سفرهای نوروزی

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف در حال آماده‌سازی زمینه برای سفرهای نوروزی مردم هستند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

آماده‌باش ۸۷هزار نفر برای سفرهای نوروزی

رئیس‌پلیس راهور فراجا در هفتاد و نهمین کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی گفت: در طرح نوروزی ۱۴۰۲، یک هزار و ۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست دادند که در مقایسه با سال قبل از آن، این آمار افزایش ۶ درصدی داشته است. سردار سیدتیمور حسینی افزود: استان‌های فارس، سیستان‌وبلوچستان و خراسان بیشترین تصادفات و استان‌های البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات جاده‌ای را در طرح نوروزی ۱۴۰۲ ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت بالا علت ۶۴درصد تصادفات است، افزود: ۶۸درصد مصدومیت‌های تصادفات جاده‌ای به‌دلیل نبستن کمربند ایمنی سرنشینان در خودروها بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برای طرح نوروزی ۱۴۰۳ حدود ۸۷هزار نفر در حالت آماده‌باش هستند، گفت: از هموطنان درخواست می‌کنیم در جاده‌ها نکات ایمنی را رعایت و از تردد در زمان تاریکی پرهیز کنند.

این مقام انتظامی گفت: در نوروز ۱۴۰۳ مدیریت و کنترل سرعت متوسط به طور دقیق رصد و اعمال می‌شود و هیچ گذشت و اغماضی نخواهد شد و از مسافرت رانندگان مرتکب تخلفات پرخطر ممانعت می‌شود.

سردار حسینی در ادامه افزود: از وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم تمامی بیمارستان‌ها را در ایام نوروز در حالت آماده‌باش قرار دهد و حتی از بیمارستان‌های خصوصی هم درخواست کند تا آن‌ها هم آمادگی خدمات‌رسانی به مصدومان تصادفات را داشته باشند.

این مقام انتظامی از اجرایی شدن کروکی الکترونیک در تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، مردم راحت‌تر می‌توانند خسارات خود را از شرکت‌های بیمه بگیرند.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین تاکید کرد: امسال در جاده‌ها معاینه‌فنی به شدت کنترل می‌شود و اگر خودرویی برگه معاینه‌فنی نداشته باشد از تردد آن جلوگیری می‌شود.

۱۰۵۳ پایگاه راهداری در جاده‌های کشور فعال خواهد بود

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری کشور نیز اعلام کرد ۱۳۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری و ۲۳۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها فعال است که در طرح نوروزی به‌کار گرفته خواهند شد.

حمیدرضا شهرکی در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ که با حضور رئیس پلیس راهور فراجا، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان راهداری، اورژانس، جمعیت هلال‌احمر و ... برگزار شد، گفت: در طرح نوروزی ۱۴۰۳ تعداد ۱۰۵۳ پایگاه راهداری در جاده‌های کشور فعال خواهد بود. وظیفه اصلی این‌ها راهداری است اما در شرایط اضطرار به امداد و اسکان مسافران هم اقدام می‌کنند.

همچنین علاوه‌بر پایگاه‌های راهداری، تعداد هزار باب مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌ها تعبیه شده که در زمان اضطرار، امکان اسکان مسافران در این محل‌ها وجود دارد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری گفت: همچنین هشت‌هزار دستگاه خودرو سنگین و سبک و ۱۲هزار نیروی انسانی در طرح نوروزی آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.

شهرکی با بیان اینکه ۲هزار و ۷۷۹ تردد شمار در جاده‌ها وجود دارد، گفت: بنرهای اطلاع‌رسانی اسکان در جاده‌ها باید در جاهای مناسبی نصب شوند که راننده فرصت رؤیت و توقف را داشته باشد تا موجب تصادفات نشود.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری همچنین از آسفالت ۱۱۷هزار کیلومتر راه روستایی خبر داد و گفت: از پلیس درخواست می‌کنیم نظرات کارشناسی برای کاهش تصادفات در این راه‌ها را به ما ارائه دهد چراکه تصادفات رخ‌داده در محورهای روستایی نیز یکی از چالش‌های ماست.

کوتاه شدن دست دلالان و چارترکنندگان از بلیت سفرهای نوروزی

شهرهای گردشگری و توریستی کشور هم روند آماده‌سازی را برای میزبانی از مسافران نوروزی آغاز کرده‌اند و در این بین استان‌هایی چون خراسان‌رضوی، سمنان و گلستان هم پیشقدم شده‌اند.

به‌گفته حجت گنابادی‌نژاد؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی ظرفیت میزبانی این استان امسال به ۷۵۴ هزار نفر افزایش یافته است و بازه زمانی خدمت به زائران از ۱۵ اسفندماه امسال تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ و پایان تعطیلات عید فطر است.

همچنین سیدمهدی مهیایی، معاون عمرانی استاندار گلستان در جلسه ستاد تسهیلات سفر نوروزی اظهار کرد: استان گلستان با داشتن مواهب الهی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی میزبان مهمانان سفر نوروزی خواهد بود.

احسان منصورکیایی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان هم دیگر مقام مسئولی بود که درباره آمادگی سفرهای نوروزی سخن گفت.

او با بیان اینکه جاده‌های استان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی می‌شود، ادامه داد: تجهیز جاده‌های استان در دستور کار قرار دارد.

این در حالی است که هنوز پیش‌فروش بلیت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوروزی مشخص نشده است و آخرین خبری که در این باره منتشر شد، به سخنان معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه ستاد سفرهای نوروزی وزارت راه‌وشهرسازی اختصاص دارد که به جزئیاتی درباره زمان آغاز سفرهای نوروزی پرداخته بود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی نیز به اعضا و نمایندگان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه اعلام کرد: باید توزیع بلیت مسافر در تمام بخش‌های حمل‌ونقل ساماندهی و دست دلالان و چارترکنندگان از سفرهای نوروزی کوتاه شود.

همچنین برای تعیین نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل مسافر در هفته آینده جلسه‌ای برگزار و متناسب با سفرهای کوتاه، متوسط و بلند، نرخ مناسب با رعایت حال مردم و شرکت‌های حمل‌ونقلی در ایام برگزاری سفرهای نوروزی در وزارت راه‌وشهرسازی تعیین و اعلام می‌شود.

جلال مختاری، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن نیز به تازگی در خصوص قیمت بلیت و نحوه فروش بلیت قطارها گفت: قیمت بلیت قطارهای نوروزی تغییر یا افزایشی نخواهد داشت و همانند اسفندماه، نحوه فروش اینترنتی خواهد بود به طوری که در ۴ ساعت ابتدایی فروش کاملا اینترنتی و بعد از آن به صورت اینترنتی و حضوری خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

آخرین اخبار