کد خبر: 248093
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
انواع گواهینامه موتورسیکلت

تفاوت عمده ایجادشده در آیین‌نامه جدید این است که گواهینامه از دو نوع به‌چهار نوع مختلف و شرط سنی از ۱۸ به ۱۶ سال و محوریت از حجم موتور به‌نسبت توان به‌جرم تغییر کرده است.

با توکل بر خداوند، همت مسئولین کشور و چهار سال پیگیری مستمر، نهایتا آیین‌نامه صدور گواهینامه انواع موتورسیکلت در مورخه ۱۵/۰۹/۱۵ در هیات‌دولت تصویب و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ابلاغ شد و از یک سال پس از ابلاغ قابل اجرا خواهد بود. تصویب این مصوبه را به‌جامعه موتورسیکلت‌سوار و صنعت موتورسیکلت کشور تبریک می‌گوییم.

آیین‌نامه جدید کاملا منطبق با آیین‌نامه گواهینامه اتحادیه‌اروپا و با محوریت منطبق‌سازی مهارت و سن متقاضی و یا دارنده گواهینامه با نوع موتورسیکلت به‌جهت افزایش ایمنی و کاهش ریسک تصادفات راکب است.

خبرهای خوب برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت در کشور!

همچنین تصویب آیین‌نامه جدید در راستای ترویج استفاده از موتورسیکلت به‌جای خودروهای تک‌سرنشین و دو سرنشین، کاهش ترافیک و معضلات جای پارک خودرو، تسهیل در آزمون‌های نظری و عملی گواهینامه (به‌خصوص متقاضیان گواهینامه محصولات اسکوتر) و همچنین منطبق‌سازی صنعت موتورسیکلت ایران با صنعت موتورسیکلت جهان صورت گرفت.

همان‌طور که می‌دانید درحال حاضر متقاضیان با سن ۱۸ سال تمام و پس از انجام آزمون‌های نظری و عملی، گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت را دریافت می‌کنند و می‌توانند با موتورسیکلت‌هایی تا حجم ۲۰۰ سی‌سی و پس از گذشت ۳ سال از دریافت گواهینامه و یا داشتن ۲۳ سال تمام، با موتورسیکلت‌های بالای ۲۰۰ سی‌سی رانندگی کنند.

اما تفاوت عمده ایجادشده در آیین‌نامه جدید این است که گواهینامه از دو نوع به‌چهار نوع مختلف و شرط سنی از ۱۸ به ۱۶ سال و محوریت از حجم موتور به‌نسبت توان به‌جرم تغییر کرده است.

در گواهینامه نوع اول به‌نام الف-م (که حرف میم، مخفف MOPED یا همان موتور گازی است) متقاضی گواهینامه با سن ۱۶ سال تمام، مجاز به‌راندن موتورسیکلت‌هایی است که سرعت آن‌ها از ۴۵ کیلومتر و حجم موتورشان از ۵۰ سی‌سی و یا موتورسیکلت‌های برقی که سرعت آن‌ها از ۴۵ کیلومتر و توان آن‌ها از ۴ کیلووات تجاوز نمی‌کند.

در گواهینامه نوع دوم که با عنوان الف-۱ شناخته می‌شود، متقاضی گواهینامه با سن ۱۶ سال تمام، مجاز به‌راندن موتورسیکلت‌های دو و یا سه چرخ، با و یا بدون ساید کار است که حجم موتور آن‌ها از ۱۲۵ سی‌سی و نسبت توان به جرم آن‌ها از یک دهم تجاوز نکند.

در گواهینامه نوع سوم که الف-۲ نام دارد، متقاضی گواهینامه با سن ۱۸ سال تمام، مجاز به‌راندن موتورسیکلت‌هایی است که توان آن‌ها از ۳۵ کیلووات و نسبت توان به جرم آن‌ها از دو دهم تجاوز نکند.

در گواهینامه نوع چهارم که با عنوان الف شناخته می‌شود، متقاضی گواهینامه با سن ۲۱ سال تمام و یا سپری شدن ۲ سال از دریافت گواهینامه الف-۲، مجاز به‌راندن سایر موتورسیکلت‌ها خواهد بود.

در تمام این چهار نوع گواهینامه، قبول شدن در آزمون‌های نظری و مهارت عملی رانندگی با موتورسیکلت و ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی، الزامی است.

امیدواریم پلیس محترم راهور، شرایطی را فراهم کند که متقاضی از ۶ ماه قبل از رسیدن به‌شرایط سنی اخذ گواهینامه، بتواند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت ثبت‌نام کرده و آزمون‌های نظری و عملی را پشت سر بگذارد تا به‌محض رسیدن به سن شرط گواهینامه، گواهینامه این دسته از متقاضیان صادر شود؛ چراکه متقاضیان ۱۶ تا ۱۸ ساله، اکثرا محصل‌هایی هستند که شاید در زمان رسیدن به‌سن دریافت گواهینامه، در حال گذراندن امتحانات و یا آماده شدن برای آزمون کنکور باشند که این امر، به‌همراه در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی (قرار گرفتن در فصل‌های بسیار سرد و یا بسیار گرم سال) سبب می‌شود گذراندن کلاس‌های آموزشی عملی برای این دسته از متقاضیان دشوار باشد.

درضمن چنانچه ضوابط معادل سازی گواهینامه خودرو به‌گواهینامه موتورسیکلت نوع الف-م مورد قبول واقع شود، بسیاری از متقاضیان که دارنده خودرو و گواهینامه خودرو هستند، بدون نیاز به‌سپری کردن مراحل اخذ گواهینامه موتورسیکلت و یا با انجام آزمون‌های ساده، می‌توانند موتورسیکلت‌های ۵۰ سی سی و یا برقی را با خودرو خود برای سفرهای کوتاه شهری جایگزین کنند.

با وجود این ضوابط، قطعا شاهد رونق استفاده از موتورسیکلت برقی و جایگزینی این وسیله‌نقلیه با خودروهای تک‌سرنشین خواهیم بود.

امید است از این پس نیز این‌گونه تغییرات و به‌روزرسانی‌ها در تمامی عرصه‌ها و قوانین واردات، تولید و استفاده از موتورسیکلت شکل بگیرد تا همواره شاهد ارتقای فرهنگ استفاده از موتورسیکلت و ایفای نقش کلیدی این وسیله در حمل و نقل درون‌شهری باشیم.

در پایان باید از دبیر کمیسیون زیربنایی هیات دولت، دفتر حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور، دفتر تخصصی خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، معاونت فنی و مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا تشکر ویژه‌ای داشت که در تنظیم و تصویب این آیین‌نامه تلاش بسیاری انجام دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =