کد خبر: 249422
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

اصولاً تمامی دارندگان خودرو اعم از خودروهای نو یا کارکرده، برای یک بار هم که شده با مشکل روشن نشدن خودرو مواجه شده‌اند. این مشکل برای رانندگان یک معضل جدی است. تصور کنید در مسافرتی چند روزه هستید و ناگهان خودروی شما دچار ایراد فنی شده یا اینکه روشن نمی‌شود. در این شرایط مکانیک سیار یا گروه‌های امداد خودرو در کوتاه‌ترین زمان در هر کجای جاده باشید، به کمک شما می‌آید. حال قبل از رسیدن آنها، بهتر است به کمک مطلب زیر علل روشن نشدن خودرو را بیابید.

روشن نشدن خودرو چه دلایلی دارد؟

نقش امداد خودروها در کشف علل روشن نشدن خودرو

گاهی ممکن است به دلیل اختلالاتی که در خودرو به وجود می‌آید، راننده در جاده‌های خالی از امدادگر غافل‌گیر شود. در این میان مکانیک سیار اصفهان می‌تواند تنها ناجی دارندگان خودرو و رانندگان در جاده‌های استان اصفهان باشد. به ویژه برای رانندگانی که در جاده‌های شمال اصفهان مشغول به رانندگی هستند، اما مشکلاتی برای خودرویشان به وجود می‌آید، امداد خودرو نطنز با علم و تجربه فراوان، در پی رفع آن برمی‌آید. اگر خودروی شما از محصولات ایران خودرو است، در صورت داشتن مشکل حتماً از امداد خودرو ایران خودرو در اصفهان کمک بخواهید. چراکه آنها انواع خدمات رسانی را با بهترین حالت و شکل ممکن به شما ارائه می‌دهند.

دلایل اصلی روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو اصولا با دلایل مختلف و متعددی همراه است که در ادامه به معرفی رایج‌ترین آنها می‌پردازیم.

خراب بودن باتری

در میان دلایل مهم روشن نشدن خودرو، خراب بودن باتری می‌تواند مهم‌ترین باشد. باتری‌های قدیمی و فرسوده دیگر توان کافی برای استارت زدن ندارند. همچنین اگر باتری کاملاً خالی شده باشد، نمی‌تواند جرقه لازم برای استارت فراهم آورد. اتصالات شل یا جدا شدن کابل‌های مثبت و منفی باتری و زنگ زدگی یا خوردگی در محل اتصالات همه آنها می‌توانند از علل خرابی باتری باشند. در صورت روبرو شدن با این مشکلات باید ابتدا باتری را کاملاً شارژ کرد یا در صورت نیاز تعویض نمود. همچنین کلیه اتصالات باید تمیز و محکم باشند.

روشن نشدن خودرو چه دلایلی دارد؟

ایراد در سوخته سیستم سوخت رسانی

نقص در سیستم‌های سوخت رسانی را می‌توان از دیگر دلایل رایج روشن نشدن خودرو دانست. در بسیاری از مواقع ممکن است فیلتر سوخت کثیف یا گرفته باشد، در نتیجه خودرو روشن نمی‌شود. ازآنجایی که پمپ بنزین مسئول پمپاژ سوخت از باک به انژکتورهاست، اگر این پمپ خراب باشد، سوخت نرسیده و منجر به روشن نشدن خودرو می‌گردد.

مسدود بودن لوله‌ها و مجاری سوخت، خرابی انژکتورهای سوخت و مشکل در سنسورهای مرتبط هم، نقص در سیستم سوخت رسانی به شمار می‌آیند. در این مورد گاهی با تمیز کردن فیلتر یا تعویض پمپ بنزین مشکل برطرف شده و نیاز به تعمیرات جدی نخواهد بود.

خراب بودن دینام، مهم‌ترین دلیل روشن نشدن خودرو

دینام مسئول شارژ باتری در حین کار کردن خودرو است. اگر دینام خراب باشد، باتری بعد از مدتی تخلیه می‌شود. دینام‌ها جریان برق لازم را برای تجهیزات الکتریکی خودرو همانند سیستم سوخت رسانی و کامپیوتر تامین می‌کنند. حال اگر دینام به طور کامل از کار بیافتد، باتری تخلیه می‌شود؛ در نتیجه دیگر قادر به تولید جرقه برای تامین برق و روشن کردن خودرو نخواهد بود. برای رفع این مشکل باید دینام را تعمیر یا تعویض کرد. همچنین باید باتری را در صورت نیاز شارژ یا تعویض نمود.

اختلال در مدارات الکتریکی

برق همانند سوخت برای ماشین ضروری‌ست؛ به همین خاطر نیاز است تا سیستم برق رسانی حتماً سالم و کنترل شده باشد. از این رو اختلال در مدارات الکتریکی می‌تواند منجر به روشن نشدن ماشین و یا خودرو گردد. از همه مهمتر شل بودن، قطع شدن یا زنگ زدگی کابل‌های برق می‌توانند جریان برق را قطع یا کاهش دهند. حتی اگر سوئیچ شکسته یا معیوب باشد، نمی‌تواند جریان برق را به طور صحیح هدایت کند.

خرابی در عملکرد موتور خودرو

خرابی‌ مکانیکی در موتور می‌تواند از دلایل اصلی روشن نشدن خودرو باشد. اگر پیستون‌ها، میل لنگ یا سایر قطعات متحرک موتور گیر کنند، موتور نمی‌تواند به راحتی بچرخد و روشن شود. همچنین اگر تسمه یا زنجیر میل لنگ پاره شود، میل لنگ نمی‌چرخد و موتور روشن نمی‌شود. در نهایت شکستن یا خرابی دنده میل لنگ، سایش و شکستن رینگ‌های موتور را می‌توان از دیگر علل خرابی و یا اختلال در عملکرد موتور دانست. در چنین مواردی باید موتور را کاملا باز و بررسی کرد، در نهایت قطعات معیوب را تعویض نمود. این کار معمولاً کمی هزینه‌بر و زمان‌بر است.

روشن نشدن خودرو چه دلایلی دارد؟

مشکل پیدا کردن استارت

استارت از قطعات و تجهیزات بسیار کاربردی و شایع در خودرو است که در صورت عدم فعالیت، خودرو روشن نمی‌شود. سوئیچ در سه حالت باز، بسته و استارت قرار می‌گیرد. در حالت باز اجازه ورود برق به اجزای مختلف خودرو می‌دهد. حالت بسته هم یعنی همان حالت خاموشی ماشین بوده و هیچ برقی به اتومبیل نمی‌رسد. در حالت استارت هم که اجازه استارت زدن را می‌دهد. حال اگر قصد دارید که استارت را از نظر سالم بودن امتحان کنید، آن را بچرخانید. اگر صفحه کیلومتر خودرو روشن نشد، بهتر است فیوزها را مورد بررسی قرار دهید. اگر باز هم مشکل برطرف نشد، باید به فکر رفع اختلال استارت برآیید.

راه‌حل‌های برطرف کردن مشکل روشن نشدن خودرو

برای برطرف کردن مشکل روشن نشدن خودرو، می‌توان راه‌حل‌های زیر را امتحان کرد:

  • بررسی باتری
  • تعویض فیلتر سوخت
  • بررسی سیستم الکتریکی
  • بررسی قطعات مکانیکی موتور
  • آزمایش و تعویض سنسورها و قطعات الکترونیکی

گاهی تنها با یک تعمیر جزئی می‌توان مشکل را حل کرد، اما در موارد پیچیده‌تر ممکن است نیاز به بازرسی دقیق و تعمیرات گسترده‌تری باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مهمترین دلایل روشن نشدن خودرو آشنا کنیم. دلایل و راهکارهای مهم را در برطرف کردن آن به شما ارائه دادیم. به طور کلی هر مشکلی در ابتدا با یک سری نقص کوچک و جزئی خود را نشان می‌دهد که اگر به این نشانه‌ها اهمیت ندهید، قطعاً با مشکلات بزرگتر و عدیده‌تری روبرو می‌شوید. در این شرایط حتماً از تعمیرگاه‌ها و یا امداد خودروهای معتبر کمک بخواهید. در این زمینه امداد خودروی جوانی بهترین متخصصان را در این حوزه به شما معرفی می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    0 0
    بسیار عالی ممنون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =