شاهین پلاس

«ME۱۶»؛ نخستین موتور ۱۶سوپاپ سایپا محسوب می‌شود که با عمق داخلی‌سازی بیش‌از ۸۰درصد تولید شده است

پروژه طراحی، ساخت و تولید انبوه پیشرانه جدید گروه خودروسازی سایپا با نام ME۱۶ به‌عنوان طرح نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲ انتخاب و معرفی شد. در هشتمین جشنواره ملی نوآور برتر ایرانی دانشگاه صنعتی شریف که همه‌ساله به‌همت مرکز فناوری این دانشگاه برگزار می‌شود، پس از ارزیابی و بررسی بیش‌از ۱۰۰ پروژه مهم صنعتی ایران در سال جاری، پروژه طراحی و ساخت موتور جدید سایپا به‌عنوان طرح نوآوری برتر ایرانی سال در ایران شناسایی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

در آیین اختتامیه این جشنواره که با حضور معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو هیات‌مدیره سایپا، رئیس هیات‌مدیره و معاونین مگاموتور، مدیر پروژه خودرو شاهین پلاس سایپا و جمع کثیری از روسای دانشگاه‌های مختلف، استادان و اعضای هیات‌های علمی، نخبگان دانشگاهی و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی برگزار شد، پروژه طراحی و ساخت موتور ME۱۶ با کسب بیشترین امتیاز لازم، به‌عنوان پروژه برتر صنایع کشور انتخاب و معرفی شد. گفتنی است خودرو شاهین‌پلاس با بهره‌گیری از موتور پیشرفته ME۱۶ به‌عنوان یکی از پروژه های اصلی گروه خودروسازی سایپا و مگاموتور مراحل پایانی خود را سپری می کند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این خودرو در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، به بازار عرضه خواهد شد.

طراحی بدنه و کابین شاهین‌پلاس

در نمای جلوی شاهین‌پلاس همچنان شاهد یک طراحی نسبتا جدی و خشن هستیم؛ چراغ‌های اصلی و جلوپنجره خودرو به‌صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌ است. بر روی کاپوت خودرو نیز چند خط برجسته وجود دارد که موجب شده است خودرو در این نما عضلانی‌تر به نظر برسد. استفاده از خطوط برجسته و حجم منفی در نمای جانبی شاهین پلاس حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

نمای عقب شاهین پلاس میزبان چراغ‌های اصلی دو تکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این خودرو القا کرده است. در سپر عقب هم شاهد یک دیفیوزر چراغ‌دار هستیم. در بخش کابین، شاهین پلاس معرفی‌شده همچنان شبیه به نسخه‌های قبلی است، اما طبق اعلام سایپا، نسخه نهایی شاهین PLUS تغییراتی در بخش تریم داخلی و داشبورد خواهد داشت. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که متریال تشکیل‌دهنده داشبورد نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده و با جنسی متفاوت و باکیفیت‌تر تولید شود.

مشخصات فنی و امکانات نسخه پلاس

بیشترین تفاوت شاهین پلاس با شاهین معمولی در بخش فنی این خودرو وجود دارد؛ قلب تپنده شاهین پلاس همان پیشرانه جدید ME۱۶ بوده که یک پیشرانه ۴سیلندر ۱۶سوپاپ خطی تنفس طبیعی است. این پیشرانه روی شاهین‌پلاس توانایی تولید ۱۱۵اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷نیوتون‌متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است.

نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز شده است و نسخه اتوماتیک آن نیز از یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE بهره خواهد برد. در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز شاهین پلاس قطعا سطح بالاتری از شاهین‌های قبلی را دارد.

در نسخه فول این خودرو سدان امکاناتی نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشه‌های دودی عقب وجود خواهد داشت.

موتور ME۱۶ در یک نگاه

ME۱۶، نخستین موتور ۱۶سوپاپ گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) نیز بهره‌مند است و مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

موتور ME۱۶ بر پایه دانش فنی داخلی و قطعات ساخت داخل با عمق داخلی‌سازی بیش‌از ۸۰درصد تولید شده است. بنا بر اعلام مهندسان سایپا، در طراحی و ساخت این پیشرانه از موتورهای اروپایی مانند EC۵ ایده گرفته و الگوبرداری شده، اما با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن لحاظ شده و قطعاتش بومی‌سازی شده است.

در موتور ME۱۶ از اجزایی مانند پمپ روغن متغیر هم استفاده شده است. به احتمال قوی این پیشرانه ۱.۶لیتری ۴سیلندر یورو۵ که گفته می‌شود قابلیت ارتقا به یورو۶ را نیز دارد، از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰نیوتون‌متر بهره خواهد برد.

داخلی‌سازی ۹۲درصدی موتور ME۱۶

تولید موتور جدید ME۱۶ سایپا، با توجه به قابلیت‌ها و تاثیر آن در محصولات سایپا، از مزایای بسیاری برای این گروه خودروسازی برخوردار خواهد بود. نخستین مزیت؛ تفاوت این موتور با سایر موتورهای موجود و مزیت‌های آن نسبت‌به موتورهای درحال تولیدی است که از فناوری قدیمی برخوردارند.

دومین مزیت مهم و استراتژیک موتور ME۱۶، قابلیت کاهش سوخت و قابلیت اخذ استاندارد یورو۶، درعین‌حال قدرت بالای آن است که در شرایط فعلی نه‌تنها برای صنعت خودرو کشور بلکه برای حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار حیاتی محسوب می‌شود. مزیت سوم این پیشرانه، خط مجهز و رباتیک تولید آن است که خطا را در فرآیند تولید به حداقل می‌رساند.

چهارمین مزیت موتور ME۱۶ که در ابتدای این مطلب هم به آن اشاره شد، رفع مشکل کمبود قوای محرکه تولیدات سایپا با ورود این موتور است. مزیت پنجم نیز در همین راستا رقم خواهد خورد. زیرا نصب این موتور روی محصولات سایپا ازجمله شاهین‌پلاس و شاهین اتوماتیک افزایش رضایت و مقبولیت مشتریان را در پی خواهد داشت.

ششمین مزیت تولید این موتور، تاثیری است که بر تیراژ تولید خودرو در گروه سایپا خواهد داشت؛ با تولید موتور جدید سایپا، تیراژ موتورسازی در این گروه خودروسازی، روزانه ۶۰۰دستگاه موتور افزایش خواهد یافت که در رشد تولید محصولات سایپا موثر خواهد بود.

مزیت هفتم پیشرانه ME۱۶، داخلی‌سازی ۹۲درصدی آن است که باعث ایجاد اشتغال در داخل و کاهش ارزبری و اتکا به خارج خواهد شد.

هشتمین مزیت این موتور، اطلاعات فنی آن است که در اختیار سایپا قرار دارد و امکان توسعه محصول را برای این گروه خودروسازی فراهم می‌کند. مزیت نهم پیشرانه ME۱۶ هم امکان صادرات آن باتوجه به برخورداری سایپا از امتیاز تولید آن به‌عنوان یک محصول بومی‌سازی‌ شده است. دهمین مزیت این موتور نیز امکان ارائه خودروهای جدید با استفاده از آن است که در گام نخست شامل شاهین‌پلاس، شاهین اتوماتیک، کادیلا (P۹۰) و سیلک (M۴۴ بر پایه سیتروئن C۳) می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیان IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    10 1
    حالا شما ثبت نام های قبلی رو بدین تا بعد شاهین اتوماتیک تحویل سه ماهه بوده الان بعد 100روز هنوز خبری نیست
  • علی IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    9 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه ...
  • خاک IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    14 4
    خاک تو سرتون با ماشین ساختنتون
    • رضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      3 5
      انصاف داشته باش خودتحقیری و کوته بینی تا چند اینهمه از ابهت ایرانی و اصالت ایرانی میگیم و حتی متفکران دیگر کشورهای اروپایی ایران رو بزرگ می‌بینند اونوقت خودمون ، خودمون رو باور نداریم با افکار غلط و نوک دماغ بین . عزت داشته باش و بزرگ ببین .ایران بزرگه حتی اگر دشمنان نخوان
  • حمید IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    3 2
    سلام و عرض ادب بنده شاهین دنده ای ۱۴۰۲ را داشتم امکاناتش قابل تحسین بدنه و رنگش هم عالی و قابل قبول بود موتورش زیاد تعریفی نداشت مخصوصا صدای موتورش اعصابم را خراب می کرد .یه تصادف سنگین هم از سمت راننده از پشت ماشین با یه ماشین سنگین داشتم که اونجا متوجه شدم مقاومت بدنه اش خیلی بالاتر از اونی هست که فکر می کردم جا داره که از مهندسین مربوطه سایپا تقدیر و تشکر کنم تازه شیرینی کار اینجا بود بعد از تصادف با بیمه بدنه ماشین که طرف حسابم بیمه دی بود تماس گرفتم بعد از هماهنگی های لازم ماشینم را تحویل گرفتن و بعداز بازسازی تلفن زدن ماشین را تحویل گرفتم خدا شاهده یه ریال هم از من دریافت نکردن خیلی خیلی ازشون راضی هستم نه بخاطر اینکه پول نگرفتن همینکه تو این شلوغی و تصادف با من هم دردی کردن و یه طرف کارم را گرفتم برام خیلی ارزش داشت خدا ازشون راضی باشه
  • وحید IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    2 4
    شاهین اتوماتیک منو سره ۳ماه تحویل دادند ۱روز تأخیر نداشت
  • میثاق IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 2
    چه با افتخار در مورد تکنولوژی ۲۰ سال پیش سخن میگن بعد دو برابر قیمت موتور روز دنیا میفروشن ، تازه کو تا به واقعیت تبدیل بشه... همش اگه اگه ...
  • محمد IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    فقط بلدین از ملت پول بگیرید موعد تحویل ماشینم زمستان ۱۴۰۲ بوده هنوز پیامک واریز وجه ش هم نیومده چه برسه به تحویلش .
  • مهران IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    والا من ۲ ماه از تحویل ماشینم گذشته هنوز خبری نشده
  • پرندپوررزاقی GB ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تبت نام حساب ۱۰۰ وکالتی شاهین اتومات کردم ولی بهمن ۱۴۰۳ مهلت دادنش هست خواهشا زودتر موعد تحویلش باشد
  • اسحاق IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    من شاهین اتوماتیک ثبت نام کردم تحویل مهر ۱۴۰۳ هست آیا خودروی تحویلی من با موتور جدیده یا همان موتور قدیمی توربو شارژ ۱۵۰۰ ؟؟
  • حسن IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    من شاهین داشتم هر هفته در نمایندگی التماس میکردم درستش کنن همش خراب بود فروختمش راحت شدم.
  • جواد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    من رانا سقف شیشه ای دارم همین موتور روش هست که ایران خودرو به اسم تیوفایو پلاس میزنه پژو به اسم ec5 میزنه حالا سایپا میخواد به اسم me16 بزنه یه موتور معمولیه من شاهین سوار نشدم اما خیال نکنین با این وزن شاهین با یه ماشین هیجان انگیز مواجه میشین نهایتا بشه گفت یه ماشین کم استهلاک و بی درد سر تر میشه همین
  • یاسر IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    2 0
    به جای این کارا به فکر تحویل خودرو باشین .که هیچ برنامه ای ندارین .چند هزار نفر شاهین ثبت نام کردن هیچ کس حتی نمیدونه برنامتون چیه .خوب مردمو مسخره کردین دمتون گرم .کار درستی هم میکنین.ما که چیزی نمیگیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =