کد خبر: 247690
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

خودروسازی در ایران در مقایسه با برخی کشورهای نوظهور در این عرصه ، سابقۀ طولانی دارد؛ ولی آن طور که باید و شاید کیفیت خودروهای داخلی در میان مصرف کنندگان داخلی قابل قبول نیست . هر چند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو کشور ، مصرف کننده مجبور است همین خودروهای داخلی را با قیمت بالاتر خریداری کند.

یکی از موضوعات مهمی که در صنعت خودروسازی کشور مغفول مانده ، موضوع عدم استفاده از قوای محرکه بروز ، با راندمان بالا و کم مصرف است. موتورهایی که در خودروسازی داخلی استفاده میشود ، از یک سو دارای فناوری چند دهۀ پیش است و از سوی دیگر تنوع بسیار محدودی دارد. در شرکت سایپا ، موتور پایه همان موتور پراید می باشد که با اندکی تغییر از دل آن موتور ام ۱۵ بیرون آمد که بر روی خودروهای گروه ایکس ۲۰۰ نصب میشود ، همچنین با تجهیز این موتور به فناوری توربوشارژ ، بر روی خودروی شاهین نصب شده است. در شرکت ایرانخودرو هم چند موتور محدود شامل موتور ایکس یو سون ، تی یو فایو و ای اف سون در خودروهای تولید این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بی تردید علت اصلی نارضایتی مردم از خودروسازان و همچنین متهم اصلی آلودگی هوا ، استفاده از موتورهایی با فناوری قدیمی ، پر مصرف و با راندمان پایین است ، لذا می طلبد خودروسازان داخلی در این زمینه ، چاره‌ای بیاندیشند و طرحی نو دراندازند.

در این راستا چندین راهکار وجود دارد که بصورت اجمالی به آنها اشاره میشود:

- سرمایه گذاری مشترک دو خودروساز بزرگ داخلی روی تولید یک یا چند موتور با فناوری جدید (الگو گرفتن از یک موتور خودرو بروز و کم مصرف متعلق به شرکت های بزرگ و مطرح). در این زمینه حتی میتوان بخاطر کاهش هزینه ها ، از همکاری خودروسازان بخش خصوصی نظیر بهمن موتور و کرمان موتور هم استفاده کرد.

- خرید حق مالکیت همراه با انتقال فناوری و همچنین راه اندازی خط تولید در داخل ؛ یک یا چند موتور کم مصرف با استهلاک پایین و دارای راندمان بالا با حجم متفاوت به صورت مشترک توسط خودروسازان داخلی از شرکت های معتبر و طراز اول خودروسازی در جهان خریداری شوند. ( به عنوان مثال ۱/۵ لیتری ؛ ۲ لیتری و ۲/۴ لیتری برای استفاده در در کلاس های مختلف سدان ، هاچ بک ، کراس اور ، پیکاپ و ...)

- برنامه ریزی کوتاه مدت و رفع ایرادات شایع موتورهای موجود داخلی نظیر کاهش صدای موتور ، کاهش حرارت ، افزایش راندمان و ...

- استفاده از راهکار های ساده که هرچند تاثیر آن در راندمان موتور ، اندک می باشد ولی از آنجایی که نیاز به فناوری پیشرفته و هزینه بالایی ندارند ، میتواند در بهبود موتورهای فعلی مفید باشد. نظیر استفاده از فناوری (VVT) ، استفاده از هدرز استیل به جای منیفولد چدنی و ...

- استفاده از فرمان برقی در محصولات ؛ از آنجایی که فرمان هیدرولیک بخشی از توان خودرو را به خود اختصاص میدهد لذا استفاده از فرمان برقی ، بخشی از توان خودرو را که برای سیستم هیدرولیک فرمان استفاده میشود ، را آزاد کند.

* امیرعلی عبداله زاده - کارشناس بازار خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =