پلاک‌های مخدوش

این روزها مسئولان پلیس راهور فراجا موضوع خودروهای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک را یک معضل عنوان می‌کنند و می‌گویند پلیس وارد مرحله جدیدی از برخورد با پلاک‌مخدوش‌ها شده است و به طور جدی با این خودروها برخورد می‌کند.

به‌گفته فراجا با پررنگ‌تر کردن نظارت و کنترل‌ها به طور فیزیکی و از طریق سامانه‌های هوشمند و دوربین‌های نظارتی با مالکان این خودروها برخورد می‌شود. درباره این موضوع و برخی موضوعات مرتبط ترافیکی جانشین فرمانده فراجا گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

آیا موضوع پلاک مخدوش‌ها تا پایان امسال حل می‌شود؟

جانشین فرمانده فراجا با تاکید بر اینکه باید با جدیت با پلاک‌های مخدوش برخورد شود، گفت: نباید نسبت‌به این موضوع بی‌تفاوت باشیم و انتظار داریم این موضوع تا پایان امسال طی یک برنامه دوماهه حل‌وفصل شود.

سردار قاسم رضایی در جلسه کمیته قرارگاه کاهش تصادفات پلیس راهور با بیان اینکه پلیس راهور یکی از نمادهای اجرای قانون است، اظهار کرد: خوشبختانه مردم هم قانون‌پذیرند البته مردم و پلیس راهور مکمل هم هستند. ما باید مشارکت مردمی را بیشتر از قبل افزایش دهیم.

رضایی بر ضرورت ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع باید با فرهنگ‌سازی انجام شود. در حوزه موتورسیکلت باید بررسی کنیم و ببینیم اگر در جایی اجرای قانون ضعیف شده، لازم است آن را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با جدیت با پلاک مخدوش‌ها برخورد شود، ادامه داد: نباید نسبت‌به این موضوع بی‌تفاوت باشیم و حتما باید با آن برخورد کنیم. مردم بی‌قانونی را می‌بینند و از آن ناراحت هستند. انتظار داریم که این موضوع تا پایان امسال طی یک برنامه دوماهه حل‌وفصل شود. تردد بدون‌پلاک یا با پلاک مخدوش معنایی ندارد.

رضایی افزود: تغییرشکل وسایل‌نقلیه هم موضوعی است که باید با آن برخورد شود.

جانشین فرمانده فراجا با اشاره به آمار تصادفات رانندگی و فوتی‌های ناشی از آن ادامه داد: اگر در استانی شاهد افزایش تصادفات یا تعداد بالای موارد فوتی بودیم، از شما می‌خواهیم به ما راهکار بدهید. اگر جاده و راه مشکل داشت به ما بگویید. اگر آموزشگاه رانندگی کم‌کاری کرده این را بیان و موضوع را مشخص کنید. ما به جد بر این موارد نظارت داریم.

وی با تاکید بر ضرورت مشخص شدن سهم تمام دستگاه‌ها در وقوع تصادفات تصریح کرد: باید سهم دستگاه‌ها مشخص شود و این موارد در دستور کار باشد.

اهمیت فرهنگ سازی ترافیکی

جانشین فرمانده فراجا در مورد خدمات ترافیکی نیز اظهار کرد: باید پیچ‌وخم‌ها در خدمات‌دهی به مردم کم شود. نباید وقت مردم گرفته شود باید این روند را کوتاه کنیم. راهبرد ما تسهیل در خدمات‌دهی قانونی به مردم است و هرچه بتوانیم خدمات را غیرحضوری کنیم باید این کار را انجام دهیم.

جانشین فرمانده فراجا درباره فوریت‌های پلیسی هم گفت: عنوان فوریت مشخص است. باید خدماتی در این حوزه ارائه شود که جزو خدمات فوریتی باشند و نباید این دو را کنار هم بگذاریم.

وی بر ضرورت به‌روزرسانی آموزشگاه‌ها و روند صدور گواهینامه تاکید کرد و گفت: باید فضای رقابتی در آموزشگاه‌ها ایجاد شود. لازم است از آموزشگاه‌هایی که کار خود را به درستی انجام می‌دهند، حمایت شود.

رضایی در مورد انسداد راه‌ها نیز اظهار کرد: تاکید من این است در مورد جاده‌هایی که نباید از آن عبور کرد، علاوه‌بر هشدار، اعمال قانون هم انجام دهید. اگر جاده‌ای باید مسدود شود حتما این کار را انجام دهید. ناراحتی لحظه‌ای چندان مهم نیست چراکه بحث ایمنی و جان مردم در میان است. مدیریت لحظه‌ای اینجا معنی دارد.

سردار رضایی همچنین بر ضرورت پذیرش پشیمانی و ابراز ندامت متخلفان نیز تاکید کرد و گفت: اگر در جایی راننده‌ای تخلفی را مرتکب شد؛ اما راننده نسبت به آن ابراز ندامت کرد، او را جریمه نکنید و ببخشید. این فرهنگ‌سازی است و تاثیر دارد و بار اخلاقی جامعه را مثبت می‌کند.

به‌گفته وی، برای این موضوع باید شیوه‌نامه تدوین شود و مطمئن باشیم اگر یک قدم به سمت مردم برویم، آنها 10 قدم جلو می‌آیند.

پیش‌بینی ظرفیت‌های جاده‌ای و خیابانی، متناسب با تولید خودرو

سردار رضایی درباره اهمیت شهروندان در رعایت موازین قانونی گفت: در این زمینه راننده بالای ۹۰درصد سهم دارد. تاکید بر این است که هر کس خود حافظ جان و مالش است و باید طبق قوانین عمل کند.

جانشین فرمانده کل فراجا تاکید کرد: برآورد ما این است حدود 91درصد مردم قوانین را رعایت می‌کنند و اگر رعایت نکردند، باید به شدت اعمال قانون شوند و تا سال ۱۴۰۳ این موارد باید صفر شود.

سردار رضایی همچنین ادامه داد: درباره تولید خودرو، باید ظرفیت پارکینگ‌ها را هم در نظر گرفته شود و متناسب با تولید خودرو باید ظرفیت‌های جاده‌ای و خیابانی پیش‌بینی شود. البته طرح برخورد با مخدوش کردن، دستکاری، پوشاندن و مخفی کردن پلاک به‌تازگی ازسوی پلیس راهور در کشور اجرایی شده است و براساس آن متخلفان ضمن اعمال قانون و توقیف وسیله نقلیه، به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم است و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود؛ مرتکبان این تخلف به ۶ماه تا یک‌سال زندان محکوم می‌شوند.

همچنین براساس قانون، نصب پلاک سایر وسایل نقلیه روی خودرو جرم محسوب شده و مجرم براساس قانون مجازات می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =