جاده چالوس

سال‌هاست معضل ترافیک جاده چالوس در ایام اوج سفرها گریبان‌گیر شهر و روستاهای بخش مرزن‌آباد شده و نارضایتی ساکنان این مناطق را به همراه دارد. در ادامه به بررسی این موضوع و البته ترافیک‌های سریالی و مساله ایمنی در جاده چالوس می پردازیم.

مشکلات مردم محلی در ترافیک های جاده چالوس

رفت‌وآمد در جاده چالوس از قدیم‌الایام همواره وجود داشت، اما چند سالی است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، به محض هجوم تعداد زیادی خودرو، مشکلاتی برای برخی شهرهای شمالی ایجاد می‌شود. پس از باز شدن قطعه اول و دوم آزادراه تهران-شمال و به دلیل تسهیل و نزدیکی در رفت‌وآمد و باتوجه به اینکه چندین روستا در جاده چالوس وجود دارد؛ این اهالی با محدودیت یک‌طرفه شدن برای رفت‌وآمد خود مواجه هستند.

همچنین این افراد در زمان نیاز به خدمات آتش‌نشانی و اورژانس نیز دچار مشکلاتی می‌شوند. معضل حل‌نشده ترافیک در جاده چالوس، مساله‌ای است که مردم روستاها و بخش مرزن‌آباد در کوتاه‌ترین تعطیلات هم با آن درگیرند.

یکی از ساکنان مرزن‌آباد در این باره گفت: هیچ‌توجهی به عریض شدن جاده در محدوده مرزن‌آباد نشده است و با کوچک‌ترین تعطیلات، برای رسیدن به منزل باید تا چند ساعت در ترافیک بمانیم. چرا مسئولان در ایام تعطیلات به این شهر سفر نمی‌کنند تا عمق فاجعه را از نزدیک مشاهده کنند؟

وی در ادامه افزود: چند سال قبل یک بیمار قلبی به دلیل ترافیک و دیر رسیدن فوت کرد و همچنین خانمی به دلیل ترافیک، در آمبولانس زایمان کرد. اگر بیماری در این ایام داشته باشیم با این شرایط ترافیکی نمی‌توانیم وی را به مراکز درمانی برسانیم.

محمد احمدی، فرمانده پلیس راه کندوان در این‌باره بیان کرد: شاید ۱۰سال گذشته ورودی‌ها به این حد زیاد نبود، اما همه می‌دانیم که این روزها ورودی‌ها چندبرابر شده است.

وی افزود: قبلا تقاضا برای سفر، به ایام تعطیلات محدود بود و شامل پایان هفته نبود، اما الان شاهد هستیم ترافیک ما بی‌سابقه و سنگین شده و تقاضا بعد از کرونا برای سفر افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه کندوان بیان کرد: شرایط ترافیک به‌گونه‌ای است که پلیس به جز اجرای محدودیت چاره‌ای‌ ندارد، مگر اینکه در بحث زیرساختی جاده اهتمام شود. احمدی گفت: البته این خواسته به حق مردم منطقه است که باید مسئولان در این راستا اقداماتی انجام دهند.

جان باختن پنج مسافر براثر سقوط سنگ در ارتفاعات کندوان

ایمنی جاده چالوس نیز یکی از معضلات این جاده پر رفت‌وآمد کشور است. چندی پیش فرماندار چالوس از اجرای کامل طرح ایمن‌سازی جاده کندوان تا پایان سال خبر داد و گفت: روند اجرایی طرح از بهمن‌ماه با جدیت بیشتری پیگیری و انجام خواهد شد.

کندوان یکی از محورهای پرتردد و حیاتی کشور بوده که به گزارش منابع رسمی، روزانه حدود ۳۰هزار خودرو در این محور تردد می‌کنند و این آمار در ایام تعطیلات نوروزی تا ۵۰هزار دستگاه خودرو افزایش پیدا می‌کند.

طبق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در حدود ۱۵۰نقطه از جاده‌های کشور ریزش و سقوط سنگ گزارش شده است که به گفته کاربران جاده‌ای، مسیر ارتباطی کندوان یکی از پرحادثه ترین نقاط بوده که تاکنون با وجود تحمیل خسارت‌های جانی و مالی برای خودروهای عبوری در برطرف کردن این مشکل، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده نشده است.

محور حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است که به جاده کندوان مشهور است.

برابر گزارش‌ها امسال دستکم پنج‌مسافر براثر سقوط سنگ در ارتفاعات کندوان به روی خودروها در این جاده پرتردد، جان باختند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به طرح ایمن‌سازی جاده کندوان گفته بود: حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح که بیشتر شامل لق‌گیری و فنس‌کشی نقاط حادثه‌خیز است، برای این محور پیش‌بینی و اختصاص داده شده و این اعتبار در ادامه روند فعالیت پیمانکاران تا پایان سال طبق پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌ها قابل‌افزایش است.

طرحی که هرگز اجرایی نشد

جالب است بدانید ‌سال‌ها قبل، معاون وقت استاندار البرز و فرماندار وقت شهرستان کرج، پیشنهاد صدور کارت تردد جاده‌سبز، برای خودروهای عبوری جاده چالوس در روزهای تعطیل را مطرح کرده بود!

قرار بود در این طرح پیشنهادی، در روزهای پایان هفته تعداد محدودی کارت تردد جاده سبز به شهروندان متقاضی ورود به این جاده فروخته شود و هر خودرو، قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغی، اقدام به تهیه کارت تردد کند. در این صورت تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته می‌شد که متناسب با ظرفیت جاده و قرار بود کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پلیس و دوربین‌های ترافیکی، جریمه شوند.

فرماندار وقت کرج در این باره گفته بود اگر بنا باشد طرح کارت سبز تردد دراین محور اجرایی شود، درآمدهای حاصله برای ساماندهی وضعیت این جاده هزینه می‌شود و هیچ انتفاع شخصی در این پیشنهاد پنهان نشده است. البته صدور کارت سبز تردد برای جاده چالوس فقط یک طرح و پیشنهاد است و باید در مرحله اول در استان مطرح شود و در صورت تایید به دولت ارائه شود. ارائه این طرح به دولت نیز ضامن اجرایی شدن آن نیست؛ چراکه ممکن است مخالفان زیادی داشته باشند و اجرای آن رد شود.

البته پیش‌بینی این مقام مسئول درست بود و این طرح هرگز اجرایی نشد، اما به هر حال با نزدیکی به تعطیلات نوروزی به نظر می‌رسد مسئولان از هم اکنون باید به فکر راهکارهایی برای کنترل ترافیک نوروزی این جاده منحصر به فرد در کشور باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =