لنت‌ترمز

مسعود حسن‌پور *

لنت ازجمله قطعات در سیستم ترمز خودرو است که از سال‌ها پیش براساس استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد و استانداردهای خودروسازان تولید می‌شود و در اختیار خودروسازان و همچنین بازار مصرف لوازم یدکی خودرو قرار می‌گیرد.

یکی از استانداردای ۸۵گانه که خودروسازان ملزم‌به رعایت آن هستند، استاندارد حفظ پایداری و کنترل خودرو در ترمزگیری است. از طرفی برای اینکه سیستم ترمز عملکرد مناسبی داشته باشد، لنت به‌عنوان یکی از قطعات در سیستم ترمز باید به درستی عمل کند.

لنت قطعه‌ای فوق ایمنی و دارای استاندارد ملی اجباری شماره ۵۸۶ است. از صدها قطعه‌ای که در خودرو تعبیه شده است تنها حدود صد قطعه استاندارد ملی اجباری دارند. البته معمولا علاوه‌بر استانداردهای سازمان ملی استاندارد، خودروسازان نیز استانداردهای کارخانه‌ای را برای محصولات تولیدی خود تعریف کرده‌اند و تولیدکنندگان برای تولید لنت برای خودروسازان ملزم‌به رعایت استانداردهای خودروسازان نیز هستند.

لنت از سال‌ها پیش براساس استانداردهای تدوین‌شده ازسوی سازمان ملی استاندارد، تولید شده و در اختیار بازار مصرف لوازم یدکی خودرو و خدمات پس از فروش قرار گرفته است. ازسوی‌دیگر این قطعه در خط‌مقدم ترمزگیری قرار دارد.

سیستم ترمز از مجموعه قطعاتی چون پدال ترمز، بوسترترمز، سیلندرترمز، مخزن روغن‌ترمز، لوله‌های انتقال‌دهنده روغن هیدرولیک و مجموعه کالیپر تشکیل شده که البته همه این قطعات مصرفی نیستند و ممکن است سال‌ها نیاز به تعویض نداشته باشند اما چون لنت قطعه‌ای مصرفی است عمر آن بسته به میزان ترمزگیری، نحوه رانندگی، تعداد سفرهای درون و بیرون‌شهری متغیر بوده و معمولا افرادی که رانندگی آرام‌تری دارند هرچندسال یک‌بار نیاز به تعویض لنت پیدا می‌کنند و البته در رانندگی درون‌شهری که نیاز به تکرار ترمزگیری بیشتری در ترافیک است در دوره‌های ۶ماهه نیاز به تعویض لنت ترمز دیده می‌شود.

خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال اخیر در صنعت لنت ترمز صورت گرفته است، لنت موردنیاز تمامی وسایل نقلیه داخلی و وارداتی که در سطح کشور تردد می‌کنند، ساخت داخل شده و مورد تایید سازمان ملی استاندارد و خودروسازی کشور نیز قرار گرفته است.

بیش‌از ۶۰سال از تولید لنت در کشور می‌گذرد و همان طور که اشاره شد در تولید لنت کلیه خودروهای سواری، سنگین و نیمه‌سنگین، قطار، متروهای شهری و سایر وسایل نقلیه به خودکفایی صددرصد دست پیدا کرده‌ایم. بنابراین لنت ترمز تکنولوژی جدیدی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =