ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

در دادوستدهای روز یکشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی و قطعه‌ساز بازهم یک‌دست قرمزپوش شدند.

این درحالی است که شاخص‌کل باز هم ریزش سنگینی را به ثبت رساند. ازسوی‌دیگر ‌نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل، پارس‌خودرو، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل منفی خوردند.

همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۶ هزار نوبت معاملاتی ۲۴۱میلیون سهم به ارزش ۷۷میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روزشنبه با افت زیادی روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان بر مدار نزول

روز گذشته و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با ریزش ۱۹.۴۲۹ واحدی در محدوده دو میلیون و ۷۹ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل‌هم وزن نیز با افت ۴.۲۱۷ واحدی در محدوده ۶۸۵هزار واحدی ایستاد.

در این بازار نیز ۵.۴میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۲۶۴واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۹میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۶ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سهام معتقدند، بورس این روزها حال خوشی ندارد و سهامداران خروج از بورس و ورود به بازارهای موازی را ترجیح می‌دهند.

به بیان دیگر، بورس روزهای بی‌رمق، فرسایشی و نزولی خود را ادامه می‌دهد تا سهامداران خروج از بورس را به‌عنوان هدف سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرند.

به نظر می‌رسد بازارهای مالی تا تعیین دولت جدید همین روند فعلی را ادامه داده و رکود مهم‌ترین رخداد این بازارها باشد. از دست رفتن کانال ۲.۱میلیون واحدی نشان داد بورس بر همان پاشنه قبلی در حال چرخیدن است. ازسوی‌دیگر با وجود ریسک نرخ بهره ۳۰درصدی اوراق و سود بانکی، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد نقدینگی خود را از بورس خارج کند.

درحال حاضر با توجه به اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۵روز باقیمانده، یک سری از پول‌های محتاط منتظر نتیجه انتخابات و سیاست‌های اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری باشند. برخی فعالان بازار اعتقاد دارند، اگرچه همیشه انتقادی که به دامنه نوسان محدود می‌شود، این است که نقدشوندگی و رسیدن به قیمت ذاتی را به عقب می‌اندازد.

ولی بازار طی چند سال گذشته، بازاری فرسایشی بوده و اگر قرار باشد دوباره شاهد افت بازار سهام باشیم، ممکن است که اثر دومینویی منفی بر منابع نهادهای مالی داشته باشد که به نظر در شرایط فعلی کاهش دامنه نوسان، گزینه بدی نیست، ولی نباید زمان این اتفاق خیلی طولانی شود زیرا به نفع بازار نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =