کد خبر: 248595
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
نقاط تصادف‌خیز

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « تصادفات نوروزی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

هرسال با آغاز سفرهای نوروزی، طرح‌های‌ ویژه پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی و جانباختگان و مصدومان ناشی‌از این تصادفات اجرا می‌شوند اما متاسفانه با وجود تمام هشدارها و آماده‌باش‌ها، همچنان ایام نوروز به دلیل افزایش تعداد سفرها، از پرتصادف‌ترین‌ ایام در کشور است.

تصادفاتی که امکان جلوگیری از بیشتر آنها وجود دارد البته اگر رانندگان، از سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز کنند.

بر اساس آمارهای پلیس راهور ، نزدیک به ۷۰درصد تصادفات به همین دلایل رخ می‌دهند. البته هنوز برای جمع‌بندی آمار تلفات نوروز ۱۴۰۳ کمی زود است (تعطیلات نوروزی به‌ صورت غیر رسمی تا هفدهم فروردین ادامه دارد) اما براساس آمار اعلامی توسط رئیس پلیس راهور فراجا اعلام شد، از شروع طرح ترافیکی نوروزی ۱۴۰۳ تا دوشنبه ۱۳فروردین، ۷۴۰ نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست داده و حدود ۱۹هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

از طرفی براساس گفته‌های سردار تیمور حسینی، در ۸۳درصد تصادفات نوروزی منجر به فوت، خودروهای داخلی مقصر بودند. همچنین ۶۲درصد تصادفات نوروزی ۱۴۰۳ که منجر به فوت شده‌اند، توسط رانندگانی با خودروهای پراید و پژو رخ داده است. البته براساس گفته‌های رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، به صورت متوسط روزانه ۲۶میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳درصد کاهش داشته است که عمده این کاهش حجم تردد، شرایط نامساعد جوی در ابتدای سال بوده است.

براساس اعلام این مقام پلیس، از صد درصد تصادفات کل کشور در تعطیلات نوروز ۷۰درصد در شهرها و ۳۰درصد در جاده‌ها رخ داده اما به لحاظ شدت و تلفات حادثه، ۷۰درصد کشته‌ها مربوط به جاده‌ها و ۳۰درصد مربوط به شهرها هستند.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در ۱۰ سال اخیر (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲)، تعداد کشته‌شدگان تصادفات در تعطیلات نوروزی، به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است. به عبارتی می‌توان گفت در مجموع در ۱۰ سال اخیر، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایام نوروز با شادی سفرشان را آغاز کرده‌اند، ولی هیچ‌گاه به مقصد نرسیدند.

اما در آمارهای اعلام‌شده توسط پلیس در نوروز امسال و سال گذشته، یک نکته قابل‌توجه و تامل وجود دارد؛ استان‌های سیستان‌وبلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی را در تصادفات ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند؛ آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی‌بر اینکه جاده‌های کوهستانی، خطرناک‌ترند، همخوانی ندارد.

علت اول این موضوع، کفی بودن جاده‌های این استان‌هاست زیرا این جاده‌ها طولانی و مستقیم هستند که این امر باعث خواب آلودگی راننده می‌شود. علت دیگر، جدا نبودن لاین‌های رفت‌وبرگشت در این جاده‌هاست.

خوشبختانه استاندار تهران با اشاره به اجرای طرح خدمت‌رسانی نوروز ۱۴۰۳، از کاهشی بودن آمار تصادفات جرحی و فوتی پایتخت (۳۶ تا ۴۵ درصد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده قابل کنترل بودن تلفات و مصدومان تصادفات نوروزی باشد.

در پایان می‌توان به این نتیجه رسید که حل معضل آمار بالای فوتی‌ها و مصدوم‌شدگان تصادفات همچنان در گرو توجه به انسان، جاده و خودرو یعنی سه ضلع مثلث حادثه‌ساز در جاده‌های کشور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =