کد خبر: 249350
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷

آخرین باری که از بنزین سوپر استفاده کردید، چه زمانی بود؟ آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که سوخت بهتری را برای خودرو خود انتخاب کنید؟

گاهی اوقات بنزین انتخابی می‌توانید مشکلات زیادی را برای پیشرانه خودرو به وجود آورد و این موضوع به‌ویژه درباره پیشرانه‌های توربو و مدرن بیشتر صدق می‌کند. مکمل‌های سوخت به‌شما اجازه می‌دهند برخی ویژگی‌های خاص بنزین را بهبود بخشند. این مواد به‌ویژه برای خودروهای قدیمی، دیزلی و در شرایط آب و هوایی خاص می‌توانند مفید باشند. البته قبل از استفاده از مکمل سوخت خودرو باید برخی موارد را در نظر بگیرید. به خاطر وجود گزینه‌های گوناگون در بازار، انتخاب مکمل درست و باکیفیت کار نسبتا سختی خواهد بود و شاید حتی گزینه اشتباه باعث آسیب خودرو شود.

در ادامه به معرفی مکمل سوخت خودرو، انواع مختلف آن، کاربرد و اهمیت استفاده از آن خواهیم پرداخت. مکمل‌های سوخت با همان بنزینی که درون باک خودرو ریخته می‌شود کار می‌کنند.

کاربرد این مواد همان‌طور که نامشان نشان می‌دهد، افزودن موادی همچون پاک‌کننده‌ها، روان کننده‌ها و بهبود دهنده‌های عملکرد به سوخت است. ذکر این نکته مهم است که صرف‌نظر از تبلیغات پمپ‌بنزین‌ها، مکمل‌های سوخت نمی‌توانند کار بنزین‌های باکیفیت پالایشگاهی با فرمول‌های ویژه را تکرار کنند و به همین منظور ضروری است در قدم اول از سوخت باکیفیت برای خودرو استفاده کنید.

واضح است که تغییر در پیشرانه خودرو بسیار هزینه‌بر خواهد بود و به همین خاطر مکمل‌ها می‌توانند به مالکان خودروها در حل برخی مشکلات و حتی کاهش هزینه‌های نگهداری کمک کنند.

استفاده از این مواد امکان رفع مشکلات پیشرانه بدون تعویض قطعات را فراهم می‌سازد. مکمل‌ها می‌توانند مشکلات مربوط به حرکت بنزین در سیستم سوخت‌رسانی را تا حدی مرتفع کنند.

برای مثال عوامل پاک‌کننده مکمل‌ها می‌توانند با سوخت ترکیب شوند تا ذرات سنگین را از سطوح جدا کرده و اصطکاک را کاهش دهند که این امر به معنی بهبود جریان سوخت خواهد بود. قطعاتی همچون انژکتور و سوپاپ به منظور ارائه بهترین عملکرد خود باید کاملا آزادانه کار کنند و پاک کردن سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند این موضوع را تضمین کند.

روانکارها نیز کارکرد مشابهی دارند و به قطعات کمک می‌کنند تا بهتر و کاراتر حرکت کنند. از دیگر وظایف مکمل سوخت خودرو می‌توان به جلوگیری از یخ‌زدگی سوخت، بهبود اکتان و جلوگیری از کاهش کیفیت آن با گذشت زمان اشاره کرد. انواع مختلفی از مکمل‌ها وجود دارند که شامل نمونه‌های مخصوص خودروهای آفرود هستند.

برخی مکمل‌ها نیز برای شرایط آب و هوایی ویژه همچون هوای سرد و با رطوبت بالا طراحی شده‌اند. البته اکثر مکمل‌ها برای تمامی خودروها تولید می‌شوند. مزیت‌های مکمل‌های سوخت بسیار گسترده است.

این مواد می‌توانند از نوع بهبوددهنده عملکرد پیشرانه یا پایدارکننده سوخت باشند. مکمل‌های نوع اول عملکرد سوخت خودرو را بهبود می‌بخشند و می‌توانند این کار را با پاک کردن سیستم سوخت‌رسانی انجام دهند.

پایدار کننده‌ها با سوخت تماس مستقیم دارند و از کاهش کیفیت آن‌ها با گذشت زمان جلوگیری می‌کنند. درصورتی‌که یک خودرو به مدت طولانی پارک شده باشد، استارت دوباره آن با سختی همراه خواهد بود.

بنزین موجود در باک خودرو می‌تواند با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده باشد اما همان‌طور که گفته شد پایدارکننده سوخت به حفظ کیفیت آن کمک می‌کند. این مواد برای خودروهایی طراحی شده‌اند که به مدت طولانی استفاده نمی‌شوند. خودروهای مخصوص فصل‌های گوناگون همچون نمونه‌های تفریحی، ژنراتورها و... جزو چنین محصولاتی هستند. این مکمل‌ها از جدا شدن بنزین و آب جلوگیری می‌کنند.

زمانی که سوخت پس از مدتی بلا استفاده ماندن جدا شود باعث استارت سخت خودرو و خوردگی پیشرانه خواهد شد. پایدارکننده این فرآیند را مسدود کرده و به حفظ ترکیب سوخت در طول زمان کمک می‌کند.

اگر سوخت شما به مدت یک ماه یا بیشتر در باک باقی می‌ماند استفاده از پایدار کننده به ویژه در هوای سرد توصیه می‌شود. تا قبل از دهه ۷۰ میلادی، سرب جزو افزودنی‌های بنزین بود اما زمانی که مضرات این ماده آشکار شد استفاده از آن نیز ممنوع شد. برخی افراد هنوز به دنبال سوختی با اکتان بالا هستند، صرف‌نظر از اینکه چنین امری منطقی باشد یا نباشد.

بنزین با اکتان بالا می‌تواند نسبت تراکم را افزایش دهند و زمانی که نسبت تراکم بیشتر باشد هوای بیشتری در سیلندرها وجود خواهد داشت. این امر انفجار قوی‌تری را رقم می‌زند. سطح اکتان بنزین نشان‌دهنده میزان تراکم مخلوط سوخت و هوا قبل از اشتعال است. پیشرانه‌ها معمولا برای کار کردن با اکتان خاصی از سوخت طراحی شده‌اند.

اکتان پایین‌تر می‌تواند باعث اشتعال سوخت تحت‌فشار شود. موج شوک حاصل از این فشار با موج مشابهی که حاصل جرقه شمع است ترکیب می‌شود و نتیجه آن می‌تواند صدای ناک یا ضربه باشد که کاهش کارایی خودرو را درپی خواهد داشت.

استفاده از اتانول یکی از راه‌های بهبود اکتان بنزین است. تا زمانی که خبری از ناک یا ضربه در پیشرانه نیست احتمالا نیازی هم به افزایش‌دهنده اکتان نخواهد بود. برخی خودروهای قدیمی از پیشرانه‌هایی با نسبت تراکم بالا استفاده می‌کنند و این مکمل‌های سوخت برای آن‌ها مفید خواهد بود.

از دیگر خودروهایی که می‌توانند چنین موادی را استفاده کنند می‌توان به خودروهای اسپرت و لوکس سطح بالا اشاره کرد. این مواد همچنین می‌توانند دارای روان کننده باشند که به کاهش استهلاک قطعات و دمای پیشرانه کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =