bmw m3 cs 2024

اگرچه M۳ یک سدان اسپرت تمام‌عیار است، اما نسخه CS آن فراتر از تصور هر اسپرت‌دوستی است

شاید داشتن یک خودرو دو در دونفره فوق اسپرت با شتاب عالی بتواند شما را به‌وجد آورد؛ اما داشتن یک خودرو فوق اسپرت خانوادگی می‌تواند گزینه هیجان‌انگیزتری باشد.

M۳ به‌عنوان یک سدان های‌-پرفورمنسی ب‌ام‌و برای اسپرت‌دوستان بسیار آشناست. قرارگیری در فهرست بهترین خودروهای اسپرت و شتاب هیجان‌انگیز این سدان های-‌پرفورمنسی M۳ را به یک سوپرسدان بدل کرده است.

اگرچه M۳ یک سدان اسپرت تمام‌عیار است، اما نسخه CS آن فراتر از تصور هر اسپرت‌دوستی است. با ما همراه باشید تا این سوپرسدان باواریایی را از نظر فنی بررسی کنیم.

چهره‌ اسپرت و آیرودینامیک

۲۴ ژانویه سال جاری میلادی کمپانی ب‌ام‌و با M۳ CS اسپرت‌دوستان را غافل‌گیر کرد. این خودرو از نظر ظاهری مشابه نمونه‌های M و M کامپتیشن است؛ با این تفاوت که با تغییرات اندک در ظاهر و بدنه، استایل اسپرت‌تری دارد.

هرچند که اسپرت‌سازی ظاهر این سدان های-پرفورمنسی باواریایی وجه تشابه خوبی با پسوند CS دارد (Competition Sport به‌معنی مسابقه‌ای اسپرت). با نگاهی به‌پروفیل این سدان های‌-پرفورمنسی باواریایی شاهد همان خطوط شارپ، تقاطع‌ها و سطوح تخت هستیم که پوزه کشیده، زاویه نسبتا زیاد ستون C و حالت خمیده سقف، پشت کوتاه و نصب رینگ‌های ۱۹ اینچی M در جلو و رینگ‌های ۲۰ اینچی M در عقب، کاراکتر اسپرت و هیجان‌انگیزی به‌این سدان های-پرفورمنسی می‌بخشند.

چهره M۳ CS مشابه دو مدل M۳ و M۳ کامپتیشن بوده؛ با این تفاوت که تغییراتی مشابه نسخه کوپه های-پرفورمنسی آن یعنی M۴ CSL در این سدان اعمال شده تا ظاهری تهاجمی‌تر به‌خود گیرد.

چرا ب‌ام‌و M۳ در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفت؟

طراحی چراغ‌های جلو به‌لطف گرافیک LED با رنگ زرد و جلوپنجره کلیوی‌شکل عمودی بزرگ (که خط قرمزی دور آن تعبیه شده) و دو خط افقی بزرگ Y شکل در کنار حجم برآمده روی کاپوت جلب‌توجه می‌کند.

همچنین حالت تو رفته مشکی پیانویی بخش میانی کاپوت خودرو و ورودی‌های هوا درون سپر، ظاهر تهاجمی و هیجان‌انگیزی را به‌نمایش می‌گذارند. در نمای عقب نیز همان چراغ‌های L شکل و حجم‌پردازی ویژه (که در اوج اسپرت بودن زیبایی خاصی به M۳ CS می‌بخشد) مشاهده می‌شود.

اضافه شدن اسپویلر فیبرکربنی M، دیفیوزر فیبرکربنی و اگزوزهای دوبل کروی‌شکل M در طرفین سپر به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر و افزایش آدرنالین در بیننده است. استفاده از رنگ مشکی پیانویی روی کاپوت و اضافه شدن قطعات فیبرکربنی، این سدان های-پرفورمنسی را به‌یک سوپرسدان واقعی و مناسب برای اسپرت‌دوستان بدل کرده است.

طراحی داخلی اسپرت و هیجان‌انگیز

پس از باز کردن درهای ب‌ام‌و M۳ CS با کابینی اسپرت و هیجان‌انگیز مواجه می‌شویم. یکی از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی باواریایی‌ها، استفاده از نمایشگر منحنی افقی بزرگ (شامل یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، مزین به ارتباط کاربری نسخه iDrive۸) است که در کابین این خودرو خودنمایی می‌کند.

طراحان کمپانی ب‌ام‌و با اضافه کردن قطعات فیبرکربنی و رنگ قرمز، فضای داخلی این سوپرسدان را بسیار هیجان‌انگیز طراحی کرده‌اند.

چرا ب‌ام‌و M۳ در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفت؟

چرا ب‌ام‌و M۳ در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفت؟

صندلی‌های M Bucket فیبرکربنی منحصربه‌فرد اسپرت ب‌ام‌و، با اندکی تغییرات از نظر متریال (روی آن‌ها چرم ناپا کار شده است) جلب‌توجه می‌کنند. قطعات دکوراتیو فیبرکربنی، دوخت قرمزرنگ، غربیلک‌فرمان M اسپرت با روکش جیر، پدال‌های شیفتر بزرگ فیبرکربنی پشت غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده منحصربه‌فرد اسپرت M در زمان قرارگیری در پشت فرمان این سوپرسدان، تجربه هیجان‌انگیزی را برای راکب به‌ارمغان می‌آورد.

ناگفته نماند دکمه‌های قرمز M۱ و M۲ به‌همراه بخش تزئینی فیبرکربنی، بخش چرمی با نوشته CS کنسول مرکزی، نوشته CS روی صندلی‌های اسپرت، دوخت قرمز رنگ و اِلِمان دو رنگ مشکی و قرمز روی صندلی‌ها، همگی به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در کابین M۳ CS در نظر گرفته شده‌اند.

همچنین برای کاهش وزن قابل توجه خودرو، دیگر خبری از دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب در این سوپرسدان نیست. حذف این بخش توانسته تا ۲.۷ کیلوگرم از وزن خودرو بکاهد که این کاهش وزن در تسریع شتاب خودرو بسیار اثرگذار است.

همچنین به‌منظور رضایت بیش‌تر مشتریان، کمپانی ب‌ام‌و صندلی‌های M Bucket را با رنگ‌های متعدد و با متریال فیبرکربن و چرم مرینو در دسترس قرار داده تا به‌صورت کامل بتوان صندلی‌ها را به‌صورت شخصی، سفارش‌گذاری کرد.

قلب تپنده قدرتمند

در پس چهره خشن، تهاجمی و هیجان‌انگیز ب‌ام‌و M۳ CS یک موتور قوی نصب شده تا قلب تپنده این سدان های-پرفورمنسی را تشکیل دهد. زیر کاپوت این سدان اسپرت باعملکرد بالای باواریایی، موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری معروف ب‌ام‌و موسوم به S۵۸B۳۰T۰ جا خوش کرده تا توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد.

ساختار آلومینیومی در بلوک سیلندر و سرسیلندر این پیشرانه منجر به‌افزایش راندمان این موتور شده است. راندمان حجمی موتور S۵۸B۳۰T۰ نسبت به همکلاسان خود در سطح بالاتری قرار دارد. نسبت تراکم ۹.۳ به‌یک، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌های هوشمند ب‌ام‌و (ونوس‌های دوبل بهینه‌سازی‌شده یا ولوترونیک)، پاشش سوخت مستقیم انژکتورها داخل سیلندرها و تکنولوژی تویین-توربوشارژ می‌تواند قدرت و گشتاور بسیار بالایی را در این پیشرانه ایجاد کند.

چرا ب‌ام‌و M۳ در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفت؟

حداکثر سرعت موتور در پیشرانه S۵۸B۳۰T۰، ۷۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) است. اما تغییراتی که این پیشرانه در نسخه های-پرفورمنسی M۳ CS به خود دیده مربوط به‌تغییرات پروگرامینگ ECM و پاشش سوخت در سیلندرهاست.

این پیشرانه حداکثر ۵۵۰ اسب‌بخار توان خروجی و ۶۵۰ نیوتون‌متر گشتاور خروجی را به‌ارمغان می‌آورد. ناگفته نماند که برای برطرف‌سازی لگ (تاخیر) دریچه‌گاز، مهندسان باواریایی اقدام به بهینه‌سازی و تعریف برنامه جدید در ECM کرده‌اند تا شتاب خودرو را بهبود بخشند.

درواقع مهندسان باواریایی با پروگرامینگ جدید ECM و ایجاد تغییراتی در واحد تویین-توربوشارژ توانسته‌اند M۳ CS را به‌یک سدان فوق اسپرت و باعملکرد بالا تبدیل کنند.

هرچند که گشتاور در سه مدل M۳، M۳ کامپتیشن و M۳ CS یکسان است، اما ۴۰ اسب‌بخار قدرت بیشتر در نسخه CS فراهم شده تا شتاب این خودرو را تسریع بخشد.

اگرچه کمپانی ب‌ام‌و نسخه M۴ CSL را با گیربکس ۶ سرعته دستی و محور محرک عقب RWD به‌تولید رسانده است، اما M۳ CS با گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک اسپرت اتوماتیک به‌همراه سامانه چهارچرخ‌محرک xDrive به تولید رسیده است.

ناگفته نماند که سیستم Drivelogic در این سوپرسدان به‌کار گرفته شده که رانندگی بسیار هیجان‌انگیزی را فراهم می‌آورد. بد نیست بدانید که به‌لطف تغییرات مهندسی ایجادشده، این خودرو تمام‌اسپرت در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفته است.

تغییراتی که مهندسان M پاور در این سدان ایجاد کرده‌‎اند سبب شده است واحد کنترل پردازشگر گیربکس TCU نیز تغییر یابد تا بر اساس تغییراتی که در نمودار TCU ایجاد می‌شود، سرعت تعویض دنده‌ها نیز بهبود پیدا کند.

چرا ب‌ام‌و M۳ در فهرست سریع‌ترین‌های جهان قرار گرفت؟

ساختار نوین مهندسی ب‌ام‌و در بدنه

کمپانی ب‌ام‌و از متریال پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن (CFRP) در M۳ CS نسبت به‌مدل M۳ و M۳ کامپتیشن بیشتر بهره گرفته تا کاهش وزن را در کنار ارتقای پرفورمنس رقم بزند.

بر این اساس علاوه‌بر سقف فیبرکربنی، از این متریال فوق سبک با تکنولوژی بالا برای کاپوت، درپوش موتور، اسپلیتر جلو، ورودی‌های هوای جلو، قاب آینه‌ها، رکاب، دیفیوزر و اسپویلر عقب استفاده شده تا درمجموع وزن این سوپرسدان۲۰ کیلوگرم نسبت به‌مدل M۳ کامپتیشن M xDrive کاهش یابد.

البته استفاده از فیبرکربن برای پدال‌‎های شیفتر، صندلی‌های M Bucket، دکوراتیو و مافلر (خفه‌کن) اگزوز تیتانیومی در کاهش وزن چشمگیر M۳ CS تاثیرگذار بوده است. با تمام این تفاسیر مجموع وزن در این سوپرسدان به ۱۷۶۵ کیلوگرم می‌رسد تا نسبت قدرت به‌وزن ۰.۳۱ اسب‌بخار بر کیلوگرم باشد.

ویژگی‌‎های منحصر به‌فرد M۳ CS

کافی است که با انتخاب حالت اسپرت‌پلاس، پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا ظرف ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسید. اگر همچنان پدال گاز را نگه دارید، ظرف ۱۱.۱ ثانیه به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسید. لازم به‌ذکر است حداکثر سرعت این سوپرسدان باواریایی ۳۰۲ کیلومتر برساعت است.

همچنین رینگ‌های M۳ CS از نوع فورج‌شده با سایز ۱۹ اینچی در جلو و رینگ‌های ۲۰ اینچی در عقب تعبیه شده است که سایز تایرها در جلو ۳۵/۲۷۵ و در عقب ۳۰/۲۸۵ است.

تایرهای این خودرو سفارشی کمپانی میشلن از نوع پایلوت اسپرت کاپ ۲ است. این خودرو از سیستم ترمز منحصربه‌فرد چهارچرخ‌دیسکی برخوردار است. بر این اساس در محور جلو، دو دیسک سرامیکی سوراخ‌دار خنک‌شونده با کالیپر ۶ پیستونه و در محور عقب، دو دیسک سوراخ‌دار سرامیکی خنک‌شونده با کالیپر چهارپیستونه وجود دارد.

این مجموعه، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از سیستم ترمز این سوپرسدان های-پرفورمنسی باواریایی به‌نمایش می‌گذارد. دردانه کمپانی ب‌ام‌و یعنی M۳ CS ارزشی برابر با ۱۱۸ هزار و ۷۰۰ دلار دارد که این قیمت برای نسخه‌های عرضه‌شده در ایالات‌متحده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =