لاماری ایما هیبرید

به جرات باکیفیت‌ترین و بهترین گزینه‌ حاضر در بازه قیمتی یک میلیارد و 450 میلیون تومان در ایران، جیلی آزکارا است. البته این مبلغ علی‌الحساب بوده و این خودرو طی 60 روز تحویل داده می‌شود.

اواخر سال ۱۳۹۹ بود که شرکت آرین پارس موتور (که سابقه‌ واردات محصولات میتسوبیشی و دی‌اس را در کارنامه خود دارد) یک کراس‌اوور اسپرت از زیرمجموعه کمپانی دانگ‌فنگ یعنی فورتینگ T۵ Evo را به‌سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو نخستین محصول مونتاژی آرین پارس موتور است که با نام لاماری ایما شناخته می‌شود. چندی پیش بود که این شرکت خودروساز، نسخه هیبریدی لاماری را با نام ایما HEV (هیبرید) معرفی کرد. روز دوشنبه بود که شرکت آرین پارس موتور تست درایو لاماری ایما هیبرید را در پیست آزادی برای اصحاب رسانه برگزار کرد. این کراس‌اوور اسپرت توسط «دنیای خودرو» نیز تست شد که در ادامه به‌بررسی فنی این خودرو می‌پردازیم.

طراحی لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما هیبرید از نظر ظاهر، مشابه لاماری ایما بنزینی است؛ با این تفاوت که این کراس‌اوور اسپرت از تغییرات ظاهری اندکی برخوردار است. در نمای جانبی یا پروفیل این خودرو، شاهد همان خط نسبتا تیز شانه در کنار سطوح منحنی هستیم که با در نظر گرفتن پوزه نسبتا کشیده و زاویه‌ بیشتر ستون C، کاراکتر نافذ و اسپرتی از این کراس‌اوور جذاب به‌نمایش گذاشته می‌شود.

 لاماری ایما هیبرید؛ کراس‌اوور اسپرت پاک

همچنین وجود رینگ‌های ۱۹ اینچی پنج پره آیرودینامیکی مزین به‌رنگ مشکی و قرمز، هیجان را در این نما افزایش می‌دهد. چهره ایما هیبریدی از نظر طراحی نسبت به‌نسخه بنزینی تغییراتی را تجربه کرده‌ که این تغییرات به‌بازطراحی کامل سپر جلو و اضافه شدن خط کروم روی سپر محدود شده است.

به‌بیان دیگر سپر جلو در لاماری هیبرید از گوشه‌های تیزی برخوردار است که این گوشه‌ها مزین به‌کروم ضخیم شده است. ورودی هوای عریض، اضافه شدن لیپ زیر سپر جلو و چراغ‌های مزین به‌زنون و LED، چهره تهاجمی از این کراس‌اوور به‌نمایش می‌گذارند.

در نمای عقب لاماری ایما هیبرید، یک تغییر اساسی در طراحی سپر و مجموعه دیفیوزر و اگزوزها شکل گرفته است. بر این اساس سپر عقب با یک طرح ورودی هوای عمودی همراه شده تا با مجموعه چهار اگزوز خروجی کروی‌شکل و دیفیوزر میانی (که شکل حجیم‌‎تری به‌خود گرفته) چاشنی اسپرت این کراس‌اوور، دوچندان شود.

فضای داخلی اسپرت و مدرن

در کابین لاماری ایما هیبرید شاهد طراحی مشابه کیا استینگر هستیم؛ با این تفاوت که اضافه شدن رنگ سبز فسفری به‌تریم داخلی و تغییرات طراحی در صندلی‌ها (که مشابه محصولات اسپرت مرسدس‌بنز از جمله CLA است)، فضای داخلی این خودرو را اسپرت‌تر جلوه می‌دهد.

در داخل کابین این خودرو، یک نمایشگر یکپارچه که دارای دو بخش برای کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی است با تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی را کاملا مدرن جلوه می‌دهند.

طراحی صندلی اسپرت، دسته‌دنده کریستالی کوچک و فرمان دی-کات به‌همراه دریچه‌های کروی‌شکل، چاشنی هیجان در زمان رانندگی با این خودرو را بیشتر می‌کنند. همچنین طراحی دسته‌دنده کوچک کریستالی نیز از جمله ویژگی‌های دیگر کابین این خودرو است.

استفاده از دکوراتیو طرح فیبرکربن برای داشبورد و استفاده از چرم مصنوعی با دوخت سبز فسفری برای رودری‌ها، سبب شده است فضای داخلی این خودرو کاملا اسپرت و هیجان‌انگیز باشد.

طراحی سقف پانوراما نیز به‌جذاب‌تر شدن فضای داخلی کمک بسزایی کرده است. نکته بسیار مهم در زمان قرارگیری در پشت فرمان لاماری ایما هیبرید، عایق‌بندی بسیار عالی فضای داخلی این خودرو است.

بر این اساس عایق‌بندی به‌شکلی انجام شده که کمترین میزان صدا و ارتعاش به‌داخل کابین راه می‌یابد. نکته مثبت دیگر، استفاده از متریال باکیفیت و نرم در کابین است که نسبت به لاماری ایما بنزینی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. البته لاماری ایما هیبریدی نیز مشابه نسخه بنزینی، فاقد حالت تیپ‌ترونیک است.

 لاماری ایما هیبرید؛ کراس‌اوور اسپرت پاک
هنگام تست این خودرو با سرعت 95 کیلومتر برساعت، گردش در پیچ‌ها و عدم‌استفاده از ترمز، بخش عقب خودرو تمایل به‌خارج شدن از پیچ داشت؛ اما با ورود سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی به مدار، تعادل خودرو به‌خوبی حفظ شده و این سیستم‌ها از واژگون شدن یا از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری می‌کنند.

پیشرانه‌ای که قدرتمندتر شده است

لاماری ایما HEV (مخفف عبارت انگلیسی Hybrid Electric Vehicle) مجهز به‌یک پیشرانه هیبرید است. به‌عبارت دیگر لاماری ایمای هیبرید از یک پیشرانه احتراق‌داخلی و یک موتور الکتریکی بهره می‌گیرد. لاماری ایمای هیبریدی مشابه یک خودرو تمام هیبریدی نیست؛ بلکه همچنان نیروی لازم جهت حرکت، از پیشرانه‌ احتراق‌داخلی بنزینی تامین می‌شود.

این خودرو همچنان موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بنزینی را در بطن خود دارد. هرچند که پیشرانه بنزینی هم از این موتور برخوردار است، اما موتور بنزینی مدل هیبرید با کد CT-E شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن فناوری حاکم بر این موتور درون‌سوز و نصب موتور الکتریکی از نوع PMSM این پیشرانه می‌تواند در بهترین حالت ۱۷۴ اسب‌بخار توان خروجی و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این نیرو و گشتاور تولیدی به‌کمک گیربکس e-CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور الکتریکی نصب‌شده در لاماری ایمای هیبرید دارای دورموتور ۱۶ هزار آرپی‌ام است. به‌خاطر نوع قرارگیری موتور الکتریکی با موتور بنزینی که به‌صورت سری است، در زمان شتاب‌گیری اولیه و شیب‌روی‌های نسبتا تیز، این موتور وارد مدار شده و پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

در زمان تست رانندگی در پیست آزادی، این خودرو شتاب نسبتا خوبی را از حالت سکون تا سرعت ۶۵ کیلومتر برساعت در اختیار راننده قرار داد. اگر قصد داشته باشید پدال گاز را تا انتها فشار دهید، تمام توان موتور الکتریکی برای شتاب‌گیری صرف می‌شود و در این حالت، شتاب فوق‌العاده‌ای را از حالت سکون تا سرعت ۶۵ کیلومتر برساعت تجربه می‌کنید.

 لاماری ایما هیبرید؛ کراس‌اوور اسپرت پاک

این شتاب با کمک باتری موتور PMSM امکان‌پذیر شده که یک باتری لیتیوم-یونی ۲.۰۷ کیلووات-ساعتی است. این باتری می‌تواند نیروی لازم را برای شتاب‌گیری با موتور الکتریکی در اختیار راننده قرار دهد. در زمان تست رانندگی لاماری ایمای هیبرید و هنگام استفاده از حالت اکو، خودرو به‌بالاترین میزان بهینه‌سازی انرژی رسیده و سواری نرم و آرامی به‌شما هدیه می‌کند. در زمان استفاده از حالت نرمال، نیروی بیشتری به‌چرخ‌های جلو رسیده و در نهایت سرعت خالی شدن انرژی الکتریکی بیشتر می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست؛ زیرا موتور الکتریکی به‌صورت دائم با موتور بنزینی در ارتباط بوده و سریعا شارژ می‌شود.

گیربکس CVT این خودرو با یک ژنراتور کوپل شده که می‌تواند به‌صورت مستقیم قدرت را از موتور الکتریکی و همین‌طور پیشرانه بنزینی به‌چرخ‌ها منتقل کند. همچنین شتاب این خودرو نسبت به‌نسخه بنزینی بهبود یافته است. درعین حال به‌دلیل استفاده از ساختار هیبرید، میزان استهلاک و خرابی این خودرو به‌شدت کاهش یافته و هزینه نگهداری سنگینی به‌مالک آن تحمیل نمی‌شود.

نکته دیگر درباره لاماری ایمای هیبرید این است که ساختار هیبرید این خودرو با شرایط جوی مختلف منطبق است. این خودرو مانند محصول هیبریدی قبلی آرین موتور، یعنی میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیست که در شرایط جوی نامساعد و سرد، دچار برخی مشکلات عملکردی شود.

مساله مهم دیگر درباره تست درایو لاماری ایما هیبرید، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی این خودرو است.

هنگام تست این خودرو با سرعت ۹۵ کیلومتر برساعت، گردش در پیچ‌ها و عدم‌استفاده از ترمز، بخش عقب خودرو تمایل به‌خارج شدن از پیچ داشت؛ اما با ورود سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی به مدار، تعادل خودرو به‌خوبی حفظ شده و این سیستم‌ها از واژگون شدن یا از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری می‌کنند.

 لاماری ایما هیبرید؛ کراس‌اوور اسپرت پاک

امکانات رفاهی و ایمنی

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی لاماری ایما هیبرید می‌توان به ۸ ایربگ، سیستم کنترلی ABS، EBD، ASR، TRC، EBA، BA و HSA، کروزکنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دستیار رانندگی خودکار سطح دو، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم انحراف از مسیر، سیستم باز بودن کمربند سرنشینان، سیستم ورود بدون کلید یا کی‌لس، سیستم استارت دکمه‌ای، صندلی‌های اسپرت برقی برای راننده و سرنشین جلو، سقف پانوراما و سیستم باز شدن اتوماتیک درِ صندوق‌عقب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و... اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

در حال حاضر شرکت آرین پارس موتور قیمت قطعی و نهایی لاماری ایما هیبرید را اعلام نکرده است؛ اما گفته‌ها حاکی از آن است که با توجه به‌ارتقای سطح امکانات و تغییرات فنی، این خودرو در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان قرار خواهد گرفت. زمان عرضه لاماری ایما هیبرید نیز به‌صورت کامل مشخص نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

آخرین اخبار