ماکان جدید

کمپانی پورشه قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی، ماکان جدید را به‌بازار عرضه کند. قیمت این کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت لوکس الکتریکی در زادگاهش ۸۴ هزار و ۱۰۰ دلار برای نسخه ۴ و ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ یورو برای نسخه توربو خواهد بود.

ماکان، مدل نام‌آشنای پورشه در بازار بلندقامتان است و لوکس‌ترین نمونه یک کراس‌اوور جمع‌وجور در بازار جهانی محسوب می‌شود. این خودرو که در کلاس اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری قرار می‌گیرد، از فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی تا به‌امروز روی خط‌تولید این خودروساز اشتوتگارتی قرار دارد. ماکان سال ۲۰۱۶ توسط طراحان کمپانی پورشه به‌روزرسانی شد. اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی نیز طراحان این خودروساز صاحب‌نام اشتوتگارتی بار دیگر چهره این کراس‌اوور را دستخوش تغییرات اساسی قرار دادند. کمپانی پورشه ۲۵ ژانویه سال جاری میلادی (سه روز قبل) نسل دوم محبوب‌ترین کراس‌اوور خود را معرفی کرد.

بررسی کوتاه عملکرد ماکان

پورشه ماکان را باید کراس‌اوور موفق و محبوب بازارهای جهانی، به‌ویژه بازار ایالات‌متحده دانست. با نگاهی به‌آمار فروش این بلندقامت جسور پورشه، می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد که به‌دلیل طراحی فوق‌العاده، عملکرد بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برخورداری از یک پیشرانه قدرتمند، این خودرو توانسته همچنان مشتریان خود را راضی نگه دارد. بر این اساس از ماه می سال ۲۰۱۴ تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، کمپانی پورشه توانسته ۱۹۸ هزار و ۸۷۸ دستگاه ماکان را به‌فروش برساند.

نکته مهم و جالب در این زمینه این‌که پورشه توانسته در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۳ میلادی، پرفروش‌ترین سال را برای ماکان رقم بزند. از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه از این کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت لاکچری به‌فروش رسیده است. این محبوبیت سبب شد ماکان یک هدف استراتژیک برای پورشه به‌حساب آید و بتواند به‌بازار الکتریکی‌ها نیز نفوذ کند.

ماکان جدید؛ خودرو ‌تمام‌برقی فانتزی

طراحی فانتزی خارجی

محصولات کمپانی پورشه به‌استفاده از خطوط نرم و سطوح سیال معروف هستند که این ویژگی در سوپراسپرت محبوب این کمپانی صاحب‌نام اشتوتگارتی یعنی ۹۱۱ به‌اوج خود رسیده است. ماکان نسل دوم با حفظ سبک طراحی پورشه، همچنان با یک استایل لوکس ‌و مدرن به‌بازار خواهد آمد. درواقع این خودرو در نسل دوم با رشد ابعادی مواجه شده که در نتیجه فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اوور جسور به‌ترتیب ۲۸۹۳، ۴۷۸۴، ۱۹۳۸ و ۱۶۲۲ میلی‌متر است.

این خودرو نسبت به‌نسل اول، با رشد نسبتا چشمگیری مواجه شده تا فضای راحت و جادارتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. از نظر طراحی، با نگاهی به‌پروفیل بدنه ماکان جدید، شاهد یک کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت لوکس با وقار و جذاب هستیم.

استفاده از خطوط نرم و سطوح سیال با انحنای نسبتا زیاد در بخش گلگیرهای جلو و عقب، در کنار استفاده از رینگ‌های ۲۲ اینچی، حس و حال جسورانه‌ای به‌ماکان می‌بخشد. برخلاف نسل اول، در نسل دوم شاهد توجه بیشتری به‌جزئیات هستیم. در این خودرو ستون C با زاویه بیشتری نسبت به‌بدنه قرار گرفته که حجم خاصی در بخش عقب به‌وجود آورده است. این حجم ایجادشده با پوزه نسبتا کشیده و اورهنگ‌های نسبتا بلند، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌این خودرو بخشیده است.

نمای جلو این خودرو، مشابه کانسپت Mission E-Cross Turismo بوده؛ با این تفاوت که ارتفاع بیشتری به‌خود گرفته تا حس بلندقامت بودنش را به‌رخ بکشد. طراحان پورشه در مسیر ترند روز طراحی صنعت‌خودرو پیش رفته‌اند و به‌این منظور، چراغ‌های دوبل زیبایی را برای این کراس‌اوور طراحی کرده‌اند. چراغ‌های مربع‌شکل کشیده که با گرافیک LED های چهارگانه همراه است، در بالاترین قسمت دماغه قرار گرفته است.

ماکان جدید؛ خودرو ‌تمام‌برقی فانتزی

در قسمت زیرین این بخش، چراغ‌های اصلی به‌شکل مربع وجود دارد که با ورودی‌های هوا درون سپر، چهره اسپرت‌تر و مدرن‌تری از یک پورشه را به‌نمایش می‌گذارند. خطوط تیز روی کاپوت و حجم خاصی که روی گلگیرهای جلو به وجود آمده نیز سبب شده است چهره دینامیک‌تر و اسپرت‌تری از ماکان به‌نمایش گذاشته شود. در نمای عقب نیز همچنان از چراغ‌های باریک به‌سبک پورشه استفاده شده که به‌کمک LED هایی باکیفیت بالا ، با ظرافت طراحی شده‌اند.

با وجود یک حجم بسیار صریح و انحناهای بیشتر، شاهد یک کراس‌اوور فوق مدرن و لوکس از پورشه هستیم. طراحی دستگیره‌های نسل جدید پورشه (که مقاومت در برابر عبور هوا روی بدنه را به‌کمترین میزان خود می‌رساند)، متحرک‌سازی و فعال‌سازی دریچه‌های ورودی هوا درون سپر جلو و یک اسپویلر فعال نسل جدید پورشه روی درِ صندوق‌عقب سبب شده است ضریب درگ در این کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت لوکس به ۰.۲۵ برسد. این عدد برای چنین خودرویی در این کلاس، بی‌نظیر است.

ماکان جدید؛ خودرو ‌تمام‌برقی فانتزی

طراحی هوشمندانه داخلی با تاکید بر ویژگی‌های لوکس و مدرن

در زمان باز کردن درهای ماکان نسل دوم، نخستین چیزی که ذهن ببینده را به‌خود مشغول می‌کند، طراحی مشابه سدان فست‌بک لوکس پورشه یعنی پانامراست. بر این اساس طراحی داشبورد نسل جدید، تخت، ساده و مینیمال است.

همچنین استفاده از باکیفیت‌ترین متریال سبب شده است فضای داخلی ماکان بسیار مشابه محصولات لوکس پورشه باشد. در کابین این خودرو یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی منحنی افقی برای کلاستر، یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی افقی بزرگ در بخش میانی داشبورد برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی دیگر برای سرنشین جلو (در کنار یک نمایشگر ۸ اینچی در کنسول شناور جهت تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع) مشاهده می‌شود.

وجود این نمایشگرها سبب شده است فضای داخلی ماکان کاملا هوشمند و مدرن باشد. بر این اساس ۸۷ اینچ نمایشگر در کابین ماکان جدید به‌کار رفته است.

طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای میانی در زیر نمایشگر سیستم اطلاعات-سرگرمی برای تهویه‌مطبوع نیز بسیار مشابه تایکان بوده که با دریچه‌های مربع‌شکل طرفین برای سیستم تهویه‌مطبوع، هارمونی جالب توجهی دارد. در فضای داخلی ماکان، وجود دو رنگ تیره و روشن (که یک کنتراست عالی در طراحی داخلی پورشه به‌وجود آورده)، استفاده از چرم ناپا، دوخت مرغوب و پلاستیک نرم، کابین بسیار لوکسی را پدید آورده است.

همچنین نورپردازی منحصربه‌فرد به‌سبک پورشه با سقف بزرگ پانورامیک، فضای داخلی این خودرو را بسیار جذاب و دلنشین جلوه می‌دهد. غربیلک‌فرمان اسپرت پورشه، دکمه روتاری روی غربیلک‌فرمان به‌همراه صندلی‌های نسل جدید اسپرت و راحت پورشه، به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در زمان رانندگی در نظر گرفته شده است.
نکته دیگر در فضای داخلی ماکان جدید استفاده از ساعت آنالوگ کروی‌شکل در بالاترین بخش داشبورد است.

ماکان جدید؛ خودرو ‌تمام‌برقی فانتزی

قلبی که بی‌صدا می‌تپد!

مهندسان کمپانی پورشه با توجه به‌استراتژی تیم مارکتینگ در زمینه رسیدن به‌سود بیشتر و جایگاه بالاتر پورشه در بازار الکتریکی‌ها، تصمیم گرفتند پس از تایکان، ماکان دومین محصول تمام‌الکتریکی این کمپانی صاحب‌نام آلمانی باشد. بر این اساس ماکان جدید در دو نسخه ماکان ۴ و ماکان توربو به‌بازار عرضه خواهد شد. هر دو نسخه، یک کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت لوکس الکتریکی بوده که دارای دو موتور الکتریکی پرتوان سنکرون با مغناطیس دائم و سیستم خنک‌کننده آب-هوا خنک هستند.

بر این اساس، یک موتور الکتریکی در محور عقب و موتور دیگر در محور جلو تعبیه شده است. در نسخه ماکان ۴ حداکثر قدرت به ۴۰۸ اسب‌بخار می‌رسد. در نسخه توربو نیز حداکثر قدرت به ۶۳۹ اسب‌بخار و در صورت حداکثر بوست، خروجی موتور الکتریکی به ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور آن به ۱۱۳۰ نیوتون‌متر می‌رسد. این خودرو در نسخه ماکان ۴ تنها ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت ایستاده به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. این درحالی است که نسخه توربو، حالت سکون تا رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت را ظرف ۳.۲ ثانیه طی می‌کند.

حداکثر سرعت رسمی ماکان جدید ۲۶۰ کیلومتر برساعت است. جالب است بدانید که پک باتری لیتیوم-یونی ماکان جدید برای تامین چنین نیروی حرکتی، یک باتری ۱۰۰ کیلووات-ساعتی برای نسخه توربو و یک پک باتری ۹۵ کیلووات-ساعتی در نسخه ۴ است. از آن‌جا که شتاب اولیه و حداکثر سرعت نسخه توربو بهتر است، حداکثر بازه پیمایش با یک بار شارژ در این نسخه از ماکان ۵۹۱ کیلومتر و در نسخه ۴، ۶۱۳ کیلومتر است. هر دو نسخه تنها ۲۱ دقیقه زمان نیاز دارند که با شارژر سریع DC ظرفیت باتری‌شان از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.

ماکان جدید؛ خودرو ‌تمام‌برقی فانتزی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماکان جدید

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماکان جدید می‌توان به‌سیستم فوق هوشمند آیرودینامیکی اشاره کرد که براساس آن، اسپویلر فعال در سرعت‌های‌ ۸۰ تا ۱۶۰ کیلومتر برساعت، چهار بار باز و بسته می‌شود تا بتواند ضریب درگ را بهبود بخشیده و میزان نیروی مقاوم حرکت هوا روی بدنه را کاهش دهد. دریچه‌های فعال جلو نیز در این سرعت فعال می‌شوند تا میزان هوای لازم با هدف خنک‌کاری سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی را فراهم کنند.

از نظر ایمنی، ماکان جدید به فهرست بلندبالایی از امکانات روز ایمنی از جمله سیستم‌های کروزکنترل هوشمند، ترمز اضطراری خودکار، سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی در اتوبان، سیستم پیشرفته اتوپارک، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده، هداپ دیسپلی نسل جدید با قابلیت نمایش سه بعدی، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم فوق پیشرفته هشدار خواب‌آلودگی، سیستم تهویه‌مطبوع سه‌گانه هوشمند با تنظیم دریچه‌ها به‌کمک مکانیزم مکاترونیکی به‌همراه ساختار یونیزاسیون، ۱۰ ایربگ، تنظیم غربیلک‌فرمان در پنج حالت، سیستم فوق پیشرفته مدیریت گشتاور سرچرخ‌ها برای بهینه‌سازی نیروی الکتریکی، سیستم هشدار باز شدن درها و... مجهز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

آخرین اخبار