سایپا

جواد توسلی‌مهر،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا:‌ در راستای رسیدن به اهداف سال جاری با افزایش ظرفیت تولید، ‌برنامه‌های فشرده‌ای تدوین شده است

جواد توسلی‌مهر،‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: «در راستای بهره‌ور کردن شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا و رسیدن به اهداف سال جاری با افزایش ظرفیت تولید، ‌برنامه‌های فشرده‌ای تدوین شده که ازجمله آن‌ها بازدید میدانی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا،‌ با هدف بررسی مشکلات و گلوگاه‌های توسعه‌ای آن‌ها و هدایت مجموعه‌ها به سمت مدیریت هزینه و کاهش قیمت تمام‌شده است.»

چرخش سایپا از زیان انباشته به سودآوری

انتظار می‌رود با حضور جواد توسلی‌مهر در سایپا، شاهد بهبود شاخص‌های کمی و کیفی این شرکت ازجمله افزایش فروش، تنوع سبد محصولات، کاهش بیش‌از پیش تعهدات معوق، رشد تحویل خودرو به مشتریان، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود وضعیت بهره‌وری نیروی انسانی باشیم؛ یعنی همان چیزی که پیش از این توسلی‌مهر در ایران‌خودرو دیزل رقم زده بود. در سایه این تحولات، چرخش سایپا از زیان انباشته به سودآوری که صورت‌های مالی سال گذشته نشانگر آغاز آن بود، با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمانی که مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل بود، در مورد چگونگی تغییر وضعیت این شرکت از زیان‌دهی به سودآوری، گفته بود: «برای اصلاح وضعیت شرکت ایران‌خودرو دیزل، هدف‌گذاری و تحقق شاخص‌های هشت‌گانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت.»

گفتنی است؛ توسلی مهر زمانی سکان هدایت ایران‌خودرو دیزل را در دست گرفت که این شرکت نه‌تنها جزو شرکت های زیان‌ده آبی‌پوشان صنعت خودرو به شمار می‌آمد و به‌شدت دچار افت تولید شده بود، بلکه در پرداخت حقوق نیز با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه شده بود.

با این وجود، توسلی‌مهر توانست در این مدت با توجه به استقلالی که از سوی شرکت مادر به وی داده شده بود، برنامه‌های تحولی خود را پیش ببرد و اجرایی کند؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون ایران‌خودرو دیزل جزو شرکت‌های سودده در صنایع خودروسازی کشور به شمار می‌آید و سهام این شرکت نیز در دو سال اخیر با رشد همراه بوده است.

تسریع روند تولید محصولات برقی

مدیرعامل سایپا در زمان مدیریتش در ایران‌خودرو دیزل که یک سازنده خودروهای تجاری است نیز مهم‌ترین هدف شرکت را حرکت به سمت تولید محصولات برقی عنوان کرده بود.

بر این اساس، می‌توان انتظار داشت تا گروه خودروسازی سایپا نیز به‌ویژه در زمینه خودروهای سواری با سرعت بیشتری به سمت تولید خودروهای برقی پیش برود. همچنین بر مبنای سیاست‌های وزارت صمت، تا زمانی‌که تولید داخل در عرضه خودروهای برقی به حدی برسد که پاسخگوی نیاز کشور باشد، واردات این خودروها به‌صورت خودرو کامل یا قطعات منفصله نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

مواضع توسلی‌مهر در قبال واردات خودروهای کارکرده

توسلی‌مهر درباره خروج خودروهای فرسوده و واردات خودروهای دست دوم تصریح پیشتر گفته است: «واردات محصولات دست دوم یک فاجعه است؛ ما در کشور ظرفیت کامل برای تولید و نوسازی ناوگان را در اختیار داریم، اگر اراده بر حمایت از تولید داخل باشد.»

وی با بیان این‌که با واردات خودروهای دست دوم عملا نوسازی ناوگان انجام نمی‌شود، افزود: «درواقع با واردات خودروهای کارکرده، خودروهای فرسوده بیشتری را به ناوگان اضافه می کنیم. از سوی دیگر، این موضوع نه توجیه اقتصادی دارد و نه می‌توان خدمات پس از فروش به این خودروها ارائه داد و این می‌تواند در ادامه بحران شدیدی برای حمل‌ونقل ایجاد کند.»

توسلی‌مهر با بیان این‌که ظرفیت جهش در تمام صنایع کشورمان نهفته است، ادامه داد: «زمانی که من در صنعت فناوری ورود کردم، برنامه پنج‌ساله‌ای از سوی سازمان گسترش به من تحویل داده بودند و قرار بود 3.4برابر طی ۵ سال رشد داشته باشیم. اما ما طی ۳ سال ۹برابر شدیم و سودمان ۴۰ برابر شد. این به دلیل پتانسیل‌های نهفته صنایع است. به دلیل وجود این پتانسیل‌ها بسیاری از صنایع کشورمان ظرفیت جهش دارند. صنعت خودرو هم جزو صنایعی است که بازارش فراهم و آماده است و زمانی‌که پیش‌فروش اعلام می‌شود، صف خرید میلیونی بوده و معنایش این است که صنعت خودرو امکان رشد و جهش دارد.»

عرضه محصولات سایپا با موتورهای جدید

حضور توسلی‌مهر در گروه سایپا با توجه به سوابق و اعتقاد وی به به‌روزرسانی قوای محرکه، این انتظار را ایجاد می‌کند که علاوه‌بر تسریع در افزایش تولید و عرضه محصولاتی مانند اطلس و سهند، تولید و عرضه محصولات مجهز به موتور جدید سایپا (ME16) مانند شاهین‌پلاس و کادیلا نیز شتاب بگیرد.

همچنین خودرو آریا که اولین کراس‌اوور ملی سایپا محسوب می‌شود، با قوای محرکه بسیار خوبی به بازار بیاید. خاطرنشان می‌شود؛ در زمان حضور توسلی‌مهر در ایران‌خودرو دیزل نیز تولید انبوه موتور OM457 با توان 300 تا 340اسب‌بخار آغاز شد و با اجرای پروژه‌های تحقیق و توسعه، موتور خودرو ون از 69G4 به 3TZ ارتقا یافت.

همچنین تولید محصولات توسعه‌یافته و اولین کشنده داخلی با نام آتامان آغاز شد و این در حالی بود که تا پیش از آن، کشنده داخلی در کشور تولید نشده و این نخستین گام برای تولید این نوع محصولات بود.

توسلی‌مهر در مراسم تودیع خود در ایران‌خودرودیزل نیز با تاکید بر افزایش تولید به‌عنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد کشور گفت: «ظرفیت بالایی در صنعت خودرو با وجود متخصصان و مهندسان این صنعت وجود دارد که می‌توانیم در بدترین شرایط هم نتایج مفید و موثری کسب کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =