سایز تایرها کوچک به‌نظر می‌رسند و این مساله دلیل استایلی نداشته و بیشتر به‌دلایل فنی است. اگر سایز تایرها بزرگ‌تر شود، این افزایش اندازه تایر منجر به‌مصرف انرژی الکتریکی بیشتر و نهایتا کاهش پیمایش خودرو می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر خودرو قرار است با یک بار شارژ کامل ۴۰۰ کیلومتر را طی کند، با برخورداری از تایرهای بزرگ‌تر به‌چنین عددی دست پیدا نمی‌کرد. در مجموع بالانس خوبی در تناسب بدنه مک-ای دیده می‌شود. همچنین در نسخه GT شاهد اضافه شدن رنگ مشکی پیانویی هستیم که هیجان این کراس‌کوپه را دوچندان می‌کند.

فضای داخلی مدرن و زیبا

کابین موستانگ مک-ای در سبکی مینیمال و ساده طراحی شده است. یک صفحه‌نمایش بزرگ ۱۵.۵ اینچی در وسط قرار گرفته و تقریبا ۹۰ درصد عملکرد خودرو را می‌توان از طریق آن کنترل کرد. از سوی یک کلاستر (مجموعه پشت پنل ) ۱۰.۲ اینچی افقی برای نمایش سرعت و ... طراحی شده است. تمام این مولفه‌ها سبب شده است مک-ای مدرن و متفاوت به‌نظر برسد که البته چهره آشنای موستانگ را به‌خوبی می‌توان در پس این ظاهر مدرن مشاهده کرد.

فرمول جاودانه فورد برای موستانگ چه بود؟

همچنین در فضای داخلی مک-ای به نکته دیگری بر می‌خوریم که اغلب نشریات آن را برگرفته از خودروهایی چون تسلا می‌دانند. البته این موضوع چندان صحیح نیست. مک-ای نیز همانند دیگر خودروهای برقی یک اسکرین بزرگ عمودی روی کنسول وسط دارد و یک اسکرین عریض نیز در جلو تعبیه شده است. درعین حال هیچ شباهتی میان اس‌یووی کوپه فورد با محصولات تسلا وجود ندارد و می‌توان گفت طراحی فورد زیباتر است.

فرمول جاودانه فورد برای موستانگ چه بود؟

نکته جالب دیگر در صفحه‌نمایش ۱۵.۵ اینچی وسط وجود دارد؛ طراحان فورد یک دکمه روتاری طراحی کرده‌اند که می‌توان تنظیمات مربوط به‌سیستم صوتی و دیگر موارد را با آن تنظیم کرد که خود تداعی‌گر حسی متفاوت و کلاسیک است. از سوی دیگر سقف بزرگ و عریض پانورامیک به‌همراه LED های نواری داخل کابین، فضای داخلی را دل‌باز و زیباتر می‌کنند.

قوی‌ترین نسخه مک-ای

مهندسان کمپانی فورد برای مک-ای دو نوع باتری لیتیوم-یونی درنظر گرفته‌اند. نسخه‌های استاندارد دارای باتری‌های ۷۵.۷ کیلووات-ساعتی با ۲۸۸ سلول لیتیوم و نسخه‌های برد بیشتر ۹۸.۸ کیلووات-ساعتی با ۳۷۶ سلول هستند. در مدل‌هایی چون Select و پریمیوم یک موتور الکتریکی در محور عقب طراحی شده و در نمونه‌های پریمیوم، First Edition، California Route۱ و GT پرفورمنس، دو موتور الکتریکی (که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده) مشاهده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، در این مطلب نسخه GT از موستانگ مک-ای بررسی می‌شود که دارای دو موتور الکترریکی قدرتمند است. این دو موتور الکتریکی پرتوان از نوع سنکرون با مغناطیس دائم هستند که می‌توانند حداکثر ۴۸۰ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۸۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را در نسخه GT پرفورمنس-ادیشن تولید کنند. در نسخه GT حدود ۸۱۳ نیوتون‌متر گشتاور به‌سرچرخ‌ها می‌رسد.

همچنین به‌لطف پک باتری‌های ۸۸ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی، این خودرو می‌تواند ظرف ۳.۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. درعین حال در نسخه GT و در نسخه GT پرفورمنس-ادیشن این عدد به ۳.۵ ثانیه می‌رسد. حداکثر سرعت در هر دو مدل های-پرفورمنسی موستانگ مک-ای به ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

ناگفته نماند که یک سیستم مدیریت انرژی فوق هوشمند در این خودرو تعبیه شده تا توان و گشتاور به‌بهترین شکل ممکن به‌چرخ‌ها منتقل شود. اما شاید جالب باشد بدانید که این خودرو تنها با یک بار شارژ، مسافتی برابر با ۵۰۰ کیلومتر را می‌پیماید.

باتری‌های ۸۸ کیلووات-ساعتی موستانگ مک-ای GT و GT پرفورمنس-ادیشن به‌لطف شارژرهای سریع ۲۵۰ کیلووات-ساعتی DC ظرف ۴۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. این باتری‌ها ظرف ۱۰ دقیقه به‌اندازه طی کردن ۹۴ کیلومتر مسافت، شارژ می‌شوند. در صورت استفاده از شارژرهای AC تا ۵ ساعت زمان نیاز است تا این باتری‌ها به‌صورت کامل شارژ شوند.

فرمول جاودانه فورد برای موستانگ چه بود؟

موستانگ مک-ای؛ یک مدل خاص

کمپانی فورد هیچ‌چیز برای موستانگ مک-ای کم نگذاشته و تمام فناوری‌های جدید روز صنعت‌خودرو و همچنین تکنولوژی‌هایی که دیگر خودروسازان به‌کار نگرفته‌اند را روی این بلندقامت جدید نصب کرده است. وجود دوربین‌ها و سیستم اتودرایو (رانندگی خودکار) سطح چهار و استفاده از سنسورهای راداری و GPS از دیگر آپشن‌های این خودرو است.

همچنین دوربین و سنسورهای لیزری دیگری نیز در بالای فرمان نصب شده‌اند تا روی ‌عملکرد راننده نظارت داشته باشند. مهم‌ترین فناوری موستانگ مک-ای، سیستم صوتی Sync۴، دستیار آمازون الکسا و امکانات گوگل است.

همچنین سیستم فوق پیشرفته اتودرایو برای این کراس‌کوپه درنظر گرفته شده است. برای راه‌اندازی خودرو و حرکت، تنها کافی است عبارت «بسیار خوب فورد» را تکرار کنید تا خودرو روشن شود.

سیستم‌های دیگری چون سیستم پیشرفته کمکی رانندگی، سیستم فوق پیشرفته پایش نقاط کور و شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، کروزکنترل هوشمند و تطبیقی و ترمز خودکار اضطراری از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی مک-ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

آخرین اخبار