بورس

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با کاهش ۱۰.۸۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت.

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی تحت‌تاثیر کلیت بازار سهام که روند نزولی داشتند، همگی باز هم منفی شدند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، گروه بهمن، سایپا دیزل، بهمن‌دیزل و کرمان‌خودرو همگی با افت قیمت قابل‌توجهی روبه‌رو بودند. این درحالی است که روز شنبه در گروه خودرویی ۲۵هزار نوبت معاملاتی ۵۶۱میلیارد سهم به ارزش ۲۲۵میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با کاهش روبه‌رو شد و ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۲۵۶ هزار میلیارد تومان شد. شاخص صنعت خودرو نیز دیروز با کاهش بیش‌از ۵.۵۵۳ واحدی در محدوده ۳۱۲ هزار واحدی قرار گرفت.

بازار سهام همچنان بر مدار نزول

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با کاهش ۱۰.۸۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افت ۴.۴۲۹ واحدی در محدوده ۷۳۳ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۶.۹ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۹‌هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس هم با افت ۱۹۴واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۹۲میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷.۶ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

بورس در هفته گذشته روند فرسایشی و کاهشی خود را ادامه داد تا باز هم خروج پول حقیقی از بازار سهام به مهم‌ترین رخداد این بازار تبدیل شود. به عبارت دیگر، هفته گذشته، هفته چندان خوبی برای بازار اوراق بهادار تهران نبود و بازار یک هفته کامل را در مسیر نزولی گذراند تا بازهم به عدد ۲. ۲میلون واحدی برسد.

در شرایط فعلی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار برای برگشت به یک نیروی محرک نیاز دارد که دولت تنها امید سهامداران برای ایجاد این نیروی محرک است. البته سیاستگزاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند.

ازسوی‌دیگر دولت به جای مداخلات در قیمت‌گذاری و تزریق سرمایه به بازار سهام، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش داده و شفافیت بورس را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه‌گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری را فراهم کند.

بر همین اساس،انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاستگزار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =