امداد خودرو تقلبی

چندی پیش خودرویی در محور زنجان - تبریز به‌دلیل ترکیدگی لاستیک از مسیر اصلی منحرف شده و پس از برخورد با چند وسیله نقلیه‌دیگر وسط جاده متوقف شد. شاید این خبر در نگاه اول یک حادثه ناگهانی جلوه کند، اما عمق فاجعه اینجاست که طبق گفته راننده خودرو، قبل از بروز این حادثه، وی برای رفع مشکل لاستیک خودرویش از یک امداد خودرو متفرقه کمک گرفته بود.

مسئولان بارها نسبت‌به عواقب استفاده از خدمات امدادخودروهای متفرقه هشدار داده‌اند زیرا این امر می‌تواند تبعات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. خودروهای امدادرسان‌ باید در قالب یکی از شرکت‌های مجاز فعالیت کنند و دارای تجهیزات کامل باشند و مهم‌تر آنکه فرد امدادگر، آموزش‌های لازم را دیده باشد. البته راهکارهایی برای شناسایی امدادخودروهای مجاز و تقلبی وجود دارد.

خرابی‌های کوچک، دستمزدهای کلان

رئیس اتحادیه اتوسرویس و امدادخودرو تهران در این باره گفت: برخی امدادگران غیرمجاز با دستکاری خودروهای پارک‌شده، اقدام به از کار انداختن خودرو می‌کنند، پس از این اقدام به‌عنوان امدادخودرو گذری به ساده‌ترین روش، اقدام به تعمیر خودرو کرده و دستمزدهای کلان از مالک این خودروها دریافت می‌کنند. همچنین این کلاهبرداران با وجود کوچک‌ترین ایراد در خودرو، به بهانه اینکه خودرو نیازمند تعمیرات اساسی است، موتور خودرو را پیاده کرده و مبالغ بسیار زیادی از صاحب خودرو دریافت می‌کنند. به‌گفته رئیس اتحادیه اتوسرویس، کارواش، پارکینگ و امدادخودرو تهران، حجم کلاهبرداری‌ها در حوزه امداد خودروها بسیار زیاد است.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در این زمینه گفت: جرثقیل‌هایی به شکل نیسان اقدام به برخی عملیات متقلبانه می‌کنند؛ به این صورت که مالکان خودروهای معیوب را مجاب می‌کنند که به تعمیرگاه مراجعه کند.

به‌گفته سردار لطفی این تعمیرگاه‌ها مجاز و دارای شرایط مناسب نیستند و حتی اگر این خودروها مشکل جزئی هم داشته باشند با خرج‌تراشی‌های کلان، هزینه سنگینی را روی دست مالک می‌گذارند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه گفت: شهروندان از امدادگران مجاز کمک بگیرند و اگر با این شگردهای متقلبانه مواجه شدند با ۱۱۰ تماس بگیرند. پلیس راهور هم تاکید داشته برای ساماندهی امدادگران متقلب، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. یکی از شگردهای امدادگران خودرو این است که به مالکان بابت خرابی خودروشان هشدار می‌دهند و خودرو را به سمت تعمیرگاه موردنظرشان هدایت می‌کنند.

در این زمینه برخی مسئولان، هشدارهایی را هم در زمینه برخی سایت‌های امداد خودرو متفرقه مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند برخی افراد با راه‌اندازی سایت‌هایی به‌نام امدادخودرو و با خرید یک لینک و تبلیغ، سایت‌های خود را ارتقا می‌دهند و در صفحه اول یا حتی در ردیف‌های اول گوگل قرار می‌دهند که این افراد، سودجو هستند. آنها برای ارتقای سایت خود مبالغ هنگفتی را می‌پردازند که همان مبالغ و حتی چندبرابر آن را از افرادی که به امدادگر نیاز دارند، اخذ می کنند.

کاهش ٦٠درصدی شکایات مردمی از امدادخودروها

سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره شناسایی و ساماندهی امدادرسان‌های دارای مجوز گفت: درسال گذشته به‌رغم اینکه تکلیف قانونی نداشتیم با حمایت مرجع محترم قضایی به ویژه دادسرای امور راهور، در زمینه برخورد با امداد خودروهای غیرمجاز توانستیم طرح ساماندهی این خودروها را اجرایی کنیم.

در این زمینه افرادی که مجاز بودند و آموزش‌های لازم را نزد پلیس دیده بودند و همچنین وسیله‌نقلیه مناسب داشتند، در قالب شرکت‌های خودروهای امدادی ساماندهی شدند و با بقیه افرادی که در این قالب نبودند برخورد لازم انجام شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: بیش‌از ٤٠٠ دستگاه از خودروهای امدادی غیرمجاز تقلبی به پارکینگ منتقل شدند. ما با جدیت برخورد می‌کنیم. از کسانی که می‌خواستند به شکل قانونی در این حوزه فعال باشند، دعوت کردیم و افرادی را هم که در این جمع نبودند، ملزم کردیم از حالت خودرو امدادی خارج و به حالت باربری درآمده و فقط در حوزه باربری فعالیت کنند.

سرهنگ رازقی در ادامه گفت: اکنون فقط شرکت‌های مجاز از لحاظ ایمنی که در سطح شهر تهران فعالیت کنند از لحاظ ایمنی مورد تایید پلیس راهور تهران بزرگ هستند که البته با اتحادیه مربوطه نیز هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفته است. وی افزود: شهروندان به وسیله بارکدخوان، می‌توانند ببینند این خودروها دارای تجهیزات ایمنی مناسب هستند و امدادگرها آموزش‌های لازم را در خصوص امدادگری دیده‌اند و در سطح شهر مشغول فعالیت هستند یا نه.

معاون عملیات پلیس راهور تهران تاکید کرد: خودروهای امدادی‌ موردتایید پلیس هستند که روی شیشه جلو برچسب ویژه دارند که رمزینه یا همان کیوآرکد مخصوص است و همه مردم با موبایل شخصی خود می‌توانند با نرم‌افزارهای مخصوص، این رمزینه را اسکن کرده و به سامانه مربوطه متصل ‌شوند. اگر این خودرو و راننده مجاز باشند تصویر و مجوز و حتی نام راننده نمایش داده خواهد شد.

وی افزود: سامانه مربوطه توسط پلیس هم تحت‌نظارت است و همه این ناوگان موقعیت‌یاب دارند و راننده و تجهیزات آنان موردتایید پلیس است و نظارت بر آنها توسط سامانه‌ها صورت می‌گیرد.

ناگفته نماند پس از اجرای طرح ساماندهی خودروهای امدادی توسط پلیس راهور تهران بزرگ، کاهش ٦٠درصدی شکایات مردمی از امداد خودروها را شاهد بوده‌ایم. سرهنگ رازقی در پایان تاکید کرد: شهروندان مطمئن باشند که پلیس با جدیت امداد خودروهای غیرمجاز را جمع‌آوری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =