سوبا M۴

سوبا ام فور در حال حاضر در سامانه خرید یکپارچه خودرو قرار ندارد؛ اما قیمت نسخه صفرکیلومتر آن (مدل ۱۴۰۲ ) در نمایندگی یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و قیمت آن در بازار ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان است.

بیش از یک دهه بود که در بازار خودرو کشورمان جای خالی ام‌پی‌وی لوکس و البته مدرن به‌خوبی حس می‌شد. اگرچه ۷ سال قبل در زمان ورود خودروهای وارداتی به‌کشورمان، شاهد واردات یک تا دو گزینه ام‌پی‌وی کوچک کره‌ای به‌کشورمان بودیم، اما این خودروها به‌خوبی مورد استقبال قرار نگرفتند. حدود دو سال قبل بود که شرکت خودروسازی فرداموتورز درصدد مونتاژ لوکس‌ترین ام‌پی‌وی بازار ایران برآمد. این خودرو که با نام سوبا ام‌فور شناخته می‌شود، خیلی زود توانست در بازار جایگاه خاصی را به‌خود اختصاص دهد و بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت. با ما همراه باشید تا بدانید چرا سوبا ام فور گزینه مناسبی برای خرید است؟

طراحی زیبا و باوقار بدنه

اف‌ام‌سی سوبا ام‌فور FMC SUBA M۴ درحقیقت نخستین ام‌پی‌وی لوکس مونتاژی ایران است؛ این خودرو که در بازار اروپا با نام فورتینگ ۴ U-Tour معرفی می‌شود، در اصل با نام فورتینگ یات (Yacht) شناخته می‌شود که نخستین ام‌پی‌وی میان‌سایز برند لوکس زیرمجموعه دانگ‌فنگ است.

این خودرو در بازار اروپا فروش مناسبی داشته و این فروش خوب را می‌توان به طراحی زیبای بدنه و سطح امکانات رفاهی آن نسبت داد. با نگاهی به پروفیل سوبا ام فور به‌خوبی می‌توان حس و حال یک قایق لوکس تفریحی را درک کرد. خط تیز شانه به‌همراه سطوح تخت و پوزه نسبتا کشیده و زاویه بیشتر ستون A که به‌سقف نسبتا بلندی منتهی شود؛ کاملا این حس را در بیننده تداعی می‌کند.

رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی با اورهنگ‌های نسبتا بلند سبب شده است این خودرو با خط تیز شخصیتی و سطوح تخت بدنه، کاراکتر نافذ و سنگینی به‌لحاظ بصری داشته باشد. چهره سوبا ام فور در نخستین ملاقات ما را به‌یاد ام‌پی‌وی لوکس لکسوس LM می‌اندازد؛ چراکه اِلِمان‌هایی در نمای جلو این خودرو به‌کار گرفته شده که حس لوکس بودن لکسوس LM را به‌خوبی تداعی می‌کند.

یک جلوپنجره دوکی‌شکل بزرگ، دهانه بزرگی را برای این ام‌پی‌وی شکل می‌دهد. همچنین چراغ‌های جمع‌وجور ذوزنقه‌ای‌شکل این خودرو از گرافیک زیبای کریستالی برخوردار است. LED عمودی زیر چراغ‌های جلو با خط کرومی که فرمت بزرگ جلوپنجره را احاطه می‌کند، چهره بسیار جذاب و البته لوکسی به سوبا ام فور می‌بخشند.

چرا قایق لوکس FMC جذاب و بی‌رقیب است؟

همچنین خط کرومی که از اطراف جلوپنجره عبور می‌کند، از بالای گل‌گیرهای جلو کشیده شده و تا انتهای گل‌گیرهای عقب و دور شیشه را احاطه می‌کند تا حس لوکس بودن را در این ام‌پی‌وی به اوج خود برساند.

در نمای عقب شاهد یک طراحی بسیار چشم‌نواز هستیم. همچنین به لطف چراغ‌های پیوسته با LED های زیبا، شاهد نمای جذاب و زیبایی از سوبا ام فور هستیم. طراحی اسپویلر الحاقی نیز با چراغ‌های سه‌گانه استپ ترمز به‌جذابیت این خودرو می‌افزایند. بر این اساس طراحی سوبا ام فور را می‌توان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین طراحی‌های خودروهای حال حاضر در بازار ایران ارزیابی کرد.

فضای داخلی لوکس و مجلل

پس از باز کردن درهای FMC سوبا ام فور، شاهد طراحی بسیار لوکس‌گرایانه و البته مدرن هستیم. سبک طراحی سوبا ام فور بیننده را به‌یاد طراحی برادر کراس‌کوپه این خودرو یعنی لاماری ایما (کراس کوپه فورتینگ) می‌اندازد. طراحی داشبورد ساده و مینیمال بوده و احجامی که روی داشبورد ایجاد شده، بسیار جذاب است.

همچنین یک نمایشگر یکپارچه در داخل کابین وجود دارد که شامل نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است. این مجموعه در کنار پنل دیجیتالی سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی این خودرو را مدرن جلوه می‌دهد.

چرا قایق لوکس FMC جذاب و بی‌رقیب است؟

این نوع طراحی براساس ترند روز طراحی صنعت‌خودرو بوده و بسیار هوشمندانه است. از دیگر جذابیت‌های فضای داخلی FMC سوبا ام فور می‌توان به‌دریچه‌های گرد که برای سیستم تهویه‌مطبوع طراحی شده اشاره کرد که طراحی داخلی این ام‌پی‌وی را بسیار جذاب و دلنشین کرده است. اما طراحی پنل سیستم تهویه‌مطبوع نیز بسیار جالب بوده که با دو دکمه روتاری همراه است.

انتخاب رنگ تریم داخلی بسیار هوشمندانه و با دقت صورت گرفته که دو رنگ بودن تریم داخلی حس لوکس بودن را به‌بیننده القا می‌کند. تریم داخلی کرم با دکوراتیو طرح چوب و دوخت نارنجی‌رنگ، بسیار جذاب و لاکچری است. هرچند که تریم داخلی مشکی رنگ نیز برای این خودرو وجود دارد تا هیجان را به اوج خود برساند.

غربیلک‌فرمان دی-کات خوش‌دست و دسته‌دنده کوچک اسپرت به منظور ایجاد حس هیجان بیشتر در زمان رانندگی در کابین این خودرو تعبیه شده است. از مهم‌ترین نکات کابین FMC سوبا ام فور می‌توان به‌کیفیت ساخت بالای آن اشاره کرد.

طراحان کمپانی فورتینگ سعی کرده‌اند با استفاده از متریال نرم و باکیفیت Soft Touch در کنار روکش چرمی صندلی‌ها و طراحی جدید و به‌‎روز صندلی‌های جلو و دو ردیف عقب، سطح بالایی از رفاه و آرامش را برای سرنشینان به‌ارمغان آورند. جالب است بدانید که پشت سری‌ها نیز از نوع فرست‌کلاس بوده تا نهایت آرامش را در طول مسیر به‌سرنشینان هدیه کنند.

از سوی دیگر با طراحی سقف پانورامیک و نورپردازی LED داخلی فضای داخلی دلنشین و جذاب جلوه می‌کند. سوبا ام فور یک ام‌پی‌وی ۷ نفره (۳+۲+۲ ) است که فضای ردیف‌های دوم و سوم نیز به‌گونه‌ای است که سرنشینان می‌توانند از فضای راحت و جاداری بهره‌مند شوند. فاصله محوری این خودرو ۲۹۰۰ میلی‌متر، طول این خودرو ۴۸۴۵ میلی‌متر، عرض این خودرو ۱۸۸۹ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۷۱۱ میلی‌متر است.

با توجه به این ابعاد، فضای راحت و جاداری در اختیار سرنشینان قرار دارد. علاوه‌بر این موارد FMC سوبا ام فور به ماساژور صندلی راننده نیز مجهز است تا آسایش و رفاه راننده را در زمان رانندگی‌های بلندمدت افزایش دهد. از سوی دیگر سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک با قابلیت سیستم پاکسازی هوا و یونیزاسیون به‌همراه دریچه‌های مجزا برای ردیف‌های دوم و سوم نیز در کابین این خودرو تعبیه شده است.

با در نظر گرفتن طراحی زیبا، متریال باکیفیت و مرغوب، عایق‌بندی فوق‌العاده و فضای جادار و راحت سرنشینان، می‌توان گفت سوبا ام فور صاحب یکی از زیباترین و شکیل‌ترین کابین‌های حال حاضر بازار خودرو کشور است.

چرا قایق لوکس FMC جذاب و بی‌رقیب است؟


سطح امکانات رفاهی بالا

فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی برای سوبا ام فور در نظر گرفته شده تا این ام‌پی‌وی میان‌سایز را به یک خودرو لوکس بدل سازد.

امکانات رفاهی و ایمنی FMC سوبا ام فور را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد.

دسته اول تجهیزات ایمنی است که شامل سیستم ترمز ABS، EBD، BA، EPB (ترمز پارک برقی)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، سیستم کمکی حرکت در سرپایینی HDC، ۸ عدد ایربگ در ۱۲ نقطه، دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه‌بعدی، کمربند ایمنی (سه نقطه‌ای در هر ردیف)، اتوهلد، سیستم کنترل نشانگر باد و دمای تایرها (TPMS)، سنسور پارک عقب، دوربین ثبت وقایع، دوربین عقب با خطوط پارک تطبیقی، هشدار برخورد با اجسام متحرک نقاط کور هنگام پارک و هشدار برخورد با اجسام متحرک نقطه کور با باز شدن درها می‌شود.

دسته دوم، سیستم همیار راننده است.این خودرو دارای سیستم هشدار خروج از خط، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار تشخیص نقاط کور، نوربالای خودکار، تنظیم سه حالته رانندگی اکو، نرمال و اسپرت، کروزکنترل و سامانه استارت و استاپ اتوماتیک پیشرانه است.

دسته سوم امکانات رفاهی است که شامل نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر)، تریم داخلی چرم با قابلیت انتخاب رنگ کرم یا مشکی، صندلی راننده برقی ۱۰ حالته، ماساژور راننده، صندلی شاگرد برقی چهار حالته، صندلی‌های ردیف دوم برقی با حرکت عرضی دستی، تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، گرم‌کن اتوماتیک صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن اتوماتیک صندلی‌های ردیف اول و دوم، زیرآرنجی قابل تنظیم ردیف دوم، میز و جالیوانی برای سرنشینان ردیف دوم، پشت سری‌های فرست‌کلاس، صندلی‌های ردیف سوم با قابلیت تاشوندگی ۴۰/۶۰، شیشه‌های دودی مجهزبه ضد اشعه UV، جعبه خنک‌کننده (کول‌باکس)، نورپردازی کابین قابل تنظیم، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک با قابلیت پاکسازی هوا PM۲.۵ و یونیزاسیون، پنل تنظیم الکتریکی تهویه سرنشینان عقب، دریچه تهویه ردیف‌های دوم و سوم، سانروف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، آینه حساس به‌نور، سنسور باران و نور، نور تطبیقی چراغ با زاویه فرمان، درِ صندوق برقی با سنسور حرکتی پا، سیستم پاور ویندوز و... است.

چرا قایق لوکس FMC جذاب و بی‌رقیب است؟

پیشرانه قدرتمند و شتاب عالی

آن‌چه FMC سوبا ام فور را به یک ام‌پی‌وی خاص خانوادگی بدل می‌سازد، مشخصات فنی آن است. پیشرانه پرتوان و گیربکس با عملکرد بالای این خودرو نیاز شما را به‌خوبی مرتفع می‌سازد.

قلب تپنده سوبا ام فور را یک موتور ۴ سیلندر ۱۴۸۱ سی‌سی مجهز به‌تکنولوژی پرخوران توربوشارژ به‌همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها تشکیل می‌دهد. این پیشرانه که در حقیقت طراحی و ساخت آن توسط کمپانی میتسوبیشی صورت گرفته، با کد ۴A۹۵TD معرفی می‌شود.

این موتور ۱.۵ لیتری T-GDI می‌تواند حداکثر قدرت را به ۱۹۵ اسب‌بخار در ۵۶۰۰آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور را به ۲۸۵ نیوتون‌متر در ۱۵۰۰-۴۰۰۰ آرپی‌ام برساند. در واقع استخراج این قدرت به‌لطف استفاده از فناوری توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها به‌کمک سیستم دوبل زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها DVVT امکان‌پذیر شده است.

نکته بسیار مهم این‌که سوبا ام فور در دور ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت را در اختیار شما قرار می‌دهد که این توان، به شتاب و کشش بهتر این ام‌پی‌وی کمک بسیاری می‌کند.

از آن‌جا که وزن خالص سوبا ام فور ۱۷۱۵ کیلوگرم است، این قدرت به‌معنای نسبت ۰.۱۱۳ اسب‌بخار بر کیلوگرم است که این نسبت قدرت به‌وزن در این خودرو بسیار عالی است.

همچنین بد نیست بدانید که این پیشرانه در صورت نگهداری صحیح و تعویض به‌موقع روغن‌موتور از سوی مالک، با شرایط جوی و وضعیت سوختی کشور سازگار است. همچنین توربوشارژ این خودرو برخلاف برخی هموطنان خود در زمان تست رانندگی، لگ (تاخیر) کم‌تری از خود نشان داده است.

همین موضوع سبب شده است این خودرو شتاب بهتری نیز داشته باشد. از سوی دیگر گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) وظیفه انتقال قدرت و گشتاور تولیدی را به‌چرخ‌های جلو برعهده دارد.

با در نظر گرفتن ساختار دوکلاچه گیربکس می‌توان گفت سوبا ام فور، یک ام‌پی‌وی چابک است که در ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد. عملکرد گیربکس با تغییر حالت رانندگی به: اکو، نرمال و اسپرت تغییر کرده که این تغییرات، به‌خوبی با موتور هماهنگ بوده و بهترین عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعویض نرم و فاقد کوبش و ضربه و هماهنگ با موتور از جمله مزایای FMC سوبا ام فور است. همچنین نکته بسیار مهم در گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه این ام‌پی‌وی لوکس چینی، حالت تیپ ترونیک آن است که عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمان رانندگی ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 797 IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    ی ماشین لوکس به تمام معناست اگر پولدارین بخرین
  • محمدرضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام وقتتون بخیر بنده قصد خرید یک ماشین چینی لوکس دارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =