آموزشگاه‌های رانندگی

سابقه آموزش رانندگی در ایران به سال ۱۳۰۸ برمی‌گردد و البته تاسیس نخستین آموزشگاه‌ها نیز در این سال انجام شد. امروزه بیش‌از دو هزار و ۲۰۰ واحد آموزشگاهی فعال در کشور وجود دارد. این تعداد واحد آموزشگاه رانندگی برای حدود ۶۰هزار سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کرده است. اما این آموزشگاه‌ها که نقش مهمی در آموزش رانندگان آینده کشور دارند، این روزها با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

چرا وضعیت کسب‌وکار آموزشگاه‌های رانندگی نابسامان است؟

به گفته فعالان این صنف، بیش‌از ۴۰درصد مربیان تعلیم رانندگی در استان تهران از کار بیکار شده یا به‌مشاغل دیگری روی آورده‌اند؛ از سویی دولت اصرار دارد مربیان متاهل و حداقل مدرک دیپلم داشته باشند، خودرو آنها با کارکرد زیر هفت سال بوده و با حق‌الزحمه ۱۵۰هزار تومان در ساعت فعالیت کنند.

مسئولان آموزشگاه‌های رانندگی می گویند این قوانین موجب شده است آموزشگاه‌های رانندگی روبه روزمرگی بیاورند و اغلب مربیان تعلیم رانندگی را هم افراد مسن و سن بالا تشکیل می‌دهند و با این قوانین و حق‌الزحمه پایین‌، اعضای اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران، عطای کار در آموزشگاه‌های رانندگی را به لقایش بخشیده و به کار در تاکسی‌های اینترنتی روی می‌آورند یا بیکار می‌شوند.

چندی پیش رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران با بیان اینکه اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران دارای ۲۷۰ عضو بوده و با هیات‌مدیره جدید که از سال ۱۴۰۰ فعال است، به کار خود ادامه می‌دهد؛ اظهار کرد: متاسفانه وضعیت کسب‌وکار این اتحادیه بسیار نابسامان و روبه‌ورشکستگی بوده و آن هم به‌ دلیل دخالت‌های برخی مدیران دولتی است. فرهاد حقیقی اضافه کرد: یکی از آیین‌نامه‌های دولت، مربوط به ضرورتِ داشتن تأهل مربیان تعلیم رانندگی است. شرط تأهل نه در قانون تجارت وجود دارد و نه نظام صنفی اما در قانون آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران یکی از شرایط جذب مربیان تعلیم رانندگی، داشتن تأهل است.

حقیقی همچنین گفت: به‌تازگی قانونی وضع شده که براساس آن، حداکثر سن مربیان تعلیم رانندگی باید ۶۵ سال باشد اما مربی که ۲۵ تا ۳۰ سال سابقه کار داشته و از کارنامه بسیار خوبی برخوردار است، با این قوانین از آموزشگاه‌ها منفک می‌شود.

وی متذکر شد: تسهیلات لازم مانند خودرو جایگزین به اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران داده نشده و لوازم خودرو را هم به سختی تهیه می‌کنیم، این در حالی است که باید خودروها را هفت‌سال یک‌بار از گردونه خارج کنیم.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران در ادامه توضیح داد: مصرف‌کننده در تمام عمر تنها یکبار تعلیم رانندگی می‌بیند و یک‌بار هم گواهینامه دریافت خواهد کرد، در حالی که نرخ‌گذاری خدمات آموزشگاه‌های رانندگی در اولویت نخست کالاها و خدمات است، بنابراین بسیار سختگیرانه رفتار می‌شود. حقیقی تشریح کرد: به‌عنوان‌مثال، ابتدای هر سال بیمه تامین اجتماعی، دستمزد و ... روند افزایشی دارد، اما اعلام نرخ خدمات ما گاه تا آبان‌ماه هم طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در صورتی که این شروط عجیب نباشد، می‌توانیم ۱۰هزار مربی تعلیم رانندگی جذب کنیم. اکثر نیروهای کار که به ما مراجعه می‌کنند، مدعی هستند مجرد بوده یا مدرک دیپلم ندارند و در صورت جذب این نفرات دچار تخلف خواهیم شد، چراکه کار جذب از فیلتر پلیس عبور می‌کند و در صورت بروز مشکل، پلیس کارت مربی تعلیم رانندگی را صادر نمی‌کند.

حقیقی بیان کرد: صدور کارت مربیگری و مدیریت برعهده پلیس است پس اگر شرایط احراز نشود کارت مربیگری و مدیریت هم صادر نخواهد شد. در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و اتاق اصناف جلسات متعددی برگزار و اصلاحات را تقدیم دولت هم کردیم، اما با مخالفت پلیس راهور مواجه شدیم.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی استان تهران افزود: مدرک دیپلم هیچ تاثیری در کیفیت آموزشی ندارد و مربیانی که ۱۵ سال سابقه کار دارند، به اجبار باید مدرک دیپلم دریافت کنند و برای مدیریت در آموزش رانندگی باید لیسانس چه رشته‌ای اخذ شود؟

آموزش رانندگی از طریق فضای مجازی؛ ساعتی ۶۰۰ هزار تومان!

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی تهران همچنین با بیان اینکه قیمت نجومی در صنف آموزشگاه‌های رانندگی کشور فقط یک شایعه است، گفت: مربیان آموزش رانندگی روزانه با افراد نابلد سروکار دارند اما قطعات، سهمیه خودرو و بنزین و لاستیک دریافت نمی‌کنند و بیمه هم نیستند.

فرهاد حقیقی افزود: رکود کاری در این صنف به‌اندازه‌ای زیاد شده که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر از مربیان و نیروهای زبده ما قطع همکاری کرده و در تاکسی‌های اینترنتی مشغول‌به کار شدند.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی تهران با بیان اینکه در کشور، سالانه ۲۰هزار کشته در اثر حوادث رانندگی داریم، اظهار کرد: آموزش موسیقی در کشور ساعتی ۵۰۰هزار تومان است؛ اما آموزش یک ساعت رانندگی در تهران که ریسک بالایی دارد و بسیار مهم است فقط ۱۵۳ هزار تومان است.

حقیقی با بیان اینکه هیچ حمایتی از مربیان آموزش رانندگی نمی‌شود، تصریح کرد: ۴۰ ساعت آموزش می‌دهیم که فقط ۲۴ساعت آن آموزش عملی رانندگی و ساعتی ۱۵۳ هزار تومان است؛ اما هزینه ۱۶ساعت بقیه ۲۸ هزار تومان و مربوط به آموزش قوانین رانندگی است. میزان ساعت آموزش رانندگی در سه سال گذشته ۴۴ ساعت بود اما به دلیل وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، پلیس متاسفانه بدون نظر کارشناسی این مدت را به ۲۴ساعت کاهش داد.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی تهران با بیان اینکه رانندگان جدید به‌دلیل کاهش ساعات آموزش رانندگی، درکی از مفهوم خطر و تابلو ندارند، گفت: کارشناس پلیس حقوق دریافت می‌کند، بنابراین این‌طور نیست که به‌خاطر درآمد بیشتر، افراد را رد کند.

حقیقی همچنین عنوان کرد: اخیرا هم‌وطنان به‌جای اینکه آژانس بگیرند، خودرو آموزشگاه را می‌گیرند؛ چون خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود. برخی مربیان هم در فضای مجازی ساعتی ۶۰۰هزارتومان بابت آموزش رانندگی می‌گیرند؛ اما متاسفانه مسئولان همکاری نمی‌کنند و گرنه ما آمادگی استخدام جدید و همچنین ارائه خدمات بهتر و قیمت کمتر را داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =