تویوتا كرولا هیبرید

این موضوع در کنار واردات و مونتاژ خودروهای برقی است که چندی پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از آن‌ها رونمایی شد

سایپا در راستای سیاست کاهش میانگین مصرف بنزین و کمک به کاهش آلایندگی هوا، خودرو تویوتا کرولا هیبرید را در سبد خودروهای وارداتی خود قرار داد. این گروه خودروسازی بعد از موافقت با آزادسازی واردات خودرو، به‌عنوان اولین شرکت، نسبت‌به واردات خودرو اقدام کرد و اکنون بخشی از خودروهای وارداتی این مجموعه تحویل ثبت‌نام‌کنندگان شده است.

بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا در راستای تنوع‌بخشی به محصولات وارداتی،‌ کاهش میانگین مصرف بنزین محصولات سایپا و همچنین مسئولیت اجتماعی نسبت‌به کاهش آلایندگی هوا، خودرو تویوتا کرولای هیبرید را در سبد خودروهای وارداتی خود قرار داده است. این موضوع در کنار واردات و مونتاژ خودروهای برقی است که چندی پیش در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از آن‌ها رونمایی شد. تویوتا کرولا هیبرید که از آخرین استانداردهای روز دنیا برخوردار است با قیمت کمتر از ۲۰هزار دلار، طی ماه‌های آینده روانه بازار خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا برنامه جامعی برای تولید و واردات خودروهای برقی و هیبرید دارد. در این خصوص نیز باید عنوان کرد تابستان سال آینده خودرو آریا هیبرید و برقی به بازار عرضه خواهد شد. سایپا در راستای برنامه‌ها و استراتژی‌های ابلاغ‌شده وزارت صمت، تمرکز و برنامه‌ریزی دقیقی درخصوص کاهش مصرف سوخت فسیلی، دارد. بنابراین با واردات و تولید خودروهای برقی و هیبرید می‌توان پیش‌بینی کرد میزان مصرف این نوع سوخت در کشور کاهشی شود.

تاثیر تولید خودرو برقی بر ارزش سهام و برند سایپا

در همین راستا علی شیدایی، رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا در چهارمین سمینار علمی و تخصصی خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، درخصوص «تکنولوژی‌ها و چالش‌های خودروهای برقی» ‌گفت: «شرکت‌های خودروساز برای بقا و دوام، کاهش آلایندگی هوا و همچنین پوشش سلائق گروه‌های مختلف مشتریان، باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند.»

او با بیان این‌که آغاز اقدامات گروه سایپا در تولید خودروهای برقی،‌ اثر مثبتی بر روی قیمت سهام و ارزش برند گروه سایپا در بورس داشته و خواهد داشت، تصریح کرد: «ضرورت دارد برای پایداری در کسب‌وکار و حفظ سهم بازار از طریق توسعه سبد محصولات و همچنین همسوشدن با تکنولوژی‌های روز دنیا، تولید خودروهای برقی با سرعت پیگیری و اجرا شود.»

رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این‌که بسیاری از شرکت‌های خودروساز دنیا که تولید خودروهای برقی را آغاز کردند،‌ با زیان روبه‌رو شدند، اما اطمینان دارند که برنامه بلندمدت آن‌ها در این حوزه موفقیت‌آمیز خواهد بود، گفت: «بنابراعلام شرکت فورد، یک مدل خودرو برقی این شرکت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۱میلیارد دلار ضرر کرده و این عدد در سال ۲۰۲۳ تا ۳میلیارد دلار بوده است. اما در مقابل این انتظار را دارد که تا پایان سال ۲۰۲۶ فعالیت در حوزه خودروهای برقی کاملا سودآور شود. شرکت‌هایی همچون جنرال‌موتورز و تسلا نیز چنین افقی را برای محصولات خود متصورند.»

آغاز همکاری گروه سایپا با خودروساز مطرح چینی

هرمز راضی، عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل در حوزه توسعه محصول گروه سایپا نیز در مورد خودروهای برقی گفت: «گروه خودروسازی سایپا باتوجه به ضرورت‌های کشور به‌خصوص کمک به کاهش آلایندگی هوا و همچنین مصوبات دولت،‌ به سمت تولید آریا برقی و هیبرید و واردات خودروهای برقی حرکت کرده و پروژه‌های جدیدی در این حوزه تعریف کرده است.»

او با بیان این‌که حدود ۳۰درصد هزینه تمام‌شده خودرو، مربوط به قطعات الکترونیکی است که در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسبی هم صورت نگرفته است، تصریح کرد: «گروه سایپا با یکی از خودروسازان مطرح چینی که در موضوع خودروهای برقی عملکرد خوبی دارد، همکاری خود را آغاز کرده است. همچنین پروژه‌هایی برای تولید موتور هیبرید در دستور کار است.»

ضرورت ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی

رضا امیری‌فر، مسئول مطالعات فرآیندهای محصول گروه سایپا نیز با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت مناسب برای خودروهای برقی در کشور، گفت: «برای آن‌که مردم از خودروهای برقی‌ استقبال کنند، ضرورت دارد سیاست‌گذاران برای تامین زیرساخت‌ها به‌ویژه ایجاد ایستگاه های شارژ، اقدامات لازم را انجام دهند.»

او با بیان این‌که دغدغه اصلی خریداران خودروهای برقی، باتری و شارژ آن است، تصریح کرد: «باتری خودروهای برقی به سه روش «تعویض باتری»، «بی‌سیم» و «کابلی» شارژ می‌شوند. همچنین عوامل متعددی بر سرعت شارژ خودروهای برقی اثرگذار است که در این زمینه می‌توان به حداکثر توان قابل تحویل ایستگاه شارژ، حداکثر توان دریافتی خودرو، وضعیت باتری، تک فاز یا سه فاز بودن برق ورودی و شرایط آب‌وهوایی اشاره کرد.

سهم بالای خودروهای بنزینی در انتشار گازهای گلخانه‌ای

در ادامه رامبد سعی‌الدین، رئیس اداره مطالعات راهبردی سرمایه‌های انسانی و اطلاعاتی گروه سایپا درباره میزان آلایندگی خودروهای احتراقی و برقی‌ ادامه داد: «در خودروهای بنزینی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ۲۳.۳۲ کیلوگرم در صدکیلومتر پیمایش است که این میزان برای خودروهای هیبرید و برقی به ترتیب ۱۴.۴۲ و ۱۰.۶۷ کیلوگرم در صد کیلومتر پیمایش است. بنابراین با تولید خودروهای برقی می‌توان گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ناترازی برق در ایران پس از ورود خودروهای برقی به بازار اشاره کرد و گفت: «با تغییر عادت مصرف در دنیا و استفاده روز افزون از وسایل برقی، سهم برق در مصرف انرژی جهان به‌طور پیوسته درحال افزایش بوده و در سال‌های اخیر به بیش از ۲۰درصد رسیده و بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۲۰۵۰ مصرف برق به بیش از ۲برابر خواهد رسید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =