رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران :اگر قبل از گذرگاه عابرپیاده، فضایی به طول ۵ تا ۱۰متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور برای توقف کردن، این فضای امن را تجربه می‌کنند و در تقاطع توقف نمی‌کنند.

چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ درباره اینکه چه تخلفاتی منجر به توقیف موتورسیکلت‌ها و انتقال آنها به پارکینگ خواهد شد، گفت: برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی، تخلفاتی نظیر عبور از پیاده‌رو، عبور خلاف‌جهت، عبور از خط ویژه، نداشتن کلاه ایمنی، حمل بار یا سرنشین نامتعارف، عبور از چراغ قرمز و تخلفات پلاک اعم‌از نداشتن پلاک یا مخدوش بودن آن، جزو مواردی است که می‌تواند منجر به توقیف موتورسیکلت شود. از طرفی این روزها طرح تازه‌ای توسط شورای شهر به پلیس راهور ارائه‌شده که به نظم بخشی موتورسواران در سطح شهر تهران کمک زیادی می‌کند.

بالا بودن قیمت خودرو، عامل رونق استفاده از موتورسیکلت

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰درصدی موتورسواران از آمار مرگ‌ومیر در تصادفات، گفت: در تهران با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه امروزه موتورسیکلت‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ شهری تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: باتوجه به بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن کرایه‌ها، تراکم شدید ترافیک و ارزان بودن این وسیله‌نقلیه نسبت‌به سایر وسایل نقلیه و همچنین عدم تمکین راکبان موتورسیکلت از قوانین، موتورسیکلت به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل برای کسانی که می‌خواهند قوانین را نادیده بگیرند، مطلوب است. البته این موضوع، به این معنا نیست که بگوییم تمام موتورسواران متخلفند و حتما جمع کثیری از آنها مقید به قانون و رعایت آداب رانندگی هستند.

وی با بیان اینکه اغلب موتورسواران قانون‌شکنی می‌کنند، یادآور شد: این قانون‌شکنی‌ها شامل سرعت، حرکات خطرناک، حرکت و پارک در پیاده‌رو، حمل بار غیرمجاز، سرقت‌های موبایل و کیف‌قاپی و درنهایت فعالیت‌های غیرمتعارفی همچون حمل بار به اندازه یک وانت‌بار است. این موارد چهره شهر را از منظر بی قانونی بسیار زشت کرده؛ بنابراین موتورسیکلت‌ها باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری و پلیس راهور، ساماندهی شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد بیش‌از هر چیز باید به برخی قوانین که زمینه‌ساز قوانین بعدی هستند، توجه ویژه داشته باشیم؛ به‌طوری‌که استفاده از کلاه ایمنی، توقف پشت چراغ قرمز، حرکت در جهت قانونی در مسیرها و ممنوعیت ترددها به‌عنوان اولویت‌های واجب باید موردتوجه قرار بگیرند.

وی همچنین بیان کرد: در مرحله بعدی می‌توان به جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها و تجهیز به امکاناتی برای حمل بار قانونی و استاندارد پرداخت و در دوره بلندمدت، رفتارهای رانندگان در قالب آموزش‌های شهروندی و رعایت مقررات به‌عنوان یک شهروند و راکب باید در اولویت قرار بگیرد.

تخصیص آزمایشی فضا به توقف موتور سواران پشت چراغ قرمز

فضایی امن برای توقف راکبان موتورسیکلت

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه کاهش آلودگی صدا و هوای موتورها نیز باید به موازات با جایگزینی موتورهای برقی دنبال شود، اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید در حوزه آموزشی، فرهنگی، اصلاح رفتاری و جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها و بهبود تدریجی رفتارهای نادرست دنبال شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح پیشنهادی برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در چهارتقاطع توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، گفت: پیشنهاد ما این بود که در تقاطع‌ها محلی برای ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شود.

در معابر، در ابتدا گذرگاه عابرپیاده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ایست خودروهاست؛ در حالی‌که موتورسیکلت‌ها برای ایستادن لابه لای خودروها، برخوردهایی با آنها دارند.

در برخی موارد هم صف طولانی از موتورها پشت چراغ تشکیل می‌شود و راکبان موتورسیکلت‌ها به روش‌های مختلف خود را به تقاطع و جلوی صف می‌رسانند و هاب تقاطع را با توقف خود پر می‌کنند و چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع می‌شوند، گاه از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر قبل از گذرگاه عابرپیاده، فضایی به طول ۵ تا ۱۰متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور برای توقف کردن، این فضای امن را تجربه می‌کنند و در تقاطع توقف نمی‌کنند. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یکی دیگر از اولویت‌ها در ساماندهی آنهاست، تصریح کرد: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی مرگ‌ومیر آنها را بگیرد؛ ۵۰درصد آمار مرگ‌ومیر تصادفات متعلق به موتورسیکلت‌سواران است که عدد بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در تهران که با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم، ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی موردتوجه قرار بگیرد.

تشکری‌هاشمی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسواران در مسیر قانونی خود حرکت کنند؛ تردد خلاف جهت موتورسواران یا حرکت آنها در پیاده‌روها، با مداخله پلیس و شهرداری و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی با مجوز قانون‌گذار، قابل ساماندهی خواهد بود و می‌توان پس از آن گام‌های بعدی را برداشت. وی با بیان اینکه موارد مختلف برای ساماندهی موتورسواران باید به ترتیب اولویت انجام شوند، گفت: اگر موتورسواران این اهتمام را در پلیس و مدیریت شهری ببینند، قطعا رفتارها در کوتاه‌مدت اصلاح خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =