کد خبر: 248889
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
کروکی آنلاین

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه 4 اردیبهشت ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « دولت الکترونیک » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

دولت الکترونیک مفهومی است که بر به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات مختلف دولتی به شهروندان اشاره دارد. با الکترونیکی‌شدن ساختار و نحوه عملکرد دولت‌ها، شیوه‌ ارتباطی آنها با شهروندان، سازمان‌ها و حتی نهادهای بین‌المللی نیز دستخوش تغییر و تحول می‌شود.

این مفهوم فرصت جدیدی را پیش‌روی دولت و مردم قرار می‌دهد و همچنین راه ارتباطی آسان‌تری را برای دسترسی به ارگان‌های دولتی و خدمات آنها برای مردم فراهم می‌کند.

در این زمینه فناوری‌های نوین ارتباطی موجب افزایش سرعت انجام کارها می‌شوند و مراجعه حضوری و سرگردانی میان چند ساختمان و نهاد، جایش را به یک نشانی اینترنتی یا دانلود یک اپلیکیشن روی تلفن‌همراه می‌دهد و میلیون‌ها برگه و کاغذ به یک صفحه‌دیجیتالی تبدیل می‌شوند که این مورد علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت مردم، اثرات مثبت زیست‌محیطی بسیاری نیز به همراه دارد.

شاید نسل‌های جدید که همیشه مشاهده کرده‌اند قبض‌های مصرفی خانواده‌ها، در چند ثانیه و توسط اپلیکیشن‌های مختلف نصب‌شده روی تلفن همراه پرداخت می‌شوند، نتوانند تصوری از روزهایی داشته باشند که مردم مجبور بودند برای پرداخت یک قبض به نزدیک‌ترین بانک محل زندگی یا محل کار خود مراجعه کنند و چه بسا ساعت‌ها زمان و کیلومترها برای پرداخت همین یک قبض لازم بود!

درحال‌حاضر در رابطه با مسائل مرتبط با خودرو، باتوجه به حجم زیاد خودروها در شهری مانند تهران، مسئولان سعی دارند به سمت الکترونیکی شدن امور حرکت کنند. دریافت نوبت الکترونیکی برای معاینه‌فنی یا تعویض پلاک خودرو ازجمله مواردی بودند که اثرات مثبتی داشتند و سبب جمع شدن صف‌های طولانی از مقابل مراکز معاینه‌فنی و تعویض پلاک شد.

خبر امکان پرداخت مستقیم جرایم رانندگی از طریق اپلیکیشن «پلیس من» هم که در روزهای اخیر مطرح شد، گام مهمی در این زمینه بود و از این پس مردم می‌توانند به‌راحتی و بدون حضور فیزیکی و البته بدون خطر کلاهبرداری‌های اینترنتی، جرایم رانندگی خود را در اپلیکیشن پلیس پرداخت کنند.

اما طرح مهمی که سال‌هاست اجرای کامل آن به زمانی دیگر موکول می‌شود، جایگزینی کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی به جای کروکی‌های کاغذی است. اقدامی که می‌تواند تحول مهمی در زمینه‌های مختلف ازجمله صنعت بیمه کشور ایجاد کند و علاوه‌بر سهولت کار، از بسیاری از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها در این زمینه ازجمله تصادفات ساختگی و کلاهبرداری مختلف از شرکت‌های بیمه جلوگیری کند.

به‌گفته مسئولان، در اجرای آزمایشی این طرح، اکنون 5 تا 6استان حدود 90درصد تحت پوشش کروکی آنلاین هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی کروکی برخط به صورت صددرصدی اجرا می‌شود، گفته است این مساله بستگی به خرید برخی دستگاه‌ها دارد، ولی حتما پایان خرداد با همکاری فراجا به شکل کامل کاغذ از فرآیند کروکی حذف خواهد شد.

براساس اظهارات مسئولان، داده‌های حاصل از کروکی‌آنلاین، در اختیار اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند در زمان معامله خودرو، از سابقه تصادفات و آسیب‌های واردشده به خودرو نیز مطلع شوند.

در نهایت می‌توان گفت اجرای هرچه سریع‌تر این طرح مهم هم می‌تواند بار مالی و زمانی زیادی از دوش مردم بردارد و هم نشان‌دهنده لزوم اهمیت و توجه به گسترش هرچه بیشتر خدمات دولت الکترونیک در کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =