Mercedes-Benz-EQS53_AMG

موتورشو بین‌المللی مونیخ سال ۲۰۲۱ میلادی به‌عنوان مهم‌ترین و البته نخستین موتورشو دوران پساکرونایی میزبان خودروسازان جهان بود. در این رویداد خودروسازان مطرح هر یک محصولات جدید خود را به‌نمایش گذاشتند و از تکنولوژی‌های جدید کمپانی‌ها در زمینه توسعه الکتریکی‌ها و سیستم‌های الکترونیکی هوشمند (سیستم خودران) نیز رونمایی شد.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای موتورشو مونیخ ۲۰۲۱ معرفی محصولات الکتریکی جدید مرسدس‌بنز بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اما برخلاف سایر محصولات این کمپانی صاحب‌نام آلمانی، شاهد ایجاد تحول اساسی در طراحی بدنه خودروهای الکتریکی جدید مرسدس‌بنز هستیم.

در همین رابطه، مدیر طراحی مرسدس‌بنز از حذف طراحی سدان‌های سه جعبه‌ای خبر می‌دهد. در ادامه این مطلب به‌بررسی طراحی محصولات جدید مرسدس‌بنز می‌پردازیم.

دگردیسی طراحی مرسدس‌بنز

شاید در ابتدا لازم باشد با اصطلاح سه‌جعبه‌ای در طراحی خودرو آشنا شویم. در طراحی بدنه خودرو (از نمای جانبی) اصولا هر یک از سه بخش محفظه خودرو، اتاق میانی یا فضای سرنشینان و صندوق بار، در قالب یک جعبه یا باکس مجزا تعریف می‌شوند. برهمین اساس یک خودرو سدان صندوق‌دار که دارای این سه بخش فرمی مجزا و قابل تشخیص باشد، به‌عنوان یک اتومبیل با طراحی سه‌جعبه‌ای (BOX DESIGN ۳) شناخته می‌شود.

همان‌طور خودروهای فاقد صندوق‌عقب، دو جعبه‌ای و خودروهای فاقد پوزه یا دماغه (مانند برخی ون‌ها یا اتوبوس‌ها و مینی‌باس‌ها) به‌عنوان خودروهای تک‌جعبه‌ای شناخته می‌شوند. اما از اصل ماجرا غافل نشویم. به‌تازگی مجله خودرویی تاپ‌گیر بریتانیا در مصاحبه‌ای با گوردن واگنر (مدیر طراحی مرسدس‌بنز) از او درخصوص سبک طراحی محصولات جدید این کمپانی خودروسازی صاحب‌نام آلمانی و به‌ویژه مدل‌های EQ پرسیده و این‌که چرا دیگر شاهد فرم‌های زیبای سه‌جعبه‌ای در مدل‌های EQE و EQS نیستیم؟

طرح نویی که مرسدس‌بنز در میان انداخت

گوردن واگنر نیز در پاسخ به‌این سوال چند فاکتور مهم را عامل این اتفاق دانسته است. نخستین عامل، الکتریزه شدن خودروها و نحوه چیدمان باتری در کف خودرو است که سبب تغییر معماری و ساختار کلی فرم بدنه مدل‌های جدید شده و به‌نظر در این حالت، دیگر ترکیب سدان‌های سه‌جعبه‌ای با پک باتری‌هایی که کف خودرو قرار می‌گیرند، زیبا به‌نظر نمی‌رسند.

دومین فاکتور بحث آیرودینامیک است که به‌شدت طراح‌های جدید را تحت‌تاثیر قرار داده و سبب شده است در استایل‌های جدید شاهد ترکیبی از فرم‌های سدان، کوپه و هاچ‌بک در یک بدنه باشیم. البته این امر شاید از نظر برخی زیبا نباشد. سومین فاکتور را باید پاسخ به‌تقاضای بازار عنوان کرد. برخی تغییرات ایجادشده در بدنه خودروها، مطابق با زبان جدید و سیکل تازه طراحی است. بنابر تحلیل مدیر طراحی مرسدس‌بنز، به‌دلیل ارتفاع پک باتری‌ها در کف بدنه خودرو، طراحی یک‌دست و ترکیب فرم‌های سه‌جعبه‌ای معروف در قالب یک فرم سیال (همانند EQE ) می‌تواند سبب زیبایی خودروها شده و تناسبات بهتری را ایجاد کند.

به‌اعتقاد وی هرچند الکتریکی شدن خودروها سبب آزادی عمل طراحان بدنه شده اما محدودیت‌هایی را هم برای آنان به‌وجود آورده است که باعث خلق خودروهایی شده که بسیاری نسبت به‌آن‌ها انتقاد دارند. به‌این ترتیب ربط دادن ایرادات طراحی در محصولات جدید برقی مرسدس‌بنز به‌محدودیت‌های ذکر شده تا حدی می‌تواند ضعف‌ طراحی در مدل‌های سدان‌ این کمپانی خودروساز آلمانی را توجیه کند.

البته در این میان، همچنان یک سوال باقی می‌ماند؛ چرا این معضلات را باید در مدل‌های اس‌یووی مانند کانسپت EQS SUV که تقریبا هیچ‌کدام از محدودیت‌های طراحی مدل‌های سدان را ندارند نیز مشاهده کنیم؟

نگاهی به طراحی اسمارت؛ شاهکار یک طراح ایرانی

سال 2021 میلادی بود که تصاویر رندری دیجیتالی زیادی از کراس‌اوور اسمارت در فضای مجازی منتشر شد؛ تا این‌که اوایل سال 2021 میلادی، کراس‌اوور جدید اسمارت در قالب یک خودرو کانسپت معرفی شد. این خودرو که از زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز تبعیت می‌کند، در سال 2022 نیز در فهرست زیباترین خودروهای سال قرار گرفت. این محصول جدید اسمارت با نام کانسپت #1 شناخته می‌شود.

طرح نویی که مرسدس‌بنز در میان انداخت

طرح نویی که مرسدس‌بنز در میان انداخت

اسمارت کانسپت #1 یک خودرو برقی است که از نظر ابعاد کلی تقریبا هم‌اندازه مرسدس‌ GLK و مینی کانتری‌من است. طول کلی این خودرو 4 متر و 29 سانتی‌متر و ارتفاع این خودرو معادل یک متر و 70 سانتی‌متر است. نکته جالب‌ توجه این‌که سرپرست طراحی بدنه این کانسپت یعنی حسین امینی یکتا، طراح جوان ایرانی دایملر است. حسین امینی یکتا با استفاده از زبان جدید طراحی و اِلِمان‌های جدید توانسته خودرو خوش‌فرمی را در قالب یک کراس‌ به‌وجود آورد. در طراحی این مدل، مینیمالیسم یا ساده‌گرایی در طراحی به‌وضوح قابل مشاهده است. هرچند پرداختن به‌برخی جزئیات توانسته این خودرو را از حجمی کسل‌کننده به‌محصولی پویا و دینامیک تبدیل کند. این سادگی در فرم‌پردازی حتی در طراحی کابین و فضای داخلی خودرو نیز رعایت شده است.

از سوی دیگر اِلِمان‌هایی مانند چراغ‌های پیوسته در عقب خودرو و پیوستگی در فرم چراغ‌های جلو، نشان‌دهنده ورود زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز به این کراس اسمارت است. پیوستگی فرم چراغ‌های جلو و عقب در جدیدترین محصولات مرسدس‌بنز نیز دیده می‌شود. این سبک طراحی به‌نخستین کراس اسمارت نیز نفوذ کرده است. با توجه به این‌که امروز، مرسدس‌بنز و جیلی سهامداران اسمارت با نسبت سهم یکسان هستند، بخشی از پروسه طراحی و به‌ویژه محاسبات پلت‌فرمی و سازه خودرو توسط جیلی به‌انجام رسیده است.

نسخه تولید انبوه این مدل با تغییراتی در طراحی و جزئیات، در چین روی خط تولید قرار گرفته است. همچنین نسخه تولیدی این خودرو مشابه کانسپت آن بوده و از نظر فنی یک کراس‌اوور تمام‌الکتریکی است.

EQG؛ تحول در دنیای بی‌صداها به سبک مرسدس‌بنز

یکی دیگر از سورپرایزهای مرسدس‌بنز برای طرفدارانش، رونمایی از کانسپت EQG بود. این روزها صنعت‌خودرو در مسیر الکتریکی شدن قرار دارد. بنابراین اگر طرفدار پرپاقرص G کلاس هستید، نگران نباشید! تغییراتی که روی مدل الکتریکی این اس‌یووی محبوب مرسدس‌بنز صورت گرفته، مشابه نسخه بنزینی آن و با اندکی تغییرات در راستای اهداف الکتریزه شدن است.

طرح نویی که مرسدس‌بنز در میان انداخت

از نظر طراحی، کانسپت EQG همان فرم جعبه‌ای G کلاس را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که در نسخه الکتریکی G کلاس یا همان EQG اِلِمان‌های جدیدی در طراحی این خودرو رعایت شده که الکتریکی بودن آن کاملا مشهود است. فرم جعبه‌ای خودرو حفظ شده و دو رنگ مشکی براق در قسمت بالایی بدنه و نقره‌ای براق در قسمت پایینی با طراحی LED های نواری روی بدنه، کاراکتر سنگینی برای EQG به‌ارمغان آورده است.

چهره خودرو همانند نسخه بنزینی G کلاس دو چراغه طراحی شده است. همچنین صفحه مشکی براق با ستاره‌های آبی‌رنگ روی آن، جایگزین جلوپنجره شده تا G کلاس برقی را با همان ظاهر کلاسیک اما اندکی مدرن به‌نمایش بگذارد. در نمای عقب همان چراغ‌های نسخه بنزینی حفظ شده؛ با این تفاوت که جای محفظه لاستیک در عقب به‌یک پک شارژ بدل شده است.

کانسپت EQG از رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی براق 22 اینچی با طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است.

گوردن واگنر، مدیر طراحی مرسدس‌بنز درباره طراحی این خودرو می‌گوید: «ما با EQG جدید به‌آینده سفر می‌کنیم! این خودرو تجسم قابلیت‌های فوق پیشرفته آفرود با قوای حرکتی الکتریکی است که همه ما برای آن تلاش می‌کنیم. این نشان دهنده تلاش بی‌وقفه ماست. از نظر ما مهم‌ترین نکته این بود که DNA کامل G کلاس حفظ شود، اما آن را به‌دوران EQ برسانیم. خودرویی متفاوت از G کلاس اما با حفظ استایل آن و ترکیبی از طراحی مدرن با فناوری LED سفید را به‌کار گرفتیم و خودرو متفاوتی را به‌نمایش گذاشتیم.»

همچنین اخیرا در صفحه اینستاگرامی کمپانی مرسدس‌بنز تصاویری از نسخه نهایی EQG منتشر شده که با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای و یک کاور خاص روی بدنه، نشان می‌دهد این خودرو قرار است به‌زودی پا به‌دنیای بی‌صداها بگذارد تا هیجان بیشتری به‌این عرصه ببخشد.

EQG در حقیقت برای اسپرت‌دوستان و آفرود دوستان الکتریکی به‌بازار آمده تا بتواند با قلب بی‌صدای خود همچنان مانند نسخه بنزینی‌اش، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

ناگفته نماند که مجله خودرو نیز اخیرا درباره EQG مطلبی منتشر کرده که براساس آن، می‌توان نتیجه گرفت کمپانی مرسدس‌بنز از آخرین فناوری ایمنی و رفاهی خود در این خودرو استفاده خواهد کرد تا بتواند بار دیگر همانند S کلاس W223 (این خودرو در زمان معرفی و ورودش به‌بازار، با فناوری‌ سطح بالای خود انقلابی در بازار سدان‌های فول‌سایز ایجاد کرد) در کلاس اس‌یووی‌های لوکس، کارزار جدیدی را به‌وجود آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

آخرین اخبار