بورس

اگر دولت واگذاری دو خودروساز را به بخش خصوصی کلید بزند، خبر آن هم بر گروه خودرویی و هم بر کلیت بازار سرمایه تاثیر مثبت بسیاری خواهد داشت

بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است. در این بین، گروه خودرویی نیز مانند بسیاری از گروه‌های دیگر، کاملا قرمزپوش شده است. وضعیت صنایع خودروسازی تحت‌تاثیر عوامل مختلف نامناسب است.

از بازار سرمایه گرفته تا تولید، شرایط به کام خودروسازان نیست. سیاستگزاری‌های دولت نیز شرایط را به‌گونه‌ای کرده که بازار سرمایه با کمترین اقبال مواجه باشد. نقدینگی در این بازار به کمترین حد خود رسیده است. این کمبود نقدینگی در بازار سرمایه تبعات جبران‌ناپذیری برای صنایع مختلف مانند صنعت خودرو خواهد داشت. ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیز سبب خواهد شد تا امید به بهبود گروه خودرویی که تاثیر بسیاری در بازار سرمایه دارد، از بین برود. اما این را ‌که وضعیت بازار سرمایه به چه شکل است و چرا تا این حد دچار ریزش شده است، از کارشناسان این حوزه جویا شدیم.

مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه

سرخ‌پوشی گروه خودرویی تحت تاثیر کلیت بازار سرمایه

بسیاری از نمادهای بورسی طی روزهای اخیر و به‌ویژه روز گذشته قرمزپوش شدند. دلیل این مساله را چه می‌دانید؟ چرا بازار سرمایه تا این حد دچار ریزش شده است؟ وضعیت بازار سرمایه به‌طور کلی در چه شرایطی قرار دارد؟

همان‌طور که همه می‌دانند، بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل مختلفی از حوزه بین‌الملل تا برخی مسائل داخلی قرار دارد. بعد از رشد نرخ ارز در ابتدای سال جاری، اثر آن همچنان در بازار سرمایه مشهود بود. با عقب‌نشینی که نرخ ارز داشت و رکودی که بر سایر بازارها حاکم شد، به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته است. از سوی دیگر، در جلسه اخیر سازمان برنامه و بودجه، رئیس این سازمان از برنامه جدی دولت برای فروش اوراق دولتی در فصل بهار و نیمه نخست امسال خبر داد که تاثیر خود را روی بازار سرمایه نشان داد. به لحاظ روانی، بازار سرمایه تحت‌تاثیر این خبر قرار گرفته است. شاید بتوان گفت بازار سرمایه درحال‌حاضر شرایط نامناسبی را طی می‌کند.

گروه خودرویی را چگونه بررسی می‌کنید؟ تقریبا همه نمادهای این گروه خودرویی قرمز بوده است. گفته می‌شود این مساله تحت تاثیر صحبت‌های وزیر صمت و عقب‌نشینی از افزایش قیمت خودرو رخ داده است.

نه‌تنها گروه خودرویی، بلکه سایر گروه‌ها تحت تاثیر کلی بازار سرمایه قرار دارند. اما بالاخره خبرهای مختلف، گروه‌های مختلف بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. صحبت‌ها وزیر صمت در این خصوص تاثیر منفی خود را بر این گروه داشته است. به‌هرحال خودروسازان همواره به دنبال این بوده‌اند که افزایش قیمت دریافت کرده و از این طریق زیان انباشته خود را جبران کنند. بنابراین هر خبری که این موضوع را تایید نکند، می‌تواند روی گروه خودرویی تاثیرگذار باشد. اما به‌نظر من کلیت بازار سرمایه بر همه گروه‌ها، مانند گروه خودرویی تاثیرگذار است. وقتی کلیت بازار سرمایه منفی باشد، تاثیر آن را روی گروه‌های مختلف بازار خواهیم دید. در این بخش، گروه خودرویی جزو گروه‌های بزرگ و اثربخش در حوزه بازار سرمایه است و طبیعتا تاثیر بسیاری از روند منفی بازار سرمایه پیدا خواهد کرد. باید صبر کرد و دید که به گروه‌های مختلف بازار سرمایه چه خبرهایی خواهد رسید و تاثیر آن را ببینیم.

بحث واگذاری سهام دو خودروساز کشور به کجا رسید؟ دولت درنهایت دو تیم فوتبال پایتخت را به بخش‌خصوصی واگذار کرد. آیا قرار است شاهد عرضه واقعی سهام خودروسازان به بخش‌خصوصی باشیم؟

دو سال است که بحث واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور و خصوصی‌سازی آن مطرح بوده است. طی دو سال گذشته فقط در حد خبر این واگذاری انجام شده و در واقعیت اتفاقی رخ نداده است. اگر دولت عزم و اراده جدی داشته باشد و بخواهد این دو خودروساز را واگذار کند، خبر آن هم بر گروه خودرویی و هم کلیت بازار سرمایه تاثیر مثبت بسیاری خواهد داشت. ضمن این‌که واگذاری سهام دولت در دو خودروساز و روی کار آمدن بخش‌خصوصی، علاوه بر این‌که به لحاظ روانی می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از زیان انباشته خودروسازان را کاهش و کیفیت و تولید را در این دو خودروساز ارتقا بدهد.

آیا سهم‌های تودلی باعث کند شدن روند واگذاری سهام اصلی خودروسازان خواهد شد؟

هرچقدر شرکت‌ها دارای شرکت‌های زیرمجموعه بیشتری باشد و این شرکت‌ها هم فربه‌تر باشند، واگذاری و تعیین تکلیف آن‌ها هم سخت‌تر خواهد بود. درمجموع اگر قرار باشد سهام واگذار شود، بخشی از آن به‌صورت واگذاری سهام تودلی خواهد بود و بخشی از آن سهام اصلی خودروسازان خواهد بود.

چه پیش‌بینی می‌توان برای بازار سرمایه و گروه خودرویی طی ماه‌های آینده داشت؟

مانند همیشه و به‌صورت سنتی بازار تحت تاثیر اخبار و موضوعات مختلفی است که قابل پیش‌بینی هم نیستند. اما از اواسط خرداد و تیرماه فصل مجامع شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های گروه خودرویی و دو خودروساز بزرگ را داریم که می‌تواند تاثیر بسیاری بر این بازار بگذارد و اخبار جدیدی از این شرکت‌ها منتشر شود. به نظر می‌رسد طی یکی دو ماه آینده و با راه افتادن قطار مجامع، بازار سرمایه تحت تاثیر این اتفاقات خواهد بود. در گروه خودرویی هم بسته به این‌که چه گزارش‌هایی منتشر شود، شاهد تاثیر مثبت یا منفی در این خصوص خواهیم بود.

رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه

فعالان بازار رمزارزها ۶۰برابر فعالان بازار سرمایه‌اند!

روند بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش‌بینی می‌شد در اردیبهشت‌ماه و با نزدیک‌شدن به روزهای آخر آن وضعیت بازار سرمایه بهتر شود، اما اقداماتی مانند دستورالعمل‌هایی که دولت منتشر می‌کند و برخی مسائل دیگر سبب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده است. متاسفانه اقبال عمومی نسبت به بورس کم است. ضمن این‌که دولت قرار است حدود ۱۳۰ همت اوراق منتشر کند. هفته گذشته ۳۵ همت با سود ۳۹ درصد اوراق منتشر کرد که متاسفانه خریدار هم نداشت. این موضوع این سیگنال را می‌دهد که پول هوشمند به سود ۲۹ درصد بدون ریسک راضی نیست. این نشان از تورم بزرگ‌تر دارد.

بازار خودرو و سایر بازارهای موازی چه شرایطی نسبت به بازار سرمایه دارند؟ تورم در بازار خودرو چگونه خود را نشان خواهد داد؟

بازار سهام در بین بازارهای موازی، متاسفانه نتوانسته امتحان سودآوری را پاس کند و به‌نوعی رفوزه شده است. مردم هیچ اقبالی به بازار سهام ندارند. درحال‌حاضر شاهد این هستیم که شرکت‌های خودروسازی که قبلا قیمت قطعی برای فروش خود اعلام می‌کردند، با قیمت علی‌الحساب پیش فروش می‌کنند. یعنی طرح‌های فروششان به قیمت علی‌الحساب است. آن‌ها هم پیش‌بینی تورم را کردند که به نسبت تورم، قیمت‌های خودرو خود را افزایش بدهند. متاسفانه مردم هم با علم به بدقول بودن خودروسازان، خودروهای بی‌کیفیت را با قیمت علی‌الحساب ثبت‌نام می‌کنند. حتی در بعضی مواقع مبلغ بیشتری هم به برخی نمایندگی‌های فروش می‌دهند، اما وارد بازارسهام نمی‌شوند. به‌طور کلی اقبال به بازارهای دیگر در مقایسه با بازار سرمایه بیشتر بوده است. بر اساس آخرین آماری که از بازار رمز ارز منتشر شد نزدیک ۱۴میلیون نفر در ایران در آن بازار فعال هستند، بازاری که در کل دنیا ریسک بالایی دارد؛ این در حالی است که طبق آماری که خود سازمان بورس منتشر کرد در بازار سهام هفته گذشته تقریبا ۲۳۰هزار نفر فعال بوده‌اند. این یعنی فعالان بازار رمزارزها ۶۰برابر فعالان بازار سرمایه‌اند.

کمبود نقدینگی در بازارهای بسیاری مانند خودرو دیده می‌شود. این روند در بازار سرمایه به چه صورت است؟

نقدینگی در بورس ایران جریان ندارد، تاجایی‌که روز شنبه ارزش معاملات حدود ۳همت بود. این خیلی کم است. ارزش معاملات ما باید بالای ۱۰همت باشد. با توجه به این تورمی که وجود دارد و حجم نقدینگی که در گردش است، ارزش معاملات ما باید به‌طور معمول در روز بالای ۱۰همت باشد. وقتی ارزش معامله زیر پنج باشد، یعنی بسیار غیرقابل قبول است. در این شرایط متاسفانه آن اراده لازم برای از بین بردن این اشکالات وجود ندارد. با همه این اشکالاتی که وجود دارد، یک مقداری برای هفته آینده که هفته آخر اردیبهشت است، امیدوار هستم. درست است که بازار را این‌قدر سرکوب کردند، ولی رفته‌رفته هم دلار نیما دارد بالا می‌رود و هم این‌که دیگر بازارهای موازی واقعا رشد خیلی قابل‌توجهی کردند و برخی سهم‌ها آن‌قدر پایین آمده و ارزنده هستند که حس می‌کنم پول هوشمند ممکن است وارد بعضی سهم‌ها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =