موتورسیکلت

پلیس راهور می‌گوید می‌تواند به صورت برخط خودروها را کنترل کند ولی چون موتورسیکلت وسیله‌ای است که قدرت مانور بالایی دارد بنابراین مدیریت آن به زیرساخت‌های مفصل‌تری نیاز خواهد داشت؛ چراکه برخی موتورسواران با پوشاندن پلاک، هر تخلفی را انجام می‌دهند که تخلفات رانندگی تنها بخشی از این قانون‌شکنی‌هاست. در ادامه به بررسی برخی اهداف و نتایج «طرح ۱۰» پلیس راهور در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها می پردازیم.

سهم ۴۹درصدی موتورسواران پایتخت در تصادفات منجر به فوت

۱۸دی‌ماه امسال رئیس پلیس راهور پایتخت، در جمع خبرنگاران از اجرای «طرح۱۰» در پایتخت خبر داد و اظهار کرد: بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینه‌ای دیرینه دارد و موتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید شد، بحث ساماندهی آن وجود داشته است.

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور تصریح کرد: از قبل برنامه‌هایی درباره ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشته ولی در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است؛ زمانی بود که حتی والو چرخ را باز می‌کردند و باد چرخ خالی می‌شد و برخوردها تا اعمال قانون و انتقال با کفی وجود داشت. در برخی مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و سه تا شش‌ماه توقیف در پارکینگ را هم داشتیم.

سرهنگ موسوی‌پور افزود: البته استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران مانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده و در موضوع رفتارهای ترافیکی موتورسواران، کار فرهنگی چندانی موثر صورت نگرفته و اقدامات انجام‌شده هم تا امروز تاثیرگذار نبوده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که موضوع کمربند ایمنی را مردم پذیرفتند و در حقیقت الان این موضوع مانند یک فرهنگ نهادینه شده است، پلیس هم می‌خواهد با اجرای «طرح۱۰» به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز نهادینه کند.

سرهنگ موسوی‌پور افزود: مهم‌ترین ویژگی این طرح بحث استمرار آن بوده و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که استفاده از کلاه ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان و سرنشینان در خودرو برای موتورسواران نیز نهادینه شود چراکه بررسی‌ها حاکی از آن هستند درصد زیادی از حوادث غیرقابل جبرانی که برای موتوسیکلت‌سواران روی می‌دهد؛ به‌دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و ترک‌نشین است.

وی با بیان اینکه عمده موتورسواران بیمه و گواهینامه و معاینه‌فنی ندارند و همین مساله متاسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است گفت: متاسفانه ۴۹درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتورسواران است و این آمار نگران‌کننده است. از تعداد ۴۴۰ نفری که در ۸ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کرده‌اند نزدیک به نیمی از آنها مربوط به موتورسواران بوده است.

رئیس پلیس راهور پایتخت بیان کرد: ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری هستند که کارمندان و مراجعان و پیک‌های موتوری مختلفی دارند که در سطح معابر تردد می‌کنند.

مدیران و رؤسای این مراکز و واحدها مسئولیت دارند تردد این موتورسواران را حداقل کنترل کرده و وقتی این موتورسیکلت وارد یک مرکز می‌شود، مدیر آن مجموعه باید احساس مسئولیت کند که این کارمند یا مراجعه‌کننده آیا کلاه ایمنی دارد یا خیر؟ پلاک دارد یا خیر؟ آیا مخدوشی و پوشش پلاک دارد یا خیر؟ به هرحال اگر این مجموعه‌ها به کمک پلیس بیایند، قطعا یک اتفاق خوب و مهم روی می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح با جدیت شروع شده و تعطیلی‌بردار هم نیست. در این خصوص باید به اهداف خود که کاهش تصادفات و حوادث و درنتیجه آن کم شدن تلفات موتورسیکلت است، برسیم.

طرح آشکارسازی موتورسیکلت‌ها چیست؟

چند روز قبل، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از اعمال قانون ۹۳هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف در طول دوهفته از اجرای «طرح۱۰» در معابر پایتخت خبر داد.

سرهنگ احسان مومنی با اشاره به گذشت بیش‌از دو هفته اجرای «طرح۱۰» پلیس راهور برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران گفت: «طرح۱۰» که مربوط به ساماندهی و انضباط بخشی به تردد موتورسیکلت‌سواران در سطح معابر شهر تهران است از ۱۸دی‌ماه امسال در معابر تهران آغاز شد. در مدتی که از اجرای «طرح۱۰» گذشته است ، ۹۳هزار موتورسیکلتی که مرتکب تخلف شده بودند، توسط همکاران من مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اجرای «طرح۱۰» با جدیت ادامه دارد، افزود: حدود پنج‌هزار موتورسیکلت نیز در اجرای این طرح که تخلفات حادثه‌ساز انجام داده بودند به پارکینگ منتقل شدند. دلیل توقیف این موتورسیکلت‌ها ارتکاب تخلفاتی چون عبور از محل ممنوع، تردد خلاف جهت، عبور از خطوط ویژه و مخدوشی پلاک بوده است.

به‌گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ حدود ۷هزار موتورسیکلت نیز در طرح توقیف ساعتی حضور داشتند و مورد آموزش و توجیه قرار گرفتند تا دیگر دست‌به تخلف نزنند.

سرهنگ احسان مومنی همچنین بیان کرد: در بحث توقیفات ساعتی، موتورسیکلت دیگر به پارکینگ منتقل نمی‌شود، بلکه محل‌هایی را در کنار خطوط ویژه پیش‌بینی کرده‌ایم که این موتورسیکلت‌ها حداقل یک و حداکثر ۳ساعت در کنار این معابر متوقف شوند.

وی گفت: در ادامه اجرای «طرح۱۰» بحث موتوریار را داریم که موتورسوران متخلف در کنار همکاران من مستقر شده و بعد از یک آموزش ۱۰دقیقه ای خود راکب همکار پلیس می‌شود و در بحث روان‌سازی ترافیک و برخورد با دیگر تخلفات دیگر موتورسواران به پلیس کمک می‌کند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه تاکید کرد: اقدام بعدی پلیس راهور آشکارسازی است که بر اصل خوب دیدن است؛ موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند به دلیل کوچکی خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شوند و خودروها با آنها برخورد می‌کنند، بنابراین آشکارسازی موتورسیکلت‌ها مهم است که برچسب‌هایی به همین منظور تهیه شده است و در قسمت عقب و جلو وصل می‌شود. کسانی که در بحث توقیفات ساعتی و طرح موتوریار بوده‌اند این آشکارسازی نیز برای آنها انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =